Ştiri agricole

Cum a murit Tnuva România. O poveste cu văcuţe şi iaurturi de lux

Israelienii de la Tnuva au vrut să-i înveţe pe români să distingă laptele bun de unul prost. N-au reuşit şi au lăsat în urmă o fermă ultramodernă, care va fi scoasă la vânzare pe 7 noiembrie, scrie Capital.

Cei de la Tnuva au crezut că românii pot face diferenţa între un produs de calitate şi unul comun, în ceea ce priveşte lactatele. S-au înşelat“, crede Elena Cosma, partener la ZRP Insolvency, societatea care se ocupă de falimentul producătorului israelian. Prin politica pe care a ales să o aplice în România, Tnuva, alt­fel lider al pieţei de profil în Israel, nu a făcut decât să-şi netezească drumul spre eşec.

Au intrat în România încă din 2007 şi în niciunul dintre cei cinci ani care au trecut până la falimentul anunţat în primăvara acestui an nu au reuşit să obţină profit. Paradoxal, calitatea ridicată a produselor, care atrage de la sine şi costuri ridicate de fabricaţie, a pus capac afacerii. Au construit o fermă modernă, au adus vaci superioare care dădeau lapte de prima clasă şi utilaje de ultimă generaţie pentru procesare, însă nu au reuşit să iasă din pluton în ochii consumatorului român. Din ianuarie sunt în faliment şi au lăsat în urmă datorii de 117 milioane de lei, în principal către bănci. BRD este principalul creditor, cu o creanţă de peste 41 de milioane de lei.

Mai mult, din dorinţa de a rezista concurenţei mari cu produsele de calitate mai slabă şi, prin urmare, mai ieftine, şefii Tnuva au luat decizii care nu au făcut decât să distrugă şi un segment al afacerii care ar fi avut un imens potenţial de dezvoltare. Este vorba despre ferma de vaci de la Adunaţii Copăceni, o comună din judeţul Giurgiu, situată la nici 30 de kilometri de Bucureşti.

„Din câte am înţeles, laptele produs la fermă mergea către fabrici la 0,9 lei/litru când, pe piaţă, el se vindea cu 1,3-1,4 lei/litru“, mai spun cei de la ZRP Insolvency. În prezent, ferma funcţionează şi este administrată direct de către firma afiliată casei de avocatură Zamfirescu Racoţi Predoiu (ZRP). Aceştia au investit peste 240.000 de euro în întreţinerea celor aproximativ 1.000 de văcuţe. Cea mai mare parte a banilor a mers în constituirea unui stoc de furaje. „În acest moment, avem peste 2.000 de tone de furaje, în condiţiile în care ferma consumă circa 10 tone zilnic. Putem deci să trecem lejer de iarnă. Am încheiat şi contracte pentru vânzarea laptelui la 1,4-1,5 lei/litru. Avem în plan ca, dacă nu vindem ferma, să trecem pe profit. După calculele noastre, acest lucru se va petrece când vom ajunge la o producţie de peste 15.000 de litri/zi, ceea ce s-ar putea întâmpla în primăvara lui 2013“, spune actualul administrator al fermei.

Complexul are o capacitate maximă de producţie de 20.000 de litri pe zi. Din cele 1.000 de bovine, doar 550 sunt pe liniile de colectare a laptelui, restul fiind junici şi viţei. Calitatea vacilor este foarte bună (Holstein adaptate), motiv pentru care preţul lor ajunge la 2.000 de euro/exemplar.

„Nu vrem să vindem doar vacile, deşi am primit oferte. Am obţine cam 2 milioane de euro pentru întregul efectiv“, mai spune Elena Cosma. Administratorul a încercat deja să vândă ferma cu 6,7 milioane de euro, însă nu s-a arătat nimeni interesat. După mediatizarea poveştii, au primit însă mai multe cereri pentru caiete de sarcini. Următoarea licitaţie va avea loc pe data de 7 noiembrie şi va porni de la 4,97 milioane de euro fără TVA.

Capital


Abonați-vă GRATUIT la Agrointeligența - www.agrointel.ro!


