• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • AdBlue la tractor sau combină: De ce preferă UNII FERMIERI să anuleze funcția?

    agrointeligenta.ro -

    Dezactivarea funcției AdBlue pentru tractor a devenit o veritabilă afacere pentru mulți informaticieni care, alfel, n-ar avea nici o legătură cu agricultura. Fermierii apelează la serviciile acestor ”softiști” pentru a dezactiva anumite funcții din dotarea utilajelor agricole de generație nouă.

    Un specialist care să dezactiveze funcția AdBlue din calculatorul tractorul sau combina fermei este ușor de găsit pe internet, existând deja service-uri specializate în resoftarea mașinilor agricole. Prețul serviciului nu este nici el unul mic și pornește, de regulă, de la 500 de euro, cu o medie de 700-800 de euro per utilaj.

    ATENȚIE! Anularea AdBlue este o practică în afara legii întrucât anulând sistemul de reducere catalitică selectivă, mașina agricolă nu se mai încadrează în standardul Euro de noxe pentru care a fost încadrată. Este de datoria fermierului să verifice starea vehiculului și încadrarea în standardul Euro, precum și raportarea declasării din standardul EURO la oficiul RAR, pentru încadrarea într-o treaptă Euro inferioară și plata taxelor de mediu aferente.

    Ce face AdBlue la tractor și combină

    AdBlue se folosește de ani buni la mașinile de mare tonaj, fiind prezentă ca și soluție și la autovehicule.

    AdBlue este, de fapt, denumirea o soluţie apoasă ce conţine uree în proporţie de 32,5% şi apă deionizată (67,5%). Lichidul este folosit pentru a reduce emisiile de monoxid de azot şi dioxid de azot ce apar ca noxe în urma arderii combustibilului de motoare diesel ce folosesc sistemul reducerii catalitice selective. Lichidul AdBlue este injectat direct în evacuare şi, în urma reacţiei chimice, noxele sunt descompuse în azot pur şi vapori de apă.

    Pe scurt, motoarele diesel moderne folosesc AdBlue pentru a reduce emisiile poluante.

    Soluţia AdBlue este incoloră, nu are miros şi nu este inflamabilă. Principala substanţă din AdBlue, ureea, se obţine prin procedee industriale în care se combină bioxidul de carbo cu amoniacul la temperaturi şi presiuni înalte. Substanţa rezultată este ureea solidă, sub formă de cristale incolore solubile în apă.

    De ce vor unii fermieri să dezactiveze funcția AdBlue la tractor sau combină

    Fermierii care au utilaje cu AdBlue preferă să anuleze funcția anti-poluare dintr-un motiv practic: se tem de costurile pieselor de schimb în caz că li se strică sistemul. ”Componentele sistemului AdBlue sunt scumpe – un injector ajunge la vreo 1.000 de euro, pompa este vreo 2.000, un senzor este vreo 700 de euro, vă spun niște prețuri medii. Fermierului nu-i convine să schimbe astăzi un senzor, peste 2-3 luni pompa, peste un an orice altă componentă a sistemului și atunci preferă să-l anuleze cu totul să scape de griji”, explică pentru Agrointeligența – www.agrointel.ro Augustin Mihai, unul dintre experții IT care s-a specializat pe dezactivarea Ad Blue la mașinile agricole.

    Programatorul ne-a declarat că un mare minus al sistemului AdBlue este reprezentat de defectarea sa, situație în care fermierul nu mai poate utiliza tractorul sau combina până nu remediază problema tehnică. ”Dacă sistemul nu este funcțional sau are o componentă defectă, el nu o să poată să intre în brazdă cu tractorul. În asemenea condiții preferă să-și scoată sistemul Adblue, ca să nu mai aibe problema asta niciodată. Pe o parte are dreptate, omul are partea sa de dreptate: sunt atâtea mașini pe stradă care circulă zilnic fără AdBlue și poluează, în timp ce el are un tractor modern, pe care nu-l poate folosi dacă i se strică AdBlue, deși probabil că nu lucrează zi de zi cu acel echipament”, ne-a explicat specialistul de ce preferă fermierii să își scoată AdBlue de la tractor sau combina agricolă.

