Creșterea animalelorŞtiri agricole

INFORMAȚIILE pe care le așteptau CRESCĂTORII DE ANIMALE despre SNIIA!

Compania IQ Management, cea care furnizează Sistemul Național de Identificare și Înregistrare a Animalelor – SNIIA, a transmis Agrointeligența – www.agrointel.ro o poziție referitoare la nemulțumirile exprimate atât de fermieri, cât și de medicii veterinari. Specialiștii din zootehnie spun că noua versiune a softului – lansată săptămâna aceasta, nu aduce îmbunătățiri, iar utilizatorii care ne-au contactat ne-au spus că li s-a impus o taxă lunară de 9 euro plus TVA pentru următoarele 6 luni, bani în plus față de abonamentul lunar pe care utilizatorii îl au deja de achitat.

Pe această temă, am publicat articolele:

TAXĂ DE 9 EURO/LUNĂ – introdusă ÎN ZOOTEHNIE pentru PRELUCRAREA DATELOR PERSONALE!

DEZVĂLUIRI despre ”TAXA PERSONALĂ” din zootehnie: ”ESTE ABUZIVĂ! Noul SNIIA – O BĂTAIE DE JOC!”

Din respect pentru toți fermierii și medicii veterinari care ne-au contactat pentru a ne oferi informații pe acest subiect, vă prezentăm integral poziția IQ Management transmisă pe adresa [email protected]:

”Apreciem în primul rând abordarea profesionistă și onestă a publicației dvs. față de o tematică care stârnește un interes legitim în rândurile fermierilor.

Dorim să facem câteva precizări care credem că sunt necesare pentru a avea imaginea completă și corectă asupra problematicii legate de identificarea și înregistrarea animalelor.

Modificările majore in Sistemul de identificare și înregistrare a animalelor (SNIIA) de care faceți vorbire sunt determinate de:
– problemele ridicate și soluțiile identificate în cadrul dialogului permanent intre autoritatea de reglementare – ANSVSA, asociatiile de fermieri – in calitatea lor de beneficiari ai sistemului dar si de utilizatori acreditati, dialog la care si societatea noastra a fost parte, in calitate de Operator Național al SNIIA
– necesitatea imperioasă în aplicarea legii, respectiv intrarea in vigoare a Regulamentului UE 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date.

Actorii sistemului de identificare sunt:
– Fermierii deținători de exploatatii (mare parte dintre ei beneficiari ai schemelor de sprijin in zootehnie gestionate de APIA) avand prin prisma Regulamentului mentionat rolul de „persoane vizate” (peste 1.000.000 de persoane)
– Operatori de date privind evenimentele din sistemul de identificare (fatari, miscari, sacrificari, etc..); Operarea in SNIIA si aplicatiile conexe se realizeaza de catre doua categorii:
o Medici veterinari concesionari – peste 2,600 terminale ce acceseaza sistemul
o Utilizatori acreditati (Fermieri individuali, Asociatii de fermieri ) peste 4,800 terminale ce accesează sistemul
– Autoritatea de reglementare și control – ANSVSA si DSVSA judetene (peste 500 utilizatori ai sistemului cu terminalele aferente
– Operatorul Național al sistemului – societatea noastră
– Beneficiarii de date (prin transfer sau servicii web): APIA, IGPR, AFIR, MADR, DADR, ANZ alți peste 600 utilizatori cu terminalele aferente
– Autoritatea de hosting: Serviciul de Telecomunicații Speciale

Pentru edificare privind dimensiunea sistemului, vă precizam că acesta cuprinde:
– peste 130.000.000 animale identificate
– peste 300.000.000 evenimente consemnate
– peste 2.400.000 de proprietari de exploatatii si animale
– peste 8.500 utilizatori ce opereaza în sistem

Sistemul a funcționat de la inițializare (2004) până în prezent într-o arhitectura complicată dar eficiență din punctul nostru de vedere, într-un regim off-line cu sincronizări și baze de date distribuite, utilizând tehnologii web.

Menționăm ca in toata acesta perioada nu a existat niciun moment de întrerupere a serviciilor și nu au existat incidente de securitate.