51 comentarii

  1. ce de idiotenii si pe aici. Inca nu pot intelege de ce a tot batut moneda jurnalistul pe “evreii” de parca altii , sut4 care au dat faliment nu meritau aceeasi atentie…Si pentur desteptii comentatori…zeci de firme “romane” de lactate s-au inchis, dinn acelasi motiv- model de business. nu evreism, nu romanism , nu …Astfel un articol intr-o revista de business deturneaza spiritul economic spre politic….

  2. pentru informare: cel putin 70% din laptele procesat in Romania provine din Polonia, Ungaria, Cehia, etc.
    Asa ca tot ce vedeti pe piata este strict marketing. Daca vreti sa incurajati producatorii romani cumparati produse de la firme mici si mijlocii care inca folosesc lapte propriu. Gigantii (Hochland, Napolact, etc.) nu mai folosesc de mult lapte intern sau procedee traditionale.
    si inca ceva…. comparati preturile produselor lactate cu cele de afara- ve-ti avea o surpriza

  3. Extrapoland, sunt de parere ca orice producator(Tnuva, Mueller, tata lu Mueller….) care vine in Romania cu temele nefacute sa ne vanda lacatate va pleca rapid cu coada intre picioare. De ce? Pentru ca la romani exista o traditie f veche in produse lactate, oamenii au un gust format si deci niste asteptari clare. Nu merge sa le bagi sub nas orice prostie procesata, oricat de super-mega-fantastica ar fi ea in America, Germania, etc… E ca si cum ai vinde peste la eschimosi. Pe piata romaneasca le dai ce asteapta bine, nu esti out. Ce asteapta? Produse cat mai putin procesate, cat asemanatoare ca si gust, aparenta cu cele traditionale.
    Ca tot ati adus vorba de cele “de la munte” gen Napolact, Covalact… eu cred ca e doar marketing si atat. Cred ca achizitioneaza la greu lapte de peste tot si poate cel mult fabrica e intr-o zona montana. Plus ca laptele e achizitionat si de la ferme unde se produce in mod industrial deci calitatea nu prea are treaba cu naturalul promovat de mincinosii de la marketing.

  4. ..stati ca am mai uitat ceva…calitatea produselor s-a schimbat din momentul in care fabrica a fost preluata de romani si oricum intre echipa israeliana si cea romaneasca au existat mari frecusuri…a mai functionat asa, pina ce a murit de tot…si asa e, produsele erau superprocesate…dar nu toate sint asa?…in privinta pasunilor pe care pasc vacile in Israel, am ris minute in sir pe chestia asta…hahahh…ce tare

  5. vai, ce mi-au placut discutiile…hai sa va spun una adevarata si verificabila, bineinteles…in Israel a fost mare scandal, cind acum mai multi ani, cei de le Tnuva au fost prinsi ca au pus SILICON in niste produse lactate….mi se pare foarte tare…prinsi-dovediti- pedepsiti…dar lumea a uitat si afacerea a mers in continuare…nu spun ca ar fi pus si in Romania, doar imi aduc aminte despre o poveste cu naravuri…hahah

  6. Cândva…undeva ! Nu numai calitatea materiei prime , tehnologia de fabricaţie ( Zeiss, nu gluma…de azi), dar, până şi ambalajul din…sticlă era superior P.E.T.-urilor otrăvitoare. Făceam, de ex. iaurt cu 3,2 % grăsime excelent, cu aspect porţelenos , la rupere, aproape fără zer. Dar , primeam şi comenzi de iaurt din lapte de oaie ( avea peste 6 % grăsime)la borcane mici din sticlă, şi fiţi atenţi, dacă le întorceai cu gura în jos puteai să dai cu pumnul în ele şi iaurtul nu se desprindea… excepţional.Acum, sunt de o consistenţă dubioasă, nu cremos-porţelenoasă, ci un fel n-ar mai fi, numai iaurt nu. Mai existau în jurul Bucureştiului sate care dădeau fabricilor … excepţionalul lapte de bivoliţă… iar cine n-a gustat măcar o dată telemea din laptele acesta… a trăit degeaba. Ce să vă mai spun de caşcavaluri… unii poate au auzit de ” buricele de caşcaval”, adică surplusul de caş topit turnat în formele mari, cilindrice, de 20 cm diametru , şi tot ce depăşea marginea superioară era presat cu degetele spre mijlocul formei de caşcaval, precum… buricul copilului. Aşa o specialitate, cu un gust nemaipomenit de bun, mai ales atunci când era cald , la turnarea caşului mai rar . Ce timpuri odinioară …

