• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Lege nouă pentru înmatricularea și circulația tractoarelor! ITP și omologarea la RAR – obligatorii!

    agrointeligenta.ro -

    Legislația privind circulația tractoarelor pe drumurile publice a fost completată în ultima perioadă cu noi obligații pentru proprietarii mașinilor agricole. Încadrate conform Legii 260/2020 (publicată în Monitorul Oficial pe 20 noiembrie și intrată în vigoare din 23 noiembrie) în categoria vehiculelor lente, tractoarele și combinele trebuie să fie omologate la Regia Autonomă «Registrul Auto Român». O altă obligație mai veche, dar care acum a intrat și la verificare este cea de a avea ITP valabil pentru toate mașinile agricole în circulație pe drumurile publice.

    O serie de modificări la legislația privind omologarea vehiculelor rutiere și eliberarea cărții de identitate a acestora, în vederea admiterii în circulație pe drumurile publice din România. Este vorba, mai exact, despre Legea nr. 260 din 20.11.2020 pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea comercializării, înmatriculării sau înregistrării acestora în România.

    Ordonanța nr. 78/2000 cu modificările ulterioare prevede, la articolul 1, alin. 1 că ”Vehiculele rutiere pot fi comercializate, înmatriculate sau înregistrate în România numai după omologarea și certificarea autenticității acestora, după caz, de către Regia Autonomă «Registrul Auto Român», denumită în continuare R.A.R., organism tehnic specializat al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii”.

    S-a introdus definiția vehiculului rutier lent

    Deputații au introdus în lista de excepții o categorie nouă, cea a vehiculelor lente. În proiectul adoptat, vehicul rutier lent este „vehiculul antrenat de un motor încorporat şi care, constructiv, nu se poate deplasa cu o viteză mai mare de 25 km/h”. Conform inițiatorilor, această categorie de vehicule este tot mai prezentă este deja legiferată în alte state, incluzând soluții eco-friendly, precum și soluții de transport avansate cu vehicule electrice care reduc poluarea. Omologarea nu este obligatorie, la acest moment pentru utilajele care au fost omologate comunitar, cele care au fost înmatriculate ultima dată într-un stat membru al Uniunii Europene și pentru cele care nu au suferit modificări constructive în raport cu datele înscrise în certificatul de înmatriculare.

    În plus la acest excepții, deputații au votat marți și alte două situații excepționale. Astfel, se introduc în legislație următoarele două articole:

    În lista vehiculelor lente care trebuie înmatriculate la RAR se află tractorul pe pneuri și combina agricolă pentru recoltat cereale sau furaje.

    ITP obligatoriu

    O altă obligație în vigoare privind circulația tractoarelor este ca mașina agricolă să aibă Inspecția Tehnică Periodică valabilă. Conform informațiilor publicate de Agrointeligența la data de 21 ocotmbrie, se fac controale în trafic la utilaje, iar fermierilor li se solicită acest ITP. Mai mult, așa cum am mai scris, cei de la RAR trimit către primăriile din județ adrese prin care îi anunță că la cerere se pot deplasa în comună pentru a efectua ITP-ul. În acest fel, fermierii scapă de niște cheltuieli și de un drum în plus făcut la oraș, spune un primar din județ, care a primit o astfel de înștiințare de la RAR.

    ”Am primit o hârtie de la RAR prin care ne anunțau că se pot deplasa de la Bacău pentru a face aici ITP-ul, dar, deocamdată, niciun fermier nu s-a arătat interesat. Eu pot, de exemplu, să sun pe cei din comună despre care știu că au tractoare, să le zic de facilitatea asta. Pentru că, știe toată lumea, nu e simplu să urci tractorul pe o platformă, să te deplasezi atâția kilometri până în Bacău, ca să faci inspecția tehnică. Sunt cheltuieli, eforturi etc, iar fermierul nici nu are timp de asta, el se preocupă de cultura lui”, a declarat un primar din județ.

    Nu toate utilajele agricole necesită efectuarea de ITP, acest tip de verificare fiind obligatorie doar pentru utilajele care au motor sau care vin atașate unui autovehicul (tractor și remorcă). Prin urmare, plugul și semănătoarea, de exemplu, ies din discuție. Pe de altă parte, o inspecție tehnică pentru un tractor U445, de exemplu, costă 250 de lei, putând ajunge și la 1.100 de lei, în cazul tractoarelor mari.

    Tot pentru a veni în sprijinul fermierilor, Agrointeligența – AGROINTEL.RO a clarificat într-un articol ce categorii de carnet de conducere poate fi folