• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Ies la iveală noi informații despre oile moarte în Iordania: Echipajul vasului era format din somalezi obișnuiți să transporte cămile!

    Gabriela Gimbășanu -

    Acum peste o săptămână, autoritățile din Iordania au informat presa că au refuzat accesul în țară pentru un transport de 13.000 de ovine din România, după ce s-a descoperit că 5.200 dintre mioare muriseră din lipsă de apă și hrană. Agrointeligența a început să urmărească firul acestui caz pentru a afla cine se face vinovat de decesul oilor.

    Prima informare nu a venit din partea autorităților care încă nu s-au autosesizat în raport cu acest caz revoltător. În schimb, Fundația Vier Pfoten a remis un comunicat de presă însoțit de imagini filmate după îmbarcarea oilor pe vapor, pe care se vede că vasul era burdușit cu fân pentru animalele transportate.

    Pe mal, cei de la Vier Pfoten au filmat un camion aparținând Holder Trade SRL, companie care a livrat ovinele pentru transportul pentru Iordania. Agrointeligența a fost singura publicație care l-a contactat pe administratorul societății românești, fiind vorba de unul dintre cei mai respectați fermieri din România – Tașcu Caraman, prezent și în Top 100 fermieri, clasament publicat anual de revista noastră.

    Fermierul care lucrează și circa 3.500 de hectare în Dobrogea spune că transportul care a pecat din portul Midia pe 19 mai nu a fost cu nimic special față de alte comenzi pe care le-a onorat pentru traderii din Orientul Mijlociu. Singura noutate a fost reprezentată de faptul că a fost vorba de o colaborare nouă cu un partener extern care până acum nu a mai acostat la noi și care avea echipaj 100% somalez.

    Tascu Caraman

    ”Nu am dreptul să urc pe vapor”

    ”Datoria mea era să transport animalele până la vaport cu transporturile mele autorizate. Am facut 34 de curse pentru a transporta toate cele 13.000 de animale. Grija mea este ce se întâmplă cu animalele până la vapor, dar eu nu am dreptul să urc pe vas sau să emit pretenții asupra condițiilor în care vor fi ținute animalele”, ne-a declarat Tașcu Caraman.

    Fermierul a arătat că animalele pe care le-a predat vasului arab au fost aduse în stare perfectă de sănătate și condiție fizică, tocmai de aceea au și fost recepționate de cei care s-au ocupat de transportul lor pe mare. ”Ei au ales animelele și le-au recepționat, au ales tot ce a fost mai bun pentru că ei sunt cei care plătesc”, spune el.

    Analize de sânge pentru fiecare oaie

    Tașcu Caraman a explicat pentru Agrointeligența și care este procedura pe care o respectă în cazul fiecărui transport de ovine vii ce pleacă din România.

    ”Eu sunt un punct de colectare a animalelor autorizat. Noi aducem animale din toată țara, pe care le identificăm și le crotalizăm locul de unde le luăm de la gospodar. În baza acestor crotalii doctorul veterinar din zonele respective ne eliberează certificatele de sănătate ale animalelor și de individualizare ale lor. Animalele ajung la mine toate crotalizate. Imediat se trece și se ia sânge la 15% dintre animele pentru a vedea dacă sunt purtătoare de limba albastră, iar înainte de plecare lor pe mare se ia sânge 100% la toate ovinele pregătite pentru îmbarcare. Toate aceste analize sunt plătite de firmă la DSV. În baza rezultatelor de la analiza de sânge, animelele pot pleca sau nu pot pleca pe mare. Aceste lucruri sunt foarte riguroase, fiindcă toate aceste analize sunt înregistrate automat pe calculator”, explică Caraman.

    Transport de ovine

    Animale fără crotalii, filmate într-un tir românesc

    Fermierul a explicat și filmarea făcută de cei de la Vier Pfoten cu un camion al societății sale Holder Trade în care se pot vedea câțiva berbecuți care nu prezintă crotali și care i-a făcut pe cei de la Fundație să suspecteze că animalele îmbarcate spre Iordania aveau provenineță ilegală.

    ”La 13.500 de capete care au fost îmbarcate de la noi din firmă cu destinația port Midia, a fost un număr de șase capete a căror crotalii nu mai existau, probabil la îmbarcare sau pe parcursul trasportului le-au căzut crotaliile. Adică un procent de 0,04% din animalele trasportate de la mine din fermă nu au avut crotaliul la îmbarcarea pe vas. Cele 6 oi fără crotalii nu au fost îmbarcate, ele s-au întors la noi în complex”, ne-a explicat Caraman.