  7. A fost odată o altă Românie … cu lactate adevărate,treceau pe străzi prin anii ’60 “iaurgiii” cu un iaurt excepţional.Au apărut apoi fabricile de produse lactate(FPL-urile)cu excelenţi specialişti care foloseau culturile selecţionate de bacterii(maielele) pentru coagularea laptelui şi altele pentru aromă.
    Acum, ne otrăvesc cu emulgatori care măresc durata de valabilitate la câteva luni… nu se poate! STAS-urile pt. produse proaspete acidofile aveau valabilitate doar 24 ore… deci, mâncam sănătos, produse…proaspete , nu otrăvuri care ţin şi 3 luni!
    Situaţia este la fel şi la panificaţie .La mezeluri s-au dus vremurile fabricilor “Avântul”şi “Mistreţul”/din Bucureşti,celebre pentru calitatea salamurilior-cu specialităţi(muşchi ţigănesc, şunca de Praga,pastramă)prospături, semiafumate, uscate-ghiudem şi babic, afumături, semiconserve, conserve…toate adevărate şi excepţionle.Acum,de ex., cică crenwurşti(wurst=cârnat)…de pui, unde se toacă la cutter şi oasele (deh, să nu se piardă nimic!).Crimă !

  8. Calitatea produselor lor, cel putin unele era execrabila. Iaurtul la 500 grame la tetrapak era doar o apa chioara, smantana parea super procesata(ai ditamai ferma si tu adaugi concentrat proteic de lapte?!?! – asa scria pe cutie). Toate produsele lor erau super procesate, ti se parea ca-s facute din plastic. Niste mizerii daca ne raportam cu tipul de lactate cu care suntem obisnuiti. Pacat de materia prima posibil foarte buna. MAREA GRESEALA a lor a fost ca nu s-au adaptat specificului acestei arii geografice si au venit cu produse pe care probabil le vand si la ei. Poate acolo sunt bune dar aici exista alte gusturi in materie de lactate. Mentionez ca am interactionat din nefericire cu produsele lor aproape 2 ani, cantina (unde avea contract firma la care lucram) fiind aprovizionata exclusiv cu Tnuva. Mai nimeni nu agrea aceste produse dar iti era fortata mana sa cheltui bonurile valorice(diferite de cele alimentare) doar la cantina respectiva(Eurest Connect). Aranjament pe fata. Oricum ideea e ca de la inceput n-au spart gura targului, nefiind deloc ce cauta consumatorul roman.

  9. Prin anii ’04 – ’05 când a venit tnuva, imediat a apărut ştirea ca iaurtuldanone este nociv. I-au trebuit acestuia vreo sase luni de ‘publicitate’ mascata la emisiunile lui teo si raduleasca sa arate ca nu este asa. In aceasta perioada vânzările tnuva cresteau. Cam dupa un an s-a putut constata ca danonelul nu este prost sau nociv ci este bun. De asemenea s-a mai constatat ca tnuvica nu era asa de buna cum făceau publicitatea. Restul. . . . este istorie, adevarul invaginând(lucru care nu este prea frecvent). Au venit mai multe companii israeliene cu mult tam-tam cum ar fi una gen supermarchet(numele ei mai este pe o clădire de pe TheodorPallady la institutulNationalslSticlei) una de taximetrie PAZ(în spaniola însemnează pace dar i-au dat un nume spaniol pentru deruta). Nu au fost de încredere.

  10. @ Alin,Kagran, Dell si altii MULTI ca ei: Se comenteaza falimentul firmei TNUVA in Romania. Si ce faceti voi? Va dati pe fata antisemitismul si ura fata de Israel. Nu aveti habar ce exista acolo dar macaniti de zor imbracati in kaki si cu centurile cu diagonale. Latrati mai departe ca…….