    AdBlue reprezintă și o grijă în plus pentru fermieri deoarece operatorul trebuie să urmărească momentul în care lichidul s-a terminat pentru a pune altul nou. Costul unui bidon de 10 litri de AdBlue gata de turnat pornește de la circa 30 de lei, un cost similar cu alimentarea lichidului de la pompele speciale din benzinării.

    Emulatorul AdBlue ca soluție de mijloc

    O soluție ”de mijloc” pentru a scăpa de griji este emulatorul AdBlue, un echipament profesional creat pentru anulare AdBlue la mașinile dotate cu sistemul de reducere catalitică selectivă. Emulatorul AdBlue anulează sistemul AdBlue existent, deci nu se mai folosește lichid AdBlue. Acest dispozitiv poate fi pornit și oprit după nesecități fără a fi nevoie decat de acționarea unui buton.

    Odată instalat pe masina, emulatorul AdBlue va trimite informații calculatorului de bord și va informa că sistemul AdBlue funcționează perfect. Astfel puteți lucra în continuare chiar și cu un sistem de reducere a noxelor defect, până aveți posibilitatea remedierii defecțiunilor.

    Chiptuning la tractoare: consum mai mic, putere mai mare

    În afara dezactivării AdBlue, fermierii optează și pentru alte schimbări de soft menite să le aducă o mai mare putere a motorului. ”La chiptuning se eficientizează alți parametri ai utilajului astfel încât să scadă consumul, crescând în acelați timp puterea”, explică Augustin Mihai. Astfel, pe un site de profit este prezentat un chiptuning la tractorul Fendt 720 Vario care inițial avea o putere de 201 CP și un cuplu de 897 Nm. După optimizare, mașina agricolă a câștigat cu 45 CP mai mult (adică 246 CP) și un cuplu “barbar” de 1012 Nm. Optimizarea din soft a redus în același timp și consumul de motorină cu 10-15%. Costul ”intervenției” a fost de 1.599 de euro apelând la o firmă specializată din Germania.

    Riscuri mari la dezactivarea AdBlue sau alte intervenții în softul tractorului

    Riscurile dezactivării funcției de AdBlue la mașinile agricole sunt legate de garanția utilajului agricol. O astfel de modificare sau orice altă intervenție în softul mașinii agricole duce la pierderea garanției pe care fermierul o are din partea producătorului sau distribuitorului prin care a cumpărat tractorul sau combina. Un alt pericol îl reprezintă o problemă de soft ce poate apărea la dezactivarea AdBlue. Cum mulți dintre cei care prestează acest serviciu au experiență limitată, uneori chiar deloc, există șanse mari ca intervenția la softul mașinii agricole să vină la pachet cu anumite dereglaje. Este motivul pentru care resoftarea trebuie să fie o decizie bine gândită și pentru care să apelați la un service autorizat pe aceste intervenții, fiind recomandate firmele care oferă factură și garanție a lucrării.

    Prețurile pentru ștergerea AdBlue: circa 700-800 de euro

    Prețul dezactivării AdBlue la un tractor nu este mic – se învârte la circa 700 sau 800 de euro, putând crește în funcție de modelul tractorului, de calculatorul folosit. Sunt însă persoane care oferă serviciul de anulare a AdBlue la prețuri mai mici – circa 1.500 de lei.

    ”Prețul anulării filtrului de particule este de 500-600 de euro, în timp ce anularea EGR este mai ieftină. EGR, în traducere Exhaust Gas Recirculation – recircularea gazelor de eșapament, este de fapt sistemul care reutilizează gazele rezultate în urma procesului de ardere. Pentru a șterge această funcție, prețul este undeva la 300-400 de euro”, ne spune programatorul de soft care este ”piața” aproximativă pentru serviciile menite să scape fermierul de funcțiile complicate ale tehnologiei tractorului.


    Te-ar mai putea interesa

    Una dintre cele mai cunoscute fabrici de lapte din România este scoasă la vânzare! Crescătorii de vaci și-au construit propria fabrică de lapte cu ajutorul fondurilor europene Bursa cerealelor. Creșteri de preț la grâu, porumb și rapiță

    Ultimele știri

    România ar putea avea un laborator care să efectueze analizele pentru mierea din afara UE UCPR: Produsele avicole obținut în fermele din România sunt sigure din punct de vedere al sănătăţii Situație fără precedent în SUA: Gripă aviară depistată la vaci de lapte