Strategii de afaceri

Cum arată cea mai modernă fermă de roșii: sere în care nu pătrunde lumina soarelui, substrat reciclabil de nucă de cocos și soiuri exclusive în UE

Cultivarea roșiilor poate fi o afacere agricolă în sine, fără a mai fi nevoie să vă gândiți și la alte plante pentru a atinge profitul. Secretul constă în folosirea noilor tehnologii și cel mai important, în alegerea unor soiuri exclusive. Se poate ajunge până la nivelul la care, dacă vă omologați soiurile sau hibrizii, să deveniți furnizori de semințe pentru alți cultivatori de roșii!

O poveste care întrunește toate aceste elemente aducătoare de succes am întâlnit în Belgia, în cadrul unui vizite pe care am făcut-o la invitația lansată de DG AGRI, departamentul de Comunicare. A fost prilejul de a vedea la fața locului cel mai modern complex de sere specializate în producerea tomatelor- Stoffels Tomaten și am înțeles felul în care instituțiile europene acționează și își canalizează eforturile pentru implementarea Politicii Agricole Comune.

Ferma de roșii pe care am vizitat-o este deținută de peste 20 de ani de către soții Paul Stoffels și Petra Veldman, ambii din regiunea Rijkevorsel, situată în partea de nord a Belgiei. Ideea de a investi în agricultură i-a aparținut lui Paul Stoffels cel care provine dintr-o familie de horticultori.

”Am început să cultiv roșii într-o perioadă de criză profundă în Belgia, deci pot spune că nu am avut un start prea bun. Am început cu 2,2 hectare de seră, în care am cultivat exclusiv tomate. Doi ani mai târziu am avut prima extindere a serei, ajungând la 3,4 hectare. Sistemul folosit în seră pentru încălzirea și hrănirea plantelor este minimalist. Ne folosim de apă și de un motor special conceput care produce energie și este alimentat cu apă, apă care se încălzește și generează dioxid de carbon, exact elementele de care avem nevoie pentru a hrăni plantele. Întrucât roșiile obișnuite erau destul de ieftine ne-am gândit că cultivăm roșii de diferite culori și de mici dimensiuni”, a declarat pentru Agrointeligența Paul Stoffels, proprietarul serelor de tomate.

DSC_0161

Exclusivitate în producerea a 6 soiuri de tomate

Analizând evoluția pieței de legume și văzând că belgienii sunt în căutarea roșiilor cherry, care în acea perioadă, erau în cea mai mare parte importate, Paul Stoffels a început să cultive 6 varietăți diferite de tomate: Juanita, Rivolo, Sunstream, Oranje Star, Blackberry și Summersun.

”De zece ani, din 2004, suntem singuri autorizați să cultivăm varietatea Sunstream, o roșie de mici dimensiuni, foarte cărnoasă și care se produce exclusiv la noi în sere. Încă de la început această varietate de tomate s-a bucurat de un real succes, iar astăzi putem spune că este roșia care se vinde cel mai bine în Belgia. Odată cu succesul înregistrat de această varietate de tomate a avut loc și o extindere a serelor, astfel că în 2007, am ajuns să avem 7 hectare de sere”, ne-a vorbit legumicultorul belgian, despre felul în care a evoluat afacerea sa și despre cel mai vândut sortiment de roșii din Belgia.

Lanț scurt de producție

Dat fiind faptul că Paul Stoffels și Petra Veldman au exclusivitate pe teritoriul Belgiei în producerea celor 6 soiuri de tomate, legumicultorul negociază vânzarea producției direct cu supermarketurile.

”Când un fermier din Belgia vrea să cultive aceste soiuri, trebuie să le cumpere de la noi. Faptul că avem sere destul de întinse ca suprafață și capacitatea de a produce constant, ne aduce într-o poziție de conducere atunci când negociem cu supermarket-urile. Nu depindem de nimeni atunci când trebuie să vindem tomatele. Lanțul scurt de producție ne permite să obținem un preț bun pentru roșiile noastre”, a adăugat legumicultorul.

Primează gustul

Compania Stoffels a început cu cultivarea varietăților de tomate de dimensiuni mari, dar repoziționarea consumatorilor pe piață, a făcut ca afacerea să se reorienteze către varietățile de mici dimensiuni care sunt mult mai aromate și gustoase.

