• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Taxele și impozitele pot fi plătite „în rate” pe o perioadă de cel mult 5 ani. Care este procedura?

    Roxana Dobre -

    Și în acest an, contribuabilii persoane fizice și persoane juridice au posibilitatea eșalonării la plată a impozitelor, taxelor, contribuțiilor, obligațiilor fiscale accesorii, precum și a amenzilor, pe o perioadă de cel mult 5 ani. Ca să beneficieze de această facilitate, trebuie să respecte o serie de condiții și să urmeze procedura aprobată de ANAF printr-un ordin publicat recent.

    Până anul acesta, eșalonarea obligațiilor fiscale era prevăzută într-o ordonanță de urgență, și anume OUG nr. 29/2011, care a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 200 din 22 martie 2011.

    De la 1 ianuarie 2016, aceste reglementări sunt cuprinse în noul Cod de procedură fiscală, la Capitolul IV Înlesniri la plată. Concret, la art. 184 se menționează faptul căorganele fiscale centrale pot acorda la cererea debitorilor eșalonări la plată pe o perioadă de cel mult 5 ani.

    Ce tipuri de înlesniri la plată poate acorda Fiscul

    Potrivit noului Cod de procedură fiscală, organul fiscal local poate acorda, la cererea „temeinic justificată” a contribuabilului, pentru obligațiile fiscale restante două tipuri de înlesniri la plată:

    Eșalonări și/sau amânări la plata obligațiilor fiscale, precum și a obligațiilor bugetare menționate mai sus;
    Scutiri sau reduceri de majorări de întârziere.
    Eșalonarea la plată se acordă pe o perioadă de cel mult 5 ani, iar amânarea la plată se acordă pe o perioadă de cel mult 6 luni, dar care nu poate depăși data de 20 decembrie a anului fiscal în care se acordă.

    De menționat că, pe perioada pentru care au fost acordate amânări sau eșalonări la plată, pentru obligațiile fiscale principale eșalonate sau amânate la plată, se vor datora majorări de întârziere de 0,5% pe lună sau fracțiune de lună.

    Persoanele fizice trebuie să constituie garanții în cuantumul unei sume egale cu două rate medii din eșalonare, reprezentând obligaţii fiscale locale eşalonate şi majorări de întârziere calculate, în cazul eşalonărilor la plată, sau o sumă rezultată din raportul dintre contravaloarea debitelor amânate şi majorările de întârziere calculate şi numărul de luni aprobate pentru amânare la plată, în cazul amânărilor la plată;

    În schimb, în cazul persoanelor juridice garanţia trebuie să acopere totalul obligaţiilor fiscale eşalonate şi/sau amânate la plată.

    Ce obligații fiscale pot fi eșalonate

    Eșalonarea la plată se acordă pentru:

    -Obligațiile fiscale principale reprezentând impozite, taxe, contribuții și alte sume datorate bugetului general consolidat, precum și obligațiile fiscale accesorii;
    -Amenzile de orice fel administrate de organul fiscal;
    -Creanțele bugetare stabilite de alte organe și transmise spre recuperare organelor fiscale, potrivit legii, inclusiv creanțele bugetare rezultate din raporturi juridice contractuale stabilite prin hotărâri judecătorești sau alte înscrisuri care, potrivit legii, constituie titluri executorii.

    În schimb, potrivit noului Cod de procedură fiscală, eșalonarea la plată NU se acordă pentru:

    -Obligaţiile fiscale care au făcut obiectul unei eşalonări acordate în temeiul prezentului capitol, care şi-a pierdut valabilitatea;
    -Obligaţiile fiscale care au scadenţa şi/sau termenul de plată după data eliberării certificatului de atestare fiscală;
    -Obligaţiile fiscale care, la data eliberării certificatului de atestare fiscală, intră sub incidenţa art. 167, în limita sumei de rambursat/de restituit/de plată de la buget;
    -Obligaţiile fiscale stabilite prin acte administrative fiscale care, la data eliberării certificatului de atestare fiscală, sunt suspendate în condiţiile art. 14 sau 15 din Legea nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare. În cazul în care suspendarea executării actului administrativ fiscal încetează după data comunicării unei decizii de eşalonare la plată, debitorul poate solicita includerea în eşalonare a obligaţiilor fiscale ce au făcut obiectul suspendării, precum şi a obligaţiilor fiscale accesorii aferente. În acest scop, organul fiscal competent comunică debitorului o înştiinţare de plată privind obligaţiile fiscale individualizate în acte administrative pentru care a încetat suspendarea executării, precum şi deciziile referitoare la obligaţiile fiscale accesorii aferente;
    obligaţiile fiscale în sumă totală mai mică de 500 lei în cazul persoanelor fizice şi 5.000 lei în cazul persoanelor juridice.

    Contribuabilii trebuie să îndeplinească 6 condiții 

    Codul de procedură fiscală stabilește că eșalonarea la plată se acordă pentru toate obligațiile fiscale înscrise în certificatul de atestare fiscală, dacă sunt îndeplinite o serie de condiții.

    Mai precis, pentru acordarea unei eșalonări la plată a obligațiilor fiscale un debitor trebuie să îndeplinească cumulativ condițiile următoare:

    -Să aibă depuse toate declarațiile fiscale, potrivit vectorului fiscal;
    -Să se afle în dificultate generată de lipsa temporară de disponibilităţi băneşti şi să aibă capacitate financiară de plată pe perioada de eşalonare la plată. Aceste situaţii se apreciază de organul fiscal competent pe baza programului de restructurare sau de redresare financiară ori a altor informaţii şi/sau documente relevante, prezentate de debitor sau deţinute de organul fiscal;
    -Să aibă constituită garanţia potrivit art. 193 din Codul de procedură fiscală;
    -Să nu se afle în procedura insolvenţei;
    -Să nu se afle în dizolvare potrivit prevederilor legale în vigoare;
    -Să nu se fi stabilit răspunderea potrivit legislaţiei privind insolvenţa şi/sau răspunderea solidară, potrivit prevederilor art. 25 şi 26. Prin excepţie, dacă actele prin care s-a stabilit răspunderea sunt definitive în sistemul căilor administrative şi judiciare de atac, iar suma pentru care a fost atrasă răspunderea a fost achitată, condiţia se consideră îndeplinită.

    Mai multe detalii pe Avocatnet.ro


    Te-ar mai putea interesa

    ANM a emis o alertă meteo de vijelii și averse torențiale în 18 județe până joi dimineață Un tânăr întors din Olanda și-a făcut plantație de lalele. Grădina poate fi vizitată gratuit Bursa ploilor – cât a plouat până astăzi în fiecare județ

    Ultimele știri

    Praful saharian, o problemă nouă în ferme. Cum sunt afectate culturile agricole Miei vânduți din portbagaj. Polițiștii au împărțit amenzi Secretar de stat – anunț de ultimă oră despre plata ajutorului de 100 de euro la hectar