• Cercetare controversată: Animale hrănite cu porumb modificat genetic au dezvoltat tumori canceroase

Un scandal uriaş internaţional este pe cale să izbucnească în domeniul securităţii alimentare, după ce oameni de ştiinţă francezi au dezvăluit rezultatele unui studiu asupra şobolanilor hrăniţi cu porumb modificat genetic.

Studiul a provocat critici dure din partea altor experţi, susţinători ai Organismelor Modificate Genetic (OMG) care au pus la îndoială metodele de cercetare, conform mai multor media internaţionale, între care şi agenţia de presă britanică Reuters.

Rozătoarelor le-a fost dat să mănânce porumb modificat genetic al companiei americane Monsanto. La capătul acestui experiment, şobolanii au dezvoltat tumori canceroase de dimensiunea unei mingi de ping-pong.

La vremea respectivă, Comisia Europeană a autorizat achiziţia şi cultivarea în Europa a porumbului modificat genetic american, pe motiv că nu existau suficiente dovezi ştiinţifice care să probeze nocivitatea unor astfel de produse pentru sănătatea umană.

‘Pentru prima oară în lume, un organism modificat genetic (OMG) şi pesticidul utilizat împreună cu el au fost evaluate din punctul de vedere al efectelor asupra sănătăţii pe o perioadă mai lungă de timp şi mai deplin decât au făcut anterior reprezentanţi ai unor guverne şi industriei alimentare. Rezultatele sunt alarmante’, a declarat profesorul Gilles-Eric Seralini, de la Universitatea din Caen, conducătorul proiectului de cercetare.

Purtătorul de cuvânt al Comisiei Europene, Frederic Vincent, a declarat în acest context:’Am fost informaţi din presă cu privire la un astfel de studiu. Dacă suntem familiarizaţi cu el ? Nu! Dar vom examina problema. Comisia Europeană a solicitat deja Agenţiei Europene pentru Siguranţa Alimentară să se ocupe de această cercetare, ale cărei concluzii îi vor fi puse la dispoziţie’.

Vincent a mai adăugat că orice produs modificat genetic pus în vânzare în UE este obligatoriu supus unor investigaţii pe o durată de trei luni înainte de a fi scos pe piaţă. În replică, jurnaliştii i-au atras acestuia atenţia că experimentul pe rozătoare a durat doi ani.

În total, acest experiment a cuprins 200 de şobolani, care au fost împărţiţi în trei grupuri. Primul grup a primit ca hrană porumb modificat genetic. Rozătoarelor din al doilea grup le-a fost administrat porumb modificat genetic tratat cu cel mai comun erbicid din lume Roundup. Al treilea grup de rozătoare a beneficiat doar de porumb obişnuit tratat cu erbicide.

Studiul a relevat o rată de mortalitate semnificativ mai mare la rozătoarele care au fost hrănite cu porumb modificat genetic tratat cu erbicid în comparaţie cu şobolanii care au beneficat de porumb obişnuit. Rozătoarele care au avut în dietă OMG sufereau de tumori mamare, leziuni hepatice şi renale severe, conform unei recenzii a experimentului publicat în revista Food and Chemical Toxicology, care a fost prezentat miercuri în cadrul unei conferinţe de presă la Londra.

O prezentare completă a acestui studiu va avea loc la 26 septembrie în Franţa împreună cu filmul ‘Suntem cu toţi cobai’ de Jean-Paul Jaud.

‘Criminal este faptul că toate acestea nu au fost testate mai înainte, că autorităţile sanitare nu au cerut studii mai îndelungate şi, iată, de 15 ani peste tot în lume se comercializează produse modificate genetic’, a afirmat profesorul Gilles-Eric Seralini.

Prima reacţie la acest studiu a venit din Franţa, unde ministrul agriculturii Stéphane Le Foll s-a pronunţat pentru o certificare mai riguroasă a OMG-urilor în UE.

Cunoscutul militant împotriva OMG-urilor, deputatul José Bové (Grupul Verzilor/Alianţa Liberă Europeană, Franţa din Parlamentul European) a cerut Bruxellesului ‘interzicerea imediată a utilizării unor astfel de culturi’ în Europa.

UPDATE: Franţa va interzice OMG dacă ameninţarea este reală

Premierul francez, Jean-Marc Ayrault, a anunţat joi că, dacă pericolul organismelor modificate genetic (OMG) va fi dovedit, atunci Franţa ‘va susţine la nivel european’ interzicerea lor, reacţie ce vine după publicarea unui studiu alarmant pe această temă, relatează AFP.

‘Publicarea unui studiu în care cercetătorii francezi contestă serios siguranţa pe termen lung a consumului de porumb modificat genetic NK 603 a determinat sesizarea imediată a agenţiei pentru siguranţă sanitară şi a autorităţii europene pentru siguranţa alimentelor’, a declarat premierul francez într-un discurs susţinut la Dijon. ‘Am cerut o procedură rapidă, de ordinul a câtorva săptămâni, care să permită verificarea valabilităţii ştiinţifice a acestui studiu’, a adăugat el. ‘Dacă rezultatele sunt concludente, ministrul agriculturii Stephane Le Foll va susţine la nivel european interzicerea acestor OGM’, a precizat Ayrault.

Franţa şi Belgia şi-au sesizat miercuri autorităţile sanitare după publicare acestui studiu, în care se arată că şobolanii care au fost hrăniţi cu porumb modificat genetic al companiei americane Monsanto au dezvoltat tumori canceroase de dimensiunea unei mingi de ping-pong.

