Andrei Moroşanu, producător român de suc de mere: „Mi-am vândut sufletul la bancă, dar trebuia să încerc”

Dacă mulţi tineri nu se gândesc decât cum să scoată bani cât mai repede şi din orice, există şi excepţii de la regulă pentru care în primul rând contează să se apuce de lucruri serioase. Chiar şi de producţie.

Andrei Moroşanu este un tânăr din Fălticeni care în urmă cu un an a avut curajul să înceapă – alături de un prieten – un business de care chiar şi întreprinzătorii cu experienţă se feresc: producţia de suc de mere prin presare la rece. O afacere complicată şi pentru cei doi, numai dacă ne gândim că în toamnă trebuie să cumpere merele şi ambalajele, după care banii sunt imobilizaţi tot anul, în condiţiile în care producţia este sezonieră.

Practic, făbricuţa de la Fălticeni nu lucrează decât trei luni pe an, în perioada septembrie – noiembrie, pentru că iarna merele se usucă şi nu mai au umiditate. Nu în ultimul rând, este vorba şi de e o afacere complet nouă pentru industria alimentară din România. Moroşanu spune că a riscat mult, dar dacă vrei să reuşeşti ceva pe cont propru, trebuie s-o faci.

“Mi-am vândut sufletul băncii, am pus garanţie totul, casa şi maşina, nu doar ale mele, ci şi pe ale ale parintilor si socrilor. Decât să stai cu mâna întinsă, să-ţi dea cineva ceva, mai bine încerci tu. Am văzut că în Europa de Vest se caută sucul de mere şi am zis, de ce să nu meargă şi la noi, mai ales că fiind vorba de pe o nişă de piaţă, este mai simplu pentru un producător mic”, povesteşte Moroşanu.

O nişă cu potenţial
Pentru un absolvent de “calculatoare şi de relaţii internaţionale”, ar putea să pară ceva inedit intrarea pe pe acest segment. Numai că după ce ai lucrat câţiva ani în domeniul finanţărilor europene, începi să te gândeşti că ar trebui să încerci şi tu ceva, spune Moroşanu. I s-a părut o idee bună producţia de suc de mere, mai ales că în România vorbim încă de o nişă. A studiat piaţa şi s-a decis să-şi încerce norocul.

În 2011, cei doi tineri au găsit o fostă fabrică de marmeladă la Fălticeni, au închiriat câteva săli – acestea se aflau într-o stare jalnică, însă exista canalizare şi apă –, au adus o linie de producţie din Germania şi s-au apucat de treabă. Merele le-au cumpărat de la producătorii locali, pentru că în zonă există multe livezi – din păcate nu au mai fost îngrijite în ultimii ani – încă de pe vremea comuniştilor.

Pentru a-şi asigura măcar o parte din materia primă, cei doi au început să ia în calcul şi varianta arendării unei livezi. În primăvara acestui an, au reuşit să găsească o plantaţie de vreo cinci hectare, ce-i drept într-o stare destul de proastă, pentru că nu mai fusese lucrată de vreo trei ani, şi pe care încearcă acum să o pună la punct, astfel încât în 2013 să se obţină o producţie bună.

Iar pentru că lucrurile trebuiau făcute temeinic, primul angajat a fost un inginer de industrie alimentară. Împreună au realizat o reţetă proprie dintr-un amestec de cinci soiuri de mere, şi mai dulci, şi mai acre, după cum spune Moroşanu. Până să le iasă aşa cum trebuia, au aruncat însă la canal vreo 3-4 tone de suc, spune râzând antreprenorul.

A fost o experienţă inedită pentru toată lumea, nu de alta, dar în România nu găseşti specialişti pe sucuri, pentru că în facultate stundenţii sunt pregătiţi în general pentru cele trei industrii de bază: lapte, carne şi panificaţie, altceva nu prea mai există, declară producătorul.

