Emil Dumitru, președintele Federației Național Pro Agro: Retailerii duc o luptă de gherilă cu fermierii români!

Reacție critică a președintelui Federației Naționale Pro Agro la adresa scandalului cu roșiile poloneze comercializate de o cunoscută rețea de supermarketuri. Emil Dumitru îi acuză pe retaileri de o ”luptă de gherilă” și îi somează să-și concentreze eforturile pe achiziționarea de fructe și legume proaspete din producția autohtonă, și consideră că o reglementare legislativă în acest sens ar fi de bun-simț.

Duminică, Agrointeligența-www.agrointel.ro v-a prezentat situația scandaloasă întâlnită într-o cunoscută rețea de supermarketuri din România, care oferea spre vânzare tomate din Polonia la un preț infim, fără a oferi o alternativă românească. Asta în ciuda faptului că programul ”Tomata” a fost derulat tocmai cu scopul de a o oferi consumatorilor o producție timpurie de roșii autohtone.

Citiți și:

ÎNCĂ O MIZERIE! În miezul PROGRAMULUI TOMATA, supermarketurile NE BAGĂ PE GÂT ROȘII POLONEZE!

Președintele Federației Naționale Pro Agro, Emil Dumitru, a reacționat dur la această situație, acuzând retailerii că nu își respectă angajamentele luate la momentul intrării pe piața din România.

Dacă până acum, tot timpul invocam faptul că producătorii români nu sunt pregătiți cu producția autohtonă pentru a putea fi listată în rețelele de magazine, odată cu programul Tomate eu cred că producătorii noștri au făcut eforturi să vină cu producție de tomate și în extrasezon, tocmai ca să se bucure consumatorul român. Dar, cu toate acestea, observăm un comportament straniu, ca să nu spun lipsit de deontologie al comercianților și în special al retailerilor, care în loc să se concentreze să colecteze cantitățile de roșii produse de producătorii noștri vin cu prețuri de dumping, cu tot felul de legume din comerțul intracomunitar. Nu știu ce urmăresc prin politica asta comercială, dar dumnealor trebuie să înțeleagă, odată pentru totdeauna, că atâta timp cât activează pe teritoriul României ar trebui să-și concentreze eforturile ca, în principal, să achiziționeze legume proaspete, și fructe, și din toate sectoarele din producția autohtonă. Dacă vrem să fim cu adevărat consecvenți, ne respectăm obiectivele de la momentul la care dumnealor au intrat ca jucători în piața retail din România, pentru că la momentul ăla angajamentele dumnealor erau mai ceva ca discursurile oamenilor politici, dar între timp se pare că s-au molipsit de la oamenii politici și, în loc să dea credit producătorului nostru, cumva fac o luptă de asta de gherilă și nu știu ce vor să demonstreze prin lipsa asta de deschidere către producătorul autohton”, a declarat Emil Dumitru pentru Agrointeligența-www.agointel.ro.

Mie mi se pare aberant. Și eu am fost într-un supermarket și am observat că roșiile noastre erau într-un colț, nici măcar nu erau așezate din punct de vedere comercial cum trebuie, tocmai ca să descurajeze consumatorul din a cumpăra roșii autohtone, cu toate că Guvernul României a alocat sume consistente de bani pentru sectorul respectiv, și există supraproducție în momentul de față în România pe ceea ce înseamnă roșii românești și, cu toate acestea, fermierii noștri se plâng că nu au piață de desfacere. Lucrul acesta este inadmisibil și nu mai poate să continue la nesfârșit așa”, a adăugat președintele Federației Naționale Pro Agro.

Dumitru a precizat că statul român trebuie să ajute în continuare producătorii, în principal prin infrastructură, dar să și ducă la capăt legea produselor românești în supermarketuri, iar programe precum cel de susținere al producătorilor de tomate trebuie să continue și în ani următori: ”Programul Tomata este un program care trebuie continuat și în anii viitori, dar trebuie să luăm niște măsuri pentru a finanța depozite de colectare, platforme de colectare, de sortare, de etichetare ca să închidem tot lanțul,. Eu cred că trebuie să fim foarte atenți, din punct de vedere al politicilor agricole ale statului român, la comportamentul comercianților în raport cu producătorul, pentru că producătorul are toate riscurile producției și trebuie să vedem foarte clar ce nu funcționează în relația producător-comerciant și să îndreptăm lucrurile. S-a început o astfel de reglementare prin legea 150, dar se pare că întotodeauna retailerul are un lobby foarte puternic și reușește, cum a reușit de altfel în toată perioada asta, să ne demonstreze cum nu se poate face, în loc să vedem cum putem să construim parteneriate între comercianți și producători. Ținând cont de faptul că aproximativ 70% din totalul mărfii comercializate pe teritoriul României se comercializează prin aceste canale, în speță hipermarketuri, și eu cred că aici sunt de vină și oamenii politici și autoritățile locale care au permis amplasarea acestor structuri de vânzare în interiorul orașelor. Răul a fost deja făcut, dar măcar să existe bunul simț ca principalul furnizor al acestora să fie producătorul român, dacă tot subvenționăm un sector.”

”(Legea produselor românești în supermarketuri – n.r.) Este oportună, și cred că, încă o dată, prin exemplul pe care mi l-ați dat cu roșii poloneze, putem să arătăm foarte clar de ce avem nevoie de o reglementare, pentru că noi nu facem altceva decât să reglementăm bunul simț”, a adăugat acesta.

Drept mesaj pentru consumatorii din România, președintele Federației Naționale Pro Agro i-a îndemnat să dea credit producției autohtone, pentru a sprijini industria alimentară din țara noastră.

În primul rând, să dea credit producătorului român, pentru că asta înseamnă taxe și impozite plătite în România, dezvoltarea industriei alimentare românești – care înseamnă până la urmă plus-valoare pentru România. Iar dacă vor cumpăra produse din comerțul intracomunitar, sigur că e opțiunea fiecărui consumator, asta înseamnă că vor finanța industria alimentară, locurile de muncă și taxele și impozitele din statele membre de unde provin produsele agricole respective”, a conchis Emil Dumitru.

Be the first to comment

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată


*