• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Primul MAGAZIN ALIMENTAR înființat cu FONDURI NERAMBURSABILE s-a deschis în Hunedoara!

    agrointeligenta.ro -

    Primul magazin înființat cu fonduri europene prin PNDR, finanțare nerambursabilă accesată prin AFIR. Inițiativa aparține Asociației Transilvania care beneficiază de un sprijin de 100.000 de euro pentru a comercializa produsele alimentare românești.

    Fondurile europene pentru deschiderea și funcționarea magazinului de produse alimentare au fost accesate printr-o schemă nou introdusă în PNDR 2014-2020. Este vorba despre Submăsura 16.4 și submăsura 16.4a – Sprijin acordat pentru cooperare orizontală și verticală între actorii din lanțul de aprovizionare în sectoarele agricol și pomicol.

    Magazinul înființat cu fonduri europene s-a deschis pe 30 martie, la Deva, se numește ”Bunătăți de Hunedoara”. Unitatea comercializează produse românești, în special produse tradiționale, oferind clienților o gamă largă de alimente ce provin din lanțul scurt de producție, cele mai multe direct din ferme: ouă, lapte și produse din late, carne și preparate din carne, dulcețuri. O regulă în magazin este că nu se comercializează produse cu coloranți sau aditivi alimentari.

    ”Din ce ştiu, este primul astfel de proiect lansat la nivel naţional pe submăsura 16.4, iar prin implementarea lui se urmăreşte îmbunătăţirea cooperării dintre fermieri, procesatori, distribuitori locali, organizaţii neguvernamentale şi instituţii de învăţământ, totul în scopul comercializării de produse agroalimentare într-un spaţiu comun, aprovizionat prin intermediul unui lanţ alimentar scurt, creat pe o rază de 50 de kilometri de pe raza judeţului”, a declarat pentru Mesagerul Hunedorean Călin Marian, directorul Direcţiei pentru Agricultură a judeţului Hunedoara. Acesta a declarat și că magazinul constituie un sprijin pentru promovarea produselor din ferme.

    Suma accesată prin proiect se ridică la circa 100.000 de euro, finanțare pentru doi ani, apoi vor urma trei ani de monitorizare a implementării proiectului. ”Instituţia noastră a avut rolul de a iniţia proiectul din punct de vedere tehnic şi de a-i reuni pe parteneri. Programul este finanţabil pe doi ani şi apoi trei ani va rămâne sub monitorizare. Este cunoscut faptul că producătorilor hunedoreni le este destul de greu să-şi promoveze ofertele pe cont propriu, aşa că magazinul poate constitui un sprijin pentru ei. În ce priveşte cheltuielile lunare pe care trebuie să le suporte, ele însumează o cotă parte din cele de funcţionare a magazinului (utilităţi, chirie etc)”, mai spus Călin Marian.

    În cazul magazinului de la Deva, proiectul include nu numai vânzarea directă, în locație, ci, din a doua jumătate a acestui an, și un magazin online unde să se plaseze comenzi cu livrare săptămânală.

    Partenerii din proiectul de la Hunedoara sunt Asociaţia Producătorilor de Produse Tradiţionale şi Ecologice Hunedoara, Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară Cluj-Napoca, Asociaţia Judeţeană a Crescătorilor de Păsări şi Animale Hunedoara, Rotariu Georgeta Agroturism (II), Bunătăţi Casa Maria – fermier Pasc Nicolae (II) şi Ţurcanu Constantin Daniel (II).

    Cum se pot accesa fonduri UE pentru înființarea unui magazin alimentar

    Submăsura 16.4 și submăsura 16.4a – Sprijin acordat pentru cooperare orizontală și verticală între actorii din lanțul de aprovizionare în sectoarele agricol și pomicol, reprezintă o oportunitate recent introdusă pentru finanțarea cu fonduri europene prin PNDR 2014-2020. Scopul investițiilor sprijinite în cadrul acestei submăsuri este cooperarea dintre actori în sectorul agro-alimentar, inclusiv din sectorul pomicol, pentru a comercializa produsele din lanțurile scurte de aprovizionare și a facilita utilizarea metodelor inovatoare de comercializare a produselor şi atragerea unor categorii noi de consumatori.