Moroşanu şi-a bătut capul şi cu cutiile, pentru că vroia ceva mai deosebit. În Occident, toată lumea are cutii lunguieţe, el vroia cubice ca să încapă în frigider. Într-un final, a găsit un producător de pungi în Bulgaria, iar cutiile le-a făcut în România, la Bacău. Sucurile sunt vândute la cutii de trei şi cinci litri, la preţuri de 22 de lei, respectiv 30-33 de lei.

În primul an, producţia a fost de 60 de tone, iar pentru acest an estimăriile se ridică la aproximativ 150 de tone. Chiar dacă la început a fost mai greu să-i convingă pe oameni să încerce sucurile de la Santefruct, acum Moroşanu este mulţumit, pentru că au început “să prindă” în piaţă şi au deja clienţi fideli.

Planuri de extindere
Investiţia realizată până în prezent de cei doi tineri la Fălticeni se ridică la circa 150.000 de euro, însă ei nu vor să se oprească aici. Au planuri să se extindă, poate chiar cu fonduri europene. Cei doi au depus un proiect în valoare de 500.000 de euro pe FEADR (Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală) pentru o fabrică nouă, iar de acesta se leagă şi speranţele de dezvoltare, inclusiv “intrarea şi pe alte fructe”.

S-ar putea să mărească şi suprafaţa de livadă arendată în viitor, pentru că încă nu-şi permit să investească într-o plantaţie de la zero. În 2013, cei doi speră să ajungă la o producţie de 230-250 de tone de suc, cu condiţia ca şi producţia de mere să fie bună. Adică, să nu fie un an secetos, pentru că dacă merele sunt uscate şi randamentul fabricii e mai mic, “deoarece nu există umiditate în fructe”.

Iar dacă anul trecut sucurile Santefruct puteau fi găsite în Suceava, Botoşani sau Iaşi, în acest an, cei doi şi-au propus să intre şi pe alte pieţe din ţară şi de ce nu, din străinătate. Acesta este şi motivul pentru care au venit la târgul Alimenta de la Indagra să găsească clienţi. Dacă totul merge cum şi-au programat cei doi, de anul viitor ar trebui să treacă pe profit.

Zona Fălticeni ajunsese renumită pentru culturile de mere. Staţiunea locală de dezvoltare pomicolă, înfiinţată în 1939, ajunsese cea mai mare din ţară în vremea comunismului. Însă după căderea regimului, staţiunea n-a mai reuşit să găsească clienţi pentru produsele sale nici în ţară, nici la export şi a ajuns aproape de paragină. Povestea staţiunii a fost spusă într-un reportaj-maraton scris de Viorel Ilişoi pentru Jurnalul Naţional.

19 Comentarii la Andrei Moroşanu, producător român de suc de mere: „Mi-am vândut sufletul la bancă, dar trebuia să încerc”

  1. SUCUL ESTE NATURAL DOAR DACA MATERIA PRIMA FOLOSITA(IN SPETA:MERELE)SUNT CULTIVATE BIO,FARA A SE FOLOSI PRODUSE CHIMICE DE TRATAMENT.IN CAZ CONTRAR SE POATE FOLOSI COCA-COLA LINISTIT.

  2. probabil un caz fericit … felicitari ! ar fi interesant sa vedem si cu cei care incearca si nu reusesc sa ia nici 2 lei imprumut.

  3. felicitari, e intradevar un gol mare pe piata noastra la sectiunea suc de mere. Si nu vorbesc aici la porcariile produse de corporatiile mari. In Elvetia sucul de mere e omniprezent, si exista si versiunea mai low-cost, mai ieftina, la amblaj PET, acidulat sau nu, dar de mere , in general continutul de suc fiind mai mare de 75%, in varianta filtrata sau tulbure, nefiltrat. Costa cat o Cola si e de zece ori mai sanatos. Vorbesc aici strict de acest segment, nu de cel la cutie de carton, de ceva care la noi nu exista deloc. Cred ca un om este de 10 ori mai tentat sa cumpere astfel de suc in locul prostiilor chimice. In retelele Migros sau Coop, aproape ca nu gaseai versiunea nefiltrata, pe cand standurile de Cola si alte chestii chimice erau aproape neatinse.

