Carnea de bivol – unul dintre cele mai căutate sortimente alternative pe piaţa mondială
agrointeligenta.ro -Pentru cei mai mulţi dintre români bivolul nu este o sursă de carne. Avem lapte de bivoliţă, smântână de bivoliţă, cel mult iaurt de bivoliţă. Dar carne nu. Iar ea este cel mai valoros şi mai căutat produs oferit de acest animal pe pieţele internaţionale.
Vânzările de carne de bivol sînt în creştere la nivel mondial. De acest lucru sînt responsabile recomandările nutriţioniştilor care au inclus acest produs pe lista alimentelor sănătoase. Este o hrană ideală pentru cei care vor să îşi păstreze greutatea, să evite creşterea nivelului de colesterol şi în acelaşi timp să se bucure de energia pe care un consum zilnic de proteine îl poate asigura.
Carnea de bivol este singura „carne roşie” care poate intra în competiţie cu carnea de pasăre în ce priveşte aportul de sănătate şi valoarea nutritivă adus omului. Carnea de bivol este de trei ori mai slabă decât carnea de pui şi aduce un aport calori cu 30% mai mic, doar în ce priveşte nivelul colesterolului pierde, dar nu cu foarte mult.
grăsimi:
carne bivol 2,42%
carne pui 7,41%
calorii:
carne bivol 143
carne pui 190
colesterol
carne bivol 82 mg
carne pui 89 mg
Carnea de bivol este una dintre cele mai valoroase surse de acizi graşi esenţiali – omega 3 şi omega 6 – substanţe care contribuie la creşterea imunităţii reducând riscul unor boli grave asociate procesului de îmbătrânire (Alzheimer, cardiopatii). De asemenea conţine una dintre cele mai „fericite” combinaţii de grăsimi nesaturate (46% mono nesaturate, 11% poli nesaturate) şi saturate (43%)- şi ele esenţiale în dietă. Pe lângă aceasta se adaugă conţinutul mare de proteină – 22%.
Gustul este şi el un atu – faptul că este plăcut face ca dietele şi regimurile care includ carnea de bivol să fie mai uşor de suportat (între noi fie vorba nici nu ar fi putut fi altfel – bivolul fiind una dintre primele surse de carne roşie consumate de om, aşa cum o indică picturile rupestre).
Toate aceste argumente au creat o piaţă bună cărnii de bivol, cu o creştere foarte rapidă în ultimii zece ani.
India, lider mondial la producție
Cel mai bun exemplu de cum o ţară poate folosi această tendinţă susţinută de revoluţia obiceiurilor de consum ni-l oferă India.
India este cunoscută drept ţara vacilor sacre. Poate că aşa era pe vremea maharajahilor căci acum industria producătoare de carne de bivol este unul dintre susţinătorii exporturilor, concurând principalul produs pentru care ţara este cunoscută pe pieţele internaţionale, orezul basmati.
Potrivit datelor autorităţii indiene de export agro-alimentar, ritmul de creştere al exporturilor indiene de carne de bivol a fost de 15% anual în ultimul deceniu. În 2012, India a exportat 1 milion de tone (3 miliarde USD) iar cu un an 0,7 milioane tone (1,9 miliarde USD).
Ritmul accelerat de creştere al exporturilor a fost susţinut de cererea şi ea în creştere venită din partea Chinei dar şi a apariţiei unor noi consumatori din ce în ce mai interesaţi de carnea de bivol, precum ţările Golfului, fosta URSS, Germania, Marea Britanie sau Olanda.
India deţine în acest moment jumătate din piaţa mondială de carne de bivol.