”Chiar dacă am schimbat perspectiva și am trecut de la roșiile mari la varietățile de mici dimensiuni, nu am încetat niciodată să căutăm alte alternative care să ne aducă clienți. Așa am ajuns la varietatea Gusto, o roșie de dimensiuni mai mari, dar la fel de gustoasă și aromată, precum sunt roșiile de dimensiuni mici. Pe aceasta am început să o cultivăm din 2014”, a adăugat proprietarul uneia dintre cele mai moderne și inovatoare sere din Belgia.

3,5 hectare de seră cu lumină artificială

Un alt lucru care ne-a impresionat la ferma de roșii din Belgia a fost că suprafața mare i-a determinat pe angajați să se deplaseze cu bicicletele de la o fermă la alta.

”La sfârșitul anului, scoatem plantele afară din seră, dezinfectăm totul și începem un nou ciclu de producție. Cea mai nouă investiție a noastră este sera de 3,5 hectare cu lumină artificială. În această seră nu pătrunde lumina soarelui și plantele sunt luminate artificial timp de 16 ore pe zi. După cum puteți vedea, aceste tomate au fost plantate pe date de 15 octombrie și aveau o dimensiune de 10 centimetri. Acum, la o lună și o săptămână, au format fructele și cel mai probabil săptămâna viitoare vom începe culesul, roșiile fiind gata pentru mesele festive de Crăciun”, ne-a vorbit Paul, despre cea mai nouă investiție a companiei Stoffels.

DSC_0169

Imagine surprinsă de reporterul Agrointeligența în sera unde nu pătrunde lumina. Sticla este protejată cu o folie specială, iar iluminatul cu leduri ajută producătorul să controleze producția și să obțină coacere și dimensiuni uniforme pentru roșiile cherry

Tomatele cresc pe cuburi din nucă de cocos importate din Sri Lanka

Principiile folosite la cultivarea tomatelor sunt destul de simple: răsaduri de tomate și limitarea la maxim a substanțelor organice utilizate.

”Firma care ne produce semințele ne face și plantele de roșii. Totul vine sub formă de răsad și este plantat în aceste cuburi care au în compoziția lor coajă de nucă de cocos măcinată. Aceste cuburi pe care cresc roșiile le aducem din Sri Lanka. În afară de nucă de cocos, cuburile nu conțin nimic altceva. Tot ce are nevoie planta: apă, căldură și substanțe nutritive, asigurăm prin sistemul principal de dozare a elementelor necesare creșterii plantelor. Avem cutii de bondari pentru a face o polenizare naturală a florilor, iar combaterea fungilor și insectelor se face cu ajutorul inamicilor lor naturali. Aplicăm doar substanțe organice, atunci când este nevoie, dar niciodată atunci când planta deja începe să formeze fructe. În acest fel obținem roșii foarte gustoase care au mare căutare pe piața europeană”, a adăugat fermierul belgian.

12079142_1657740464439991_9093110338502523565_n

Ambalajul este cheia succesului

În 2015, noi i-am găsit pe Paul Stoffels și pe soția sa proprietarii unei suprafețe de 20 de hectare de sere, în care cultivă doar tomate și o linie de procesare ce îl ajută să-și ambaleze roșiile și să le aducă pe piață.

”Conceperea ambalajului nu a fost un lucru ușor, ne-am gândit cum să facem să îmbinăm două elemente: atracția și curiozitatea de a cumpăra produsele noastre. Avem mai multe variante de ambalaje și încercăm să schimbăm obiceiurile alimentare ale copiilor, astfel că, la ambalajele de mari dimensiuni oferim și o cutiuță mică și foarte practică în care părinții pot pune copiilor câteva roșioare, pe care mai apoi să le poată savura la școală. Având în vedere că producem roșii de culori diferite, avem și un ambalaj pe care îl intitulăm ”roșii tricolor”, în care punem varietatea Blackberry care este de culoare neagră, Summersun – de culoare galbenă și Juanita – de culoare roșie. În felul acesta, cei mai naționaliști belgieni pot savura steagul țării noastre direct în salată. De asemenea, ambalajele prezintă pe partea din spate mai multe modalități în care acestea se pot găti tomatele”, ne-a explicat Petra Veldman, cum au ajuns la variantele de ambalaje sub care se vând roșiile produse de compania Stroffels.

