„Vin spumant” este rezervat de România, aşa că moldovenii caută alt nume pentru „Şampanie”

Producătorii de vin din Republica Moldova vor trebui să găsească în patru ani un nume sub care să vândă pe piaţa Uniunii Europene vinurile acidulate prin procedeul numit méthode champenoise.

Produsul lor, deşi numit în limbaj comun “şampanie”, va trebui să fie denumit conform normativelor europene privind protecţia produselor cu indicaţie regională specifică ce rezervă acest nume doar vinurilor produse prin această metodă din regiunea Champagne din Franţa.

Basarabenii vor trebui să îşi pună imaginaţia la lucru din greu, misiunea lor fiind îngreunată de o nefericită combinaţie de factori lingvistici şi normativi. Ei nu vor putea folosi spre exemplu denumirea “vin spumant” folosită în limba română, deşi aceasta este limba lor maternă, pentru că aceasta a fost înregistrată de români doar pentru vinurile din România.

“Champagne este o indicaţie geografică, este o regiune care se află în Franţa şi are tot dreptul să fie protejată, să nu fie uzurpată de alţii” explică într-un interviu acordat postului Europa Liberă, Gheorghe Arpentin, preşedintele Uniunii Oenologilor din Republica Moldova.”Putem doar să scriem metoda clasică sau metoda tradiţională, dar nici o aluzie la şampanie. Trebuie să ne mobilizăm şi să găsim un nume care să vorbească despre un vin efervescent, un vin spumos care este produs în Moldova”.

Potrivit Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare din Republica Moldova, producătorii de vin basarabeni au realizat, în primele trei luni ale anului, exporturi în valoare de 26,9 milioane de dolari, în uşoară creştere faţă de perioada similară a anului trecut. Principalii parteneri de export sînt Rusia, Belarus şi Ucraina.

3 Comentarii la „Vin spumant” este rezervat de România, aşa că moldovenii caută alt nume pentru „Şampanie”

  1. Traim vremuri in care ori faci numai ce e bine, ori ti-o iei rau de tot:
    I. producatorii romani pot colabora cu R. Moldova (asa cum promisesera cu 5-6 ani in urma) si pot crea complementaritati si lanturi de productie comune (ex. productia mai buna merge ca vin, cea mai proasta ca coniac etc.), intrucat amandoua statele sunt in noroi din punctul asta de vedere – Romania importa vin mai mult decat exporta iar R. Moldova il exporta cu cisterna pentru a fi prelucrat in alte state si vandut ca vin local.
    2. COncuram unii cu altii, alti competitori regionali (pot numi cel putin patru) trag foloasele si, cu ocazia asta, departam si mai mult romana de „moldoveneasca” cu cuvinte precum vinsifon, sovetskaia s.a.m.d.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată


*