  4. Ati descoperit apa calda…. la Satu Mare se face de cel putin 4-5 ani sucul de mere Doctor Vitamin …. atata reclama ii faceti la istetul asta…cat a platit?

  5. Și în Europa de Vest şi mai ales în America sucul de măr, adică apple cider-ul, (există şi varianta alcoolică) se bea cu vagoanele. Fiind natural, fără adaosuri, fără conservanţi, ( se păstrează la rafturile frigorifice) este sănătate la bidon. Faţă de porcăriile de sucuri de măr pe care le găseşti la Carrefour sau Real, din gama Timbark şi prietenii, care sînt o zoaie cu gust şi cu mult zahăr, eu sper într-adevăr ca acesta să fie un suc de calitate.

  6. Sunt foarte mandra de ei fiindca sunt falticenenii mei !Ma bucur ca cineva deschide o afacere in orasul meu . Si cand te gandesti ce infloritor era Falticeniul odata … cu fabrica de marmelada , cu fabrica de sticla , cu combinatul chimic , cu filatura de in si canepa , cu fabrica de cherestea , cu fabrica de mobila …Din toate s-a ales praful dupa revolutie …

  7. ………URAAAAAA si iarasi am descoperit Amerika.
    Oameni buni sucul de mere se bea de cand lumea.
    Si inca la o calitate foarte buna . Paragina si bataia de joc facute la Falticeni cu intreaga suparafata pomicola e deja arhicunoscuta . Acum baietii acestia tineri plini de entuziasm au facut ce e normal sa faca .SUCUL NATURAL DE MERE.DE doua decenii se consuma in Romania esente de diferite fructe care nu sant decat CHIMICALE indulcite si colorate . Chiar daca preturile sant ridicate fata de ce se ofera la toate magazinele nu ezitati sa consumati sucurile lor naturale . Bravo voua si succes pe mai departe.

  8. Felicitarii!!..pentru curaj, vointa…Nu am avut ocazia sa gust sucul, dar deabia astept sa-l incerc, sper sa apara si in Timisoara…Daca calitatea e la inaltime, voi deveni client fidel, imi place sucul de mere…Va felicit si va urez mult succes.

  9. Se poate vede cu ochiul liber ca a nascut oameni destepti MOLDOVA, Nu pot spune decit FELICITARI SI MULTA BAFTA. Acestia sunt adevaratii romani nu PELAGRA din parlament, care maninca degeaba banii romanilor, in frunte cu reprezentantii prostimii = pacalici si cacarau.MULTA BAFTA MOLDOVENII MEI, ARATATI CA SUNTETI CEVA IN ACEASTA LUME.

  10. Si sucul lor CHIAR E FOARTE BUN.
    Nu ii cunosc, dar sunt un consumator al sucului de mere facut la Falticeni. Am crezut tot timpul ca e un investitor puternic. Ma bucur ca sunt investitori locali si sper ca aceasta reteta sa dainuie, iar afacerea lor sa prospere pe masura curajului si muncii celor doi.

  11. Sint doua feluri de oameni in lumea asta.Unii care asteapta sa se intimple ceva Si altii care chiar fac ceva.Voi face_ti parte din prima categorie.RESPECT

  12. Bravo! Poate, dupa ceva timp, dupa ce va puneti bine pe picioare afacerea, sa intrati si in politica, sa-i dati la o parte pe hotii si analfabetii care ne conduc acum.

  13. Vad si eu niste oameni care s-au ridicat cinstit, fara furtisaguri si manevre politice.Bravo baieti !! Tot respectul !! Bafta in continuare si nu va lasati !!

1 Trackbacks & Pingbacks

  1. 10 fermieri de succes şi secretele lor | ACD News

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată


*