    Obiectivul acestor submăsuri este acela de a promova cooperarea între actorii locali, în scopul comercializării produselor agoalimentare prin intermediul lanțurilor scurte de aprovizionare. Submăsurile nu presupun numai cooperarea dintre fermieri, procesatori, comercianţi alimentari cu amănuntul, restaurante, hoteluri şi alte forme de cazare în mediul rural, ci şi realizarea de parteneriate cu organizații neguvernamentale şi autorităţi publice.

    Tipul de sprijin ce se poate accesa este cel de rambursare a cheltuielilor eligibile efectuate și plătite efectiv. Se poate face și o plată în avans, cu condiția constituirii unei garanții financiare corespunzătoare procentului de
    100% din valoarea avansului.

    Sprijinul se acordă pentru costuri de cooperare și investiţii tangibile şi/sau intangibile pentru promovarea unor proiecte comune care implică cel puţin două entităţi care cooperează pentru:

    Cine poate înființa un magazin cu fonduri europene

    Solicitanţii eligibili pentru submăsurile 16.4 şi 16.4a sunt parteneriate constituite în baza unui acord de cooperare din cel puţin un partener din categoriile de mai jos și cel puțin un fermier sau un grup de producători/o cooperativă care își desfășoară activitatea în sectorul agricol/pomicol, în funcție de submăsură.
    • Fermieri;
    • Microîntreprinderi și întreprinderi mici;
    • Organizații neguvernamentale;
    • Consilii locale
    • Unități școlare (inclusiv universitățile de profil), unitățile sanitare, de agrement și de alimentație
    publică.

    Parteneriatul poate avea ca membri și persoane fizice (autorizate să efectueze activitățile pe care le desfășoară în proiect), cu condiția ca liderul de proiect să fie cel puțin PFA, II, IF (înfiinţate în baza OUG nr. 44/2008, cu modificările și completările ulterioare).

    Sunt eligibile și parteneriatele formate doar din fermieri. ”În cazul în care parteneriatul este format doar din fermieri, în cadrul unui Acord de Cooperare cel puțin unul dintre fermieri trebuie să desfășoare activități agricole autorizate (inclusiv PFA, II, IF). Nu este necesar ca fermierii/ partenerii să fie din același UAT (Unitate Administrativ Teritorială – n.r.)”, potrivit Ghidului Solicitantului pentru această submăsură, document publicat pe site-ul AFIR.

    Cel mult 100.000 de euro pentru înființarea magazinului alimentar

    Valoarea maximă a sprijinului nerambursabil ce se poate accesa este de 100.000 de euro. ”Ponderea sprijinului nerambursabil este de 100% din totalul cheltuielilor eligibile. (…) Costurile de funcţionare a cooperării nu vor depăși 20% din valoarea maximă a sprijinului acordat pe proiect depus. Valoarea sprijinului solicitat trebuie să fie justificată și corelată cu complexitatea proiectului, cantitatea de produse comercializate și cu valoarea adăugată generată de acesta după implementare. De exemplu, nu este justificată solicitarea unui sprijin de 90.000 de euro pentru un proiect care după implementare propune comercializarea a 200 kg produse lactate prin lanț scurt / piață locală. Acest aspect se va detalia în planul de marketing”, mai arată specialiștii AFIR.

    DOCUMENT UTIL: Ghidul Solicitantului pentru Submăsura 16.4 și submăsura 16.4a – Sprijin acordat pentru cooperare orizontală și verticală între actorii din lanțul de aprovizionare în sectoarele agricol și pomicol


    Te-ar mai putea interesa

    Satul cu cea mai gustoasă brânză. Oile pasc iarbă pe soluri sărăturate și bogate în minerale Preț carne 2024. Cât costă un kilogram de carne de porc cumpărată de la un mic fermier Cum sunt păcăliți românii care cumpără brânză din piețe și magazine

    Ultimele știri

    România ar putea avea un laborator care să efectueze analizele pentru mierea din afara UE UCPR: Produsele avicole obținut în fermele din România sunt sigure din punct de vedere al sănătăţii Situație fără precedent în SUA: Gripă aviară depistată la vaci de lapte