    Declarațiile sale sunt întărite de faptul că respectivul camion a fost filmat singur pe marginea drumului, după ce restul animalelor fuseseră îmbarcate, iar din imagini se poate vedea că nu este vorba despre un transport consistent, ci doar de câteva ovine, dintre care una stă jos epuizată, iar alta, într-un colț, pare fără suflare.

    Ovinele au stat 28 de zile în carantină

    Fermierul spune că înainte de a părăsi România, ovinele sunt ținute aproximativ o lună în carantină.

    ”DSV Tulcea cu doctorul veterinar zonal vine și ne dă aprobarea pentru îmbarcarea animalelor, după o carantină de 28 de zile. Animalul nu pleacă de la gospodar direct la Constanța, este îmbarcat și gata ajunge în țările arabe. Ovinele sunt ținute timp de 28 de zile în carantină la mine în firmă. Eu pregătesc pentru export aceste animale. Partenerul extern vine la mine și își alege marfa, cumpără doar cei îi place. Când animalul corespunde în totalitate, atât din punct de vedere sanitar-veterinar cât și din punct de vedere al cerințelor partenerului extern abia atunci animalele pleacă în port”, ne-a spus Caraman cum se face tranzacția.

    În port, animalele sunt supuse unui alt control veterinar al statului român, care verifică toate documentele prin care animalele urcă pe vapor. ”Odată animalele încărcate, furnizorul nu mai are nici o treabă. Orice se întâmplă pe vapor intră în atribuțiile altor persoane: al cărăușului sau al celui care a comandat ovinele”, ne-a declarat Tașcu Caraman.

    După avans, arabii au plătit și restul banilor

    În cazul transportului cu 13.000 de ovine, partenerul extern a plătit societății tulcene un avans înainte de încarcarea animalelor pe vapor. ”După ă tragedie, partenerul extern mi-a plătit suma în totalitate, datorită faptului că partea română nu a purtat nici o vină. Acesta este cel mai bun argument, mi-a fost achitată în totalitate marfa după ce s-a întâmplat tragedia”, ne-a precizat Caraman.

    Din informațiile pe care le are fermierul, oile transportate aveau hrană, însă resursa de apă nu a fost suficientă. ”Animalele ajunse în portul din Iordania au fost analizate medical și s-a constat faptul că ovinele au murit prin deshidratare, nu le-au dat apă. Chiar dacă echipajul de pa vas le-a dat de muncare, oile dacă nu au apă, nu mănâncă. Eu îmi imaginez că atunci când le dădeau puțină apă ele se îngrămădeau toate să prindă puțină apă și acolo se loveau unele pe altele și probabil și așa și-au găsit sfârșitul unele dintre ele”, explică Tașcu Caraman.

    Vina aparține echipajului somalez de pe vas

    El recunoaște că a văzut până acum multe transporturi de animale vii, însă cel operat cu echipaj somalez i-a atras atenția ca având carențe cu privire la condițiile oferite unui număr atât de mare de animale, el neavând cum se opune odată ce toate avizele prezentate în România erau corespunzătoare. ”Echipajul era adus din Somalia care au cărat doar cămile la viața lor și care au nevoie de apă odată la o lună, de aceea nu au fost în stare să le asigure suficientă apă, nu au știut care sunt nevoile de apă ale acestor animale. Animalele au murit din vina exclusivă a echipajului care a preluat animalele”, a concluzionat Caraman.

    Iordanienii au comandat încă 20.000 de ovine

    În exclusivitate pentru Agrointeligența, Tașcu Caraman a dezvăluit că partenerul iordanian care a comandat cele 13.000 de ovine din România se va îndrepta către recuperarea prejudiciului către cei resposabili de moartea oilor. ”Aceași firmă va reveni în țară luna viitoare să mai preia încă un trasport de 20.000 de capete, probabil cu un alt trasportator. Au comandat încă un vapor de marfă de la Holder Trade. Acesta este încă un argument că firma noastră a fost serioasă și că problemele nu au fost cauzate de noi”, a punctat Tașcu Caraman.



     


    Te-ar mai putea interesa

    A apărut în supermarketuri carnea de miel adusă din Australia Vremea de Florii, 1 Mai și Paște 2024. Meteorologii au anunțat prognoza meteo de sărbători Vremea de schimbă radical. Șefa ANM anunță ploi și temperaturi cu minus

    Ultimele știri

    Fonduri europene pentru achiziția de utilaje – AFIR a publicat a doua versiune a Ghidului Polonia: Fermierii – subvenție de 250 euro/ha pentru grâul vândut până pe 10 martie Fermele și cooperativele pot accesa un nou ajutor pentru gunoiul de grajd