CAPITAL

UPDATE: Iată şi contrareacţiile compilate de Monsanto România:

Prof Maurice Moloney, Director si Sef Executiv alo Institutului de Cercetare Rothamsted, afirma:
    „Studiul prezinta anomalii care ar fi trebuit corectate înainte de publicare, a folosit o analiză statistică neconvenţională şi nu s-a raportat corect la lotul de control. Datele prezentate nu arată diferenţe semnificative între lotul testat şi cel de control, iar rigoarea e departe de standardele aşteptate.”

Prof David Spiegelhalter, Universitatea Cambridge, spune:
    „În opinia mea, metodele statistice şi raportarea rezultatelor sunt sub standardele pe care le-aş aştepta de la un studiu ştiinţific riguros. Sunt surprins că a fost acceptat de revista în care a apărut. Lotul martor a fost surprinzător de mic, iar din acesta multe animale au dezvoltat tumori. Dintr-o analiză statistică superficială, s-a dat impresia că ar fi diferenţe faţă de lotul testat cu alimentaţie omg.”

Dr Wendy Harwood, Cercetator al Centrului John Innes:
    „Descoperirile nu contrazic cercetări anterioare care susţin că modificarea genetică este o tehnologie fără riscuri de mediu sau pentru sănătate. Trebuie să ne întrebăm dacă o dietă exclusivă cu porumb e sănătoasă pentru şobolani şi ar fi trebuit realizat alt lot de control. Loturile studiate sunt foarte mici, deci nu se pot trage concluzii. Cât de semnificativ e decesul a trei din zece şobolani, în lotul martor, faţă de cinci din zece, în cel testat? „

Prof Anthony Trewavas, Profesor de Biologie Celulara, Universitatea Edinburgh, afirma:
    „Grupul de control este inadecvat pentru a trade o concluzie. Doar 10 sobolani pana acum au dezvoltat tumori, dupa cum pot vedea eu. Pana cand veti stii gradul de variatie in 90 sau 180 (impartind grupul in 10) loturi de control, aceste rezultate nu au nici o valoare.
    Aceste cifre ce arata aparitia tunorilor la sobolanii testate sunt cu siguranta clare si utilizand linii de sobolani ce sunt foarte susceptibili la tumori pot da astfel de rezultate. Sa fiu sincer se pare ca variaţii aleatorii într-o linie de rozătoare susceptibile pot dezvolta tumori oricum.”

Prof Ottoline Leyser, Director Asociat al Laboratorului Sainsbury, Universitatea Cambridge, spune:
    „Ca majoritatea dezbaterilor pe tema MG, acest studiu are o foarte mica legatura cu MG. Autorii documentului nu sugereaza ca efectele sunt cauzate de modificarea genetica. Acestia descriu efectele erbicidului Roundup si efectele pe care ei le atribuie activitatilor enzimelor introduse in porumbul tolerant la Roundup. Acestea reprezinta o buna dovada a faptului ca introducand gene in plante cu ajutorul tehnicilor de modificare genetica rezulta doar cateva modificari ale plantelor decat introducandu-le prin ameliorare conventionala.
    “Acest lucru este, din păcate, mai degrabă un punct delicat şi este oarecum tangential al acestei probleme”

Prof. Mark Tester, profesor-coordonator în domeniul cercetării ştiinţifice, din cadrul Centrului Australian pentru Genomica Funcţională a Plantelor, de la Universitatea din Adelaide, a spus:
    „Primul lucru care îmi sare în ochi este de ce nu s-a ajuns la nici un rezultat negativ în urma studiilor epidemiologice desfăşurate în ţările în care în lanţul alimentar există cantităţi atât de mari de organisme transgenice, de atâta timp? Dacă efectele sunt pe atât de mari pe cât se susţine şi dacă această muncă este într-adevăr relevantă pentru oameni, de ce nu se moare pe capete în America de Nord?! Acolo, organismele transgenice sunt în lanţul alimentar de peste un deceniu – iar longevitatea continuă să crească inexorabil!
    Iar dacă efectele sunt pe atât de mari pe cât se pretinde, de ce nu s-a constatat nimic, în nici unul din cele peste 100 de studii realizate până acum de reputaţi oameni de ştiinţă, în jurnale de specialitate arbitrate?
    Un ultim punct: bineînţeles, acesta a fost un studiu realizat asupra unui singur eveniment, cu o singură genă. Să-l extrapolezi apoi la toate culturile modificate genetic este ceva absurd. Chiar dacă el conduce la concluzia că există o problemă cu acest eveniment anume sau chiar cu această genă, nu există absolut nici un motiv pentru care alte gene, introduse prin tehnologia modificării genetice, să poarte acelaşi nivel de risc. Modificarea genetică este o adaptare a proceselor naturale care au loc tot timpul, peste tot, pe glob – este doar o tehnologie, o tehnică. Ceea ce este mai important este modul în care este ea utilizată. Generalizările referitoare la riscul tehnologiei în sine sunt absurde.”

Prof. Alan Boobis, din cadrul catedrei de farmacologie biochimică, de la Imperial College, Londra, a spus:
    „Unele din efecte prezentate în acest studiu sunt prezentate într-un asemenea mod, încât este dificil să le evaluezi semnificaţia. De exemplu, studiul nu pare să conţină o analiză statistică a tumorilor mamare constatate. Aceste probleme apar destul de frecvent la animalele care nu au făcut obiectul unui tratament. De asemenea, de regulă, pentru formularea unei concluzii, un astfel de studiu ar ţine cont de istoricul metodelor de control din laboratorul de testare. Pesticidul în sine a fost supus unor studii pe termen lung pe rozătoare, de alţi autori”.

Un tânăr întors din Olanda și-a făcut plantație de lalele. Grădina poate fi vizitată gratuit Mușcate: plantare, îngrijire, înmulțire Comunele din România unde fermierii primesc subvenții APIA în plus la hectar