Încep controalele în fermele care au cerut ajutorul de 7.000 euro! Ce verifică inspectorii APIA!
Roxana Dobre -Măsura 21, cea prin care fermierii beneficiază de o plată de maxim 7.000 de euro, intră într-o nouă etapă și se face încă un pas pentru ca suma de 150 milioane de euro să fie virată în conturile producătorilor agricoli care au depus cereri în intervalul 25 septembrie – 23 octombrie. Agenţia de Plăţi şi Intervenţie în Agricultură (APIA) a încheiat campania pentru primirea cererilor pentru Măsura 21 și demarează controalele administrative și în teren pe un eșantion de 5 la sută din dosarele pentru care s-a cerut plata. Suma forfetară urmează să fie plătită până la 30 iunie 2021, pe baza unei cereri de sprijin aprobată de autoritatea competentă până la 31 decembrie 2020.
În Ghidul Măsurii 21 „Sprijin temporar cu caracter excepțional acordat fermierilor și IMM-urilor care au fost afectați în mod deosebit de criza COVID-19″ se menționează că pentru stabilirea sumelor cuvenite, APIA efectuează controale administrative şi la faţa locului. În cazul în care fermierul, care a depus cerere de solicitare sprijin temporar cu caracter excepțional, a fost selectat pentru controlul la fața locului și nu permite efectuarea controlului, cererea de solicitare a sprijinului temporar cu caracter excepțional va fi respinsă de la plată conform art. 59 alin. (7) din Regulamentul (UE) nr. 1306/2013, cu modificări şi completări ulterioare.
Sprijinul pleacă de la minim 500 euro/fermă și ajunge la 7.000 euro/fermă!
Ce verifică inspectorii APIA
Aceeași sursă mai arată că în cadrul controlului la fața locului reprezentanții autorității competente vor verifica:
Pentru sectorul bovine și ovine/caprine:
- Animalele care fac obiectul cererii de solicitare (sexul, pașaportul, crotaliile);
- Existența registrului individual al exploatației (RIE);
- Exactitatea înregistrărilor în RIE pentru perioada: 01.07.2020- data efectuării controlului ;
- Documentele care au stat la baza înregistrărilor în RIE aferente perioadei 01.07.2020 – data efectuării controlului (formulare de mișcare, formulare de identificare, etc);
- Corespondența dintre înregistrările din RNE conform registrului exploatației extras din RNE în ziua/preziua controlului și efectivul de animale prezent la controlul la fața locului.
Pentru sectorul legume-fructe și cartofi:
- suprafața aferentă culturii de legume, fructe în spații protejate; legume cultivate în câmp, fructe și cartofi pentru care se solicită sprijin;
Se poate cere restituirea banilor
În cazul nerespectării de către solicitanți a condițiilor de acordare a Măsurii 21 – Sprijin temporar cu caracter excepțional acordat fermierilor și IMM-urilor care au fost afectați în mod deosebit de criza COVID-19, aceștia sunt obligați la restituirea contravalorii sprijinului financiar, la care se adaugă dobânzi și penalități de întârziere de la data încasării sprijinului, conform prevederilor Legii nr. 207/2015 privind codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.
Cererea de solicitare sprijin temporar cu caracter excepțional este respinsă de la plată în următoarele situații:
- Cererea este depusă în afara termenului legal;
- Nu au fost atașate la cerere toate documentele generale și specifice;
- Beneficiarul a refuzat controlul la fața locului;
- În urma controlului administrativ și/sau la fața locului rezultă că beneficiarul nu se încadrează în limitele minime/maxime menționate în document.
Plăţi necuvenite şi sancţiuni administrative pot fi aplicate dacă se constată că un beneficiar nu îndeplineşte criteriile de eligibilitate sau nu respectă angajamentele sau alte obligaţii legate de condiţiile pentru acordarea ajutorului sau sprijinului prevăzute de legislaţia agricolă sectorială, plata aferentă ajutorului nu se efectuează sau acesta se retrage în întregime sau parţial şi, după caz, drepturile la plată aferente menţionate la articolul 21 din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013 cu modificările și completările ulterioare, nu se alocă sau se retrag.
Dacă se constată plățile necuvenite beneficiarul rambursează suma respectivă împreună cu dobânda aferentă acesteia, dacă este cazul. Dobânzile se calculează pentru perioada cuprinsă între termenul limită de plată pentru beneficiar, termen care este indicat în ordinul de recuperare şi care nu poate depăşi 60 de zile, şi data rambursării sau a deducerii.
Obligaţia de rambursare nu se aplică dacă plata a fost efectuată ca urmare a unei erori a autorităţii competente sau a unei alte autorităţi şi dacă eroarea nu ar fi putut fi depistată în mod rezonabil de beneficiar. În cazul în care eroarea este legată de date faptice pertinente pentru calculul plăţii în cauză, primul paragraf se aplică numai dacă decizia de recuperare nu a fost comunicată în termen de 12 luni de la efectuarea plăţii.