11872288_1643821909165180_8360351256836185118_o

Petra a subliniat faptul că fără o imagine de marcă creată nimic nu poate fi vândut în Belgia, pentru ca lumea să-ți cumpere produsele trebuie să aduci ceva special pe piață, ce nu pot cumpără de la alți producători de roșii.

Automat de roșii cherry

”La începutul acestui an ne-am zis că este nevoie de o schimbare, trebuie să găsim o modalitate să ne atragem clienții. Într-o după amiază, mergând la cumpărături cu copiii ne-am oprit la automatele cu gumă de mestecat, atunci mi-a trecut prin minte, cum ar fi dacă am face un automat de roșii cherry. Am ajuns acasă și am început să mă gândesc cum pot pune în practică această ideea. Am dezvoltat acest automat de tomate cu o companie privată și acum, în centrele comerciale din Belgia pot fi găsite automatele noastre de roșii. Prin aceste automate am încercat să îmbinăm utilul cu plăcutul, astfel că, clientul nostru poate alege ce varietate de roșie vrea să cumpere, precum și cantitatea pentru care este dispus să plătească. Plus că, automatul stârnește curiozitatea copiilor, mai ales pentru că ei îl văd amuzant”, ne-a vorbit legumicultorul, despre modul în care a apărut automatul de roșii.

DSC_0097

Roșii vândute la pachete mici. Kilogramul ajunge la 3 euro

De pe o suprafață de 20 de hectare de seră, producția de roșii recoltată anual este una destul de însemnată. ”Varietățile pe care le cultivăm nu sunt foarte productive, dar obținem roșii de calitate, cu un gust deosebit, mult peste roșiile produse de principalii noștri competitori. Anual reușim să producem 6-7 milioane de kilograme de roșii. Nu vindem roșiile la kilogram, pentru că asta ar însemna să facem o greșeală. Noi vindem pachete de 200-250 grame, iar prețul ajunge în unele magazine și la 3 euro. Roșiile noastre pot fi găsite în toate supermarket-urile din Europa. 60% din producția de tomate se vinde pe piață belgiană, iar restul ajunge în Olanda, Germania, țările scandinave, Elveția și chiar Dubai”, ne-a vorbit Paul Stoffels despre potențialul de producție al serelor sale, precum și locul unde ajung tomatele Stoffels.

DSC_0192

90% din angajați sunt români

O suprafață atât de întinsă de sere poate fi întreținută decât cu un număr foarte mare de angajați.

”În vârful sezonului avem în jur de 200 de angajați care lucrează pe o perioadă limitată de 3-5 luni. În timpul anului avem un număr constant de angajați, în jur de 140, din care aproximativ 90% sunt români. Am lucrat cu români încă de la început, sunt oameni foarte motivați și muncesc mult. Am un respect deosebit pentru angajații mei și încerc atât cât pot să-i mulțumesc prin nivelul salarial pe care îl ofer. Salariul pornește de la 1.000 de euro și poate crește în funcție de zile și numărul de ore lucrate. Mulți dintre românii care lucrează pentru mine s-au stabilit în Belgia, chiar și-au adus familiile aici și își duc copiii la școală”, ne-a spus proprietarul serelor Stoffels Tomaten.

DSC_0195

Investiție de 40-50 milioane de euro

Legumicultorul belgian ne-a spus că, investiția în achiziția terenurilor agricole, în construcția serelor și a liniei de procesare l-au costat, până în prezent 40-50 milioane de euro, iar anual în procesul de producție cheltuie, cu forța de muncă și consumabilele necesare în jur de 5-8 milioane de euro.

În afara roșiilor ce se produc în sere, fermierul a încheiat contract cu trei producători care îi cultivă roșiile și el plătește totul, de la materialele folosite pentru cultivare roșiilor și până la timpul și mâna de lucru a fermierului.

Nimic nu se pierde totul se transformă

De precizat este faptul că, în compania Stoffels Tomaten nimic nu se pierde totul se transformă. Așa se face că, cei de la Stoffels reușesc să-și producă singuri energia de care au nevoie, au propria lor sursă de apă pentru hrănirea plantelor, iar frunzele verzi care sunt rupte de pe plante sunt mărunțite și transformate în compost. De asemenea, cuburile din coajă de nucă de cocos, sunt înlocuite anual, iar cele care sunt scoase din producție sunt valorificate către pepinierele pomicole.

5 comentarii

Scrie un comentariu