    1. bine spus!!! pe astia nu-i intereseaza Tnuva, ca e firma israeliana, ia cantati-le SFANTA TINERETE LEGIONARA, o sa aveti mai mult succes!!!!

    2. @ Arik Weinberger
      Si CE anume e rau in a fi LEGIONAR ? Legiunea a fost o miscare PUR nationalista, de care romanii-s MINDRI si dupa peste 70 ani de la infiintarea ei ?!?!?!? Unde n-ar da bunul Dumnezeu sa mai apara un C.Z.Codreanu, care sa-i extermine pe toti politicienii corupti din ziua de azi , asa cum au facut la vremea lor , cu tradatorii cauzei romnesti Iorga si Armand Calinescu ?!?!?!? !

    3. Tu esti_prost,_sau inca exersezi ca sa devii? Daca-ti place sa-i lingi la cohones pe “evrei”- eu prefer sa le zic pe romaneste , adica_jidani_- e problema ta.Dar de unde si pina cind, trebuie sa fii “antisemit” daca ii critici ?
      Amice, eu sint “antievreu” si nicidecum “amntisemit”, daca ai 4 clase primare poti intelege CE inseamna !!!! Cel mai mare popor semit al planetei este cel …arab, peste 1,4 MILIARDE de suflete si nicicidecum_jidanii,_care-s 4 milioane pe tot pamintul, asa cum au fost dintotdeauna, desi ne spun ei povesti cu asa-zise “camere de gazare” si alte minciuni , de sta mita-n coada ! !

    4. am bucurie ca te oftici pe noi si nu ai mila doresc ca tota viata sa te oftici si eu sa am mila ca nu aveti ce manca traiasca basescu

    5. ba, petrica franaru’, roman ortodox legionar de 2 LEI, asa stiti voi sa faceti cel mai bine, sa latrati, si sa scuipati venin… de aceea ati ajuns de rasul UE, CARE VA CONSIDERA SI BORFASI, SI HOTI, SI CRIMINALI, SI VIOLATORI!!!!!

  11. Motivul pentru care nu am cumparat niciodata Tnuva este ca fabrica de lactate se afla linga gropa de gunoi Glina. Probabil terenul a fost mai ieftin si s-a gandit cineva la o inginerie financiara cu multe zerouri, dar cand vine vorba de lactate prefer locatiile fabricilor de la munte ! Vezi Olly, Covalact, Campina, Raraul etc. Imi scrie Brasov+Harghita si alti munti cumpar, nu – nu ma intereseaza.

    Combinata cu acest criteriu, a fost informatia din 2007 sau 2008 pe care mi-a transmis-o un furnizor Tnuva, cum ca le-ar fi murit 30 din vacile aduse din strainatate datorita calitatii aerului si numarului de muste de la gunoaiele din Glina….si cu asta s-a inchis orice subiect Tnuva in frigiderul meu. Simplu. Sunt sarac si nu imi pot permite sa maninc ieftin fiindca ma costa doctorii milioane daca ma imbolnavesc.

  12. r0mani raman antisemisti nea aratata si copilul lui radu mazare radu mazare a fost in israel pe contul evrilor nu se cumpara de jidani mentalitate voastra tnuva este si in nord america la magazine cele mai mari sa va ajute dumnezeu sa ajungeti unde ne doriti adica la0000000000 vi se cuvine

    1. si daca se vinde si in “america ” ce ? Chiar crezi ca noi romanii suntem fraieri ca ei sa punem botul la orice reclama a vanzarii unui khakat ? Americanii mananca doar plastic si hot dog … mancarea lor traditionala de fapt. Romanii incearca sa consume produsele lor , de calitate si gust romanesc.

    2. romanule cand scri romanul miar fi rusine tnuva se vinde si in europa ce aveti mici 50la suta carne 50 la suta cacat florin persi a spuso la telivizor si MAMALIGA da sunteti fraeri nu meriti un scuipat romanule vorbeste in numele tau tu cu cat te vinzi va cunosc f bine pa romanule

    3. @ Rasela
      Esti o analfabeta proasta si ar fi cazul sa te duci sa scrii pe ynet – dar mi-e teama ca si ivrit stii tot atat de bine ca si romaneste! lehi lehizdaien!

