• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Ați cerut despăgubiri de secetă? Urmează controalele! Cum vor decurge verificările și ce fermieri sunt vizați

    agrointeligenta.ro -

    Până pe 2 decembrie, fermierii care au suferit pierderi de venit din cauza secetei din acest an pot solicita la APIA despăgubirile pentru culturile afectate. Odată cu expirarea termenului-limită pentru înregistrarea dosarelor și după virarea sumelor (obligatoriu până la finele lui 2015), autoritățile vor începe de anul viitor controale la ferme care au beneficiat de sprijin.

    APIA a elaborat procedura prin care vor fi verificate în teren situațiile în care fermierii au avut de suferit din cauza secetei. Procedura de control a fost publicată deja în Monitorul Oficial sub forma unei anexe în care se stabilește că operațiunile de verificare vor începe din 2016 și vor include deplasări în teren la beneficiarii persoane juridice care dețin bilanț contabil, pe un eșantion de minim 5% pe județ, dar nu mai puțin de 10 beneficiari, după caz.

    ”APIA, prin reprezentanții Compartimentului inspecții/Serviciul control pe teren, în anul 2016, efectuează controale pe teren la beneficiarii persoane juridice care dețin bilanț contabil, pe un eșantion de minim 5%. În urma controlului va fi întocmit un proces-verbal de control pe teren în două exemplare. În situația în care în urma controalelor prevăzute, rezultă că pierderea de venit calculată pe baza datelor contabile este inferioară ajutorului de stat acordat, acesta se recuperează, cu dobânzi și penalități calculate de la data încasării ajutorului, conform legislației specifice”, se arată în procedura elaborată de APIA.

    Beneficiarii care fac obiectul controlului pe teren vor fi selectați de către Comisia de eșantionare pentru controlul pe teren, numită de către APIA, prin decizia directorului general, pe baza unei analize a riscurilor, precum și a reprezentativității cererilor de solicitare depuse. ”Stabilirea eșantionului pentru efectuarea controlului pe teren se realizează în cadrul cererilor de solicitare a persoanelor juridice care dețin bilanț contabil și care au încasat ajutorul de stat”, se mai arată în actul normativ.

    Comisia de eșantionare pentru controlul pe teren va avea număr impar de membri și va fi formată din reprezentanți ai Direcției IT, Direcției Juridice, Direcției Metodologie, Monitorizare, Raportare și Relații Instituționale și direcției de specialitate din cadrul APIA Central. Un criteriu important în procedura de verificare va fi ca la toți beneficiarii trebuie să existe posibilitatea de a fi selectați , adică nu vor fi favorizate rude, prieteni sau cunoștințe. ”Pentru a asigura reprezentativitate eșantionului se va selecționa în mod aleatoriu nu mai mult de 25% din numărul minim de beneficiari care trebuie supuși unui control pe teren, iar 75% din beneficiari vor fi extrași în eșantionul de control în baza unei analize de risc”, spun oficialii APIA.

    La stabilirea criteriilor și a modului de extragere a eșantionului de control pe teren se va ține cont de
    – Suprafața și valoarea ajutorului de stat
    – Factorii de risc stabiliți în procedura de verificare și control
    – Numărul total de beneficiari care urmează să fie controlați

    Cum va decurge controlul pe teren

    Controlul pe teren va fi efectuat de către cel puțin două persoane desemnate, la locul în care se precizează pe cererea de solicitare că este situat sediul social al persoanei juridice. Controlul constă în verificarea documentelor contabile și calcularea pierderii de venit (pe baza datelor contabile din ultimii 3 ani).

    În cadrul controlului pe teren se vor verifica datele contabile pe ultimii trei ani, respectiv venitul mediu realizat pentru cultura calamitată (producția medie/ha/cultură X prețul mediu/cultură) pentru anii 2012, 2013 și 2014 și care se va compara cu cel al anului 2015 pentru cultura calamitată ( producție medie/ha X preț 2015). Diferența dintre acestea reprezintă pierderea de venit per hectar. Valoarea ajutorului de stat nu trebuie să depășească rezultatul înmulțirii dintre pierderea de venit per ha (calculată conform modelului precizat) și suprafața (ha) calamitată pentru care s-a calculat ajutorul de stat în 2015”, se arată în procedura APIA.

    În cazul în care nu există istoric pe cultura calamitată sau nu există istoric pe beneficiar, datele folosite vor fi datele statistice din baza de date Tempo a INS, din Cercetările statistice Producția vegetală la principalele culturi și datele administrative MADR.

    La finalul controlului, se va elabora un proces-verbal cer va fi predat centrului local/județean al APIA unde a fost aprobată cererea de solicitare a ajutorului de stat. Datele vor fi ulterior verificate la introducerea în aplicația electronică, iar în cazul în care este necesară recuperarea ajutorului de stat, se vor întocmi nota de fundamentare și proces-verbal de recuperare debite pe baza căruia se vor face demersuri pentru ca sumele plătite pe nedrept să fie recuperate.

    Document util: Procedura de verificare și control privind schema de ajutor de stat pentru compensarea pagubelor cauzate de fenomenul meteorologic de secetă severă manifestat în perioada aprilie-septembrie 2015


    Te-ar mai putea interesa

    Plăți subvenții APIA. Listă cu aproape 8.000 de fermieri care au banii în conturi Ministrul Barbu a anunțat subvențiile APIA care se achită la sfârșitul lunii mai Fermierii care vor avea săptămâna aceasta subvențiile APIA în conturi

    Ultimele știri

    România ar putea avea un laborator care să efectueze analizele pentru mierea din afara UE UCPR: Produsele avicole obținut în fermele din România sunt sigure din punct de vedere al sănătăţii Situație fără precedent în SUA: Gripă aviară depistată la vaci de lapte