Pornind de la aceast realitate obiectiva, de la concluziile discutiilor cu fermierii si autoritatea de reglementare precum si in urma auditarii sistemului prin prisma aplicarii prevederilor Regulamentului 2016/679, s-au identificat vulnerabilitatile și actiunile corective conforme cu dimensiunile acestui sistem. Recomandarile rezultate in urma auditului, obligatorii pentru societatea nostra, sub sanctiunile prevazute de lege (20.000.000 EURO sau 4% din cifra de afaceri – se ia pozitia cea mai mare) impun:
– securizarea aplicațiilor;
– securizarea comunicațiilor;
– intrezicerea stocării de date pe terminale;
– identificarea si gestiunea identitatii personale a fiecărui utilizator și păstrarea trasabilității activității acestora prin prisma cerințelor Regulamentului;
– acțiuni administrative: semnarea de Acorduri de conformitate cu actorii implicați, informarea persoanelor vizat etc.

În acest context societatea noastra a dezvoltat inca de la aparitia Regulamentului (in anul 2016) tehnologiile necesare conformarii astfel incat dupa data intrari în vigoare (25 mai 2018), implemetarea măsurilor și recomandărilor să se încheie în cel mai scurt timp.

Fiind într-un permanent dialog cu ANSVSA, instituție cu care împărțim răspunderea in ceea ce priveste conformarea la cerintele Regulamentului, suntem intr-o faza avansata de implementare a aspectelor administrative.

În ceea ce priveste implementarea tehnologica, acesta a început efectiv la data de 25.05.2018 și se afla în plin proces, procedura continuind până la momentul includerii ultimului utilizator în noile restricții.

Din punct de vedere al percepției actorilor din sistem, modificările aduse SNIIA sunt de mare impact, fapt apreciat de cei peste 2.000 de utilizatori (din cei 8.500) care operează deja în noile condiții impuse de standardele GDPR (acesta cifră este în permanentă modificare, referință fiind data de 9 iulie.

În ceea ce priveste referințele prezentate că venind din partea unor crescatori de animale, vă facem cunoscut că exista unele inexactități:

1. Toate stațiile de lucru și toți operatorii de date POT opera în sistem, neexistând nicio restricție sau opreliște, activitatea de identificare și înregistrare precum si cea de consemnare de evenimente desfasurandu-se normal. Cu toate acestea exista operatori care nu au reusit sa parcurga secventele necesare ajungerii in pasii de operare si pe cale de consecinta sunt într-o stare de așteptare pentru a fi îndrumați.

2. Nu există si nu a existat vreodata obligativitatea de a plati vreo taxa pentru utilizarea SNIIA. Referinta la cei 140-150 lei este inexactă și provine dintr-o confuzie legată de serviciile de suport tehnic contractate de unii medici veterinari și de către unii dintre utilizatori, la cererea acestora. Inexactitatea rezidă si din cuantumul menționat în articol, valoarea serviciilor suport contractate fiind între 24 lei și 140 lei (fără TVA) în funcție de efectivele gestionate și intervențiile asociate.

3. Operarea în SNIIA nu se poate realiza în absența unui Acord de conformitate semnat – act ce garantează identitatea și stipulează obligațiile operatorilor.

a. Acest Acord poate fi semnat cu societatea noastră, fapt ce conduce la posibilitatea operării în sistem în baza achiziționării pachetului de servicii menționat, de oriunde și de pe orice terminal, în regim securizat, cu respectarea standardelor GDPR.

b. În cazul în care operatorii aleg să semneze un Acord de conformitate cu DSVSA județeană, aceasta își asuma operarea în numele utilizatorului respectiv și garantează accesul securizat în nume propriu.

Credem că prezentul material este de interes pentru dvs. și cititorii dvs. și ne cerem scuze pentru faptul ca nu am putut fi contactați telefonic întrucat foarte multe persoane solicitau linii de acces la numărul listat.”.

Precizăm că poziția este semnată de către Ovidiu Vladu, președintele companiei IQ Management.


Abonați-vă GRATUIT la Agrointeligența - www.agrointel.ro!


3 comentarii

  1. Rate o mate minciuna , cereti va rog pozitia ANSVSA privind acest acord GDPR.
    Pana acum daca aveam o problema in sistem si nu se putea rezolva la nivel local (DSV) si trebuia sa apelam la IQM nu ne asigurau suport tehnic asa spuneau cei de la IQM pt ca nu aveam incheiat contract cu ei…. despre ce vorbim. Si acum suntem in aceasi situatia nu avem acces la statiile decat daca incheiem acest acord si platim taxa de 9 €.
    Spun ei ca se poate inchria acord cu DSV, dar asta implica sa ne deplasam la DSV aproape zilnic pt inregistrarea evenimentelor in sistem- pt ca trebuie respectat termenul de inregistrare la fiecare eveniment – anume au facut aceasta varianta cu DSV pt a nu fi functionala si a ne obliga sa platim taxa de 9 €.
    Va rog sa mai cercetati!

Scrie un comentariu