  13. au intrat urat pe piata incercand sa-i fractureze pe cei de la danone, au facut niste produse cu un gust indoielnic, smantana avea orice gust dar nu de smantana, si au iesit la fel de urat .

  14. Ati vazut vreodata o afacere evreiasca , care sa fie cinstita si corecta ? Unde, cind ? De aici pleaca totul, nu va mai invirtiti ca pisica in jurul cozii !!!
    Atita timp cit un evreu face o afacere, nu urmareste decit sa minta, sa insele, sa fure.Asta e mentalitatea evreiasca !!!!

    1. Cred ca tu scrii prostii la comanda, ca sa urle unul si altul ca “uite de antisemiti sunt romanii”.
      Afacerile sunt afaceri si punct. Evreii sunt oameni ca toti oamenii, nici mai buni si nici mai rai.
      Si daca vorbim de produse gretoase, Hochland si Danone se bat pe locul I.

    2. au invatat de la romani, ca pe astia nimeni nu-i intrece!!!! dar evreii fura cu cap, iar romanii cu curul, de aia gem puscariile de ei, ca sunt hoti de mana a saptea!!!

    1. si mueller si tnuva au consistenta si gustul aracetului. am cumparat si gustat de la amindoua firme mai multe produse si am fost total dezamagit. remarcati ca nici n-am pus la socoteala pretul.

  15. Asteptam sa dea chix in Romania o firma de evrei;se gasisera ei sa ne invete ce e laptele de vaca dupa ce in Israel vacile sunt raritati.
    Sa fim seriosi, in lactate ori nemtii/austriecii sunt cei mai tari fiindca au traditie ori italienii fiindca au imaginatie ori chiar noi fiindca avem destule sortimente.Cu francezii am rezerve cu branza lor de capra sau asa zisa din lapte crud-au gusturi diferite,noroc cu iaurturile.
    Firmele evreiesti sa faca brokeraj caci la asta se pricep adica sa invarta banii virtuali.

    1. @kagran, nume dificil ti-ai ales, da vreau sa-ti zic ca din cauza mentalitatii dumitale ca romanii nu au nevoie sa invete de la altii treba merge asa cum merge la voi.vaci sint in Israel, daca ai bani de bilet ai sa le vezi peste tot, dar vorbesti in necunostinta de cauza.este chestie de gust si fiecare prefera alta firma si este foarte bine asa asta e concurenta, si pana la urma foloseste mollurile construite de firme evreiesti ca alea nu au gust si nu dau chixul dorit.

    2. Israel e una, comerciantii sunt altceva.Ca si Vaticanul.A priori, romanii invata de la cei mai buni, cu mici exceptii maneliste.Tnuva ca si Praktiker sunt smecherii sau tzepe mai in limba lui Dracula.Eu traiesc in Franta dar sincer nu am de gand sa vizitez Israelul.Stiu, insa, ca Romania e mai alunecoasa si decat Franta si firmele evreiesti nu au buna reputatie.E vina lor sau e vina lobby-ului antisemit?Hai sa ii intrebam pe turci cu ayran-ul lor:)

    3. Recordul mondial la productia pe cap de vaca este in Israel!!! 12000 litri pe 305 zile lactatie!! Evreii sunt profesori in materie de ferme de vaci lapte…. Esti “pluta vorbitoare”! Evreii au vrut sa respecte calitatea si legea si….au intrat in faliment!

  16. Tnuva nu e o denumirea prea comerciala. De aici incepe totul.

    De asemenea, comunicarea nu s-a facut in registrul de produse de lux, de calitate deosebita. Eu, consumator Tnuva, nu am avut perceptia asta. Am ales pentru ca am vrut sa incerc altceva si am ramas la ele pentru ca mi-au placut, dar nu am ales pentru ca STIAM ca e calitate deosebita.

    Deci decizii proaste de MK: nume gresit pentru Romania + comunicare deficitara.

    Daca UPC intra cu brandul “Chello” pentru internet in Romania, cum e in celelalte tari, nu vindeau nici jumate din cat au vandut (oricum, f putin). Dar UPC, cat is ei de picati in cap, au facut focus grupuri si au aflat ca nu e un nume bun pentru Romnia.

Scrie un comentariu