Comerţ alimentarŞtiri agricole

ÎNCĂ O MIZERIE! În miezul PROGRAMULUI TOMATA, supermarketurile NE BAGĂ PE GÂT ROȘII POLONEZE!

În miezul Programului ”Tomata„, românilor li se vând roșii poloneze! În timp ce de la bugetul de stat se plătește o subvenție de 3.000 de euro producătorilor care pun în vânzare roșii autohtone, importatorii și cel puțin o parte de rețele de retaileri contra-atacă cu super-oferte la roșiile de import. Astfel, prețurile per kilogram se duc ”în cap”, iar profitul fermierilor care au cheltuit cu încălzirea solariilor este în pericol!

Chiar dacă scopul programului de stat pentru cultura de roșii era creșterea prezenței legumelor românești în marile magazine, românii sunt obligați în continuare să cumpere tomate de afară. Și, culmea, nu din Spania, Grecia sau Turcia – țări cu climă mai blândă, ci roșii din Polonia unde temperaturile sunt ca la noi, sau chiar mai mici.

Roșiile din Polonia sunt promovate în supermarket cu o reducere ce face ca prețul per kilogram să fie sub pragul de 4 lei!

Pe adresa redacției Agrointeligența – www.agrointel.ro ne-au fost trimise imagini surprinse ieri, 17 iunie, într-un mare lanț de supermarketuri care refuză parcă să comercializeze roșii românești. În schimb, vinde ”în draci”, la ofertă, tomate aduse din Polonia. Reducerea la tomatele străine este menită să atragă cumpărătorii care în loc de 4,49 de lei, plătesc doar 3,99 de lei pe kilogram. Mai puțin chiar decât în piețe, unde roșiile românești se vând cu circa 5 lei kilogramul.

În respectiva rețea de supermarketuri, roșiile din Polonia mai sunt concurate doar de tomatele din Spania și de sortimentele cherry ciorchine pentru care prețul la 400 de grame este de  7,99 lei. Nici urmă de tomate produse în România!

Scopul înființării Programului național pentru sprijinirea sectorului de cultură a roșiilor a fost tocmai acela ca românii să poată cumpără tomate autohtone mai devreme. Fermierii care primesc sprijinul de 3.000 de euro trebuie să facă dovada că au minim o suprafață protejată (seră sau solar) de 1.000 de metri pătrați de cultură și că au valorificat cu acte o producție de minim două tone la hectar.

Eficiența Programului ”Tomata” lansat în acest an este îndoielnică, având în vedere situația actuală în care roșiile românești continuă să fie disponibile doar în piețe, însă într-o cantitate mult mai mare care pune presiune pe preț și îi obligă și pe producători să reducă tarifele.

În lipsa unei discuții oficiale cu rețelele de supermarketuri sau investiții în centre de colectare, în marile magazine politicile de achiziții nu par să se fi schimbat semnificativ. Mai mult, Legea Supermarketurilor – care în acest an ar fi trebuit să impună produse din lanțul scurt la raftul de legume și fructe, este blocată din cauză că Guvernul nu a emis norme de aplicare.

7 comentarii

  1. Noroc cu supermarketurile, că trag prețurile în jos, altfel ne-ar jumuli de tot producătorii români. Vineri la Penny roșiile olandeze erau 3,29 lei, cele românești din piață erau 6 lei. Iar cele olandeze includ și costul transportului de la 2.000 km, și TVA, și profitul magazinului și impozit pe pe profit, cele românești doar taxa de piață. Le ce-s bune subvențiile astea grase dacă nu simte și consumatorul? Nu-i mai plângeți pe producătorii români, ne belesc! Guvernul să nu uite că și cumpărătorii sunt tot ai lui, să aibă grijă și de ei, nu numai de producători!

    1. Da Marc dar rosia romaneasca este facuta cu pamint restul ei stiu.Fa o distinctie,ce e real bun e facut cu multe costuri ,ce e gen vaporean e cu alte costuri.Si sa nu uitam ca de la 89 suntem groapa de gunoi radioactiv a tuturor(europa-oroent,asia,etc)Deschideti ochi pentru ce e bun,nu ieftin.

  2. Sunt din Oradea. am vrut ieri sa cumpar rosii de la un producator care avea sortul aferent programului de tomate, dar vindea kg cu 10 RON, cand langa el erau rosii cu 6 RON. Deci, pe langa ca primesc subventii, mai cer si preturi “adevarate”.
    Ca o concluzie la art. dvs, nu e vina polonezilor ca pot furniza marfa la preturi mai mici decat romanii. iar daca producatorilor romani nu le place, por oricand sa se apuce de alta meserie in care sunt mai competitivi.

  3. De ce nu se redeschid vechile APROZARE cu produse numai romanesti, chiar si ambulante ar putea sa fie, dar cu produse romanesti,nu ce se gaseste in piete din angro-uri, cu vanzatori care numai agricultori nu sunt, si de aici putem trage concluzia ca de asta sunt mai scumpe produsele romanesti…la cumparator ajung probabil la mana a 3-a, poate chiar a 4-a

  4. si noi cumparatorii suntem de vina ….trebuie sa ne educam un pic si sa le dam peste bot acestor retele de supermarketuri care ne baga pe gat produse proaste…aceste retele exista datorita noua cumparatorilor ….si daca ne-am mobiliza un pic si nu am mai cumpara decat produse autohtone atunci se va schimba treaba ….vorba aia …clientul nostru, stapanul nostru …e foarte simplu,,de noi depinde CUMPARATORII

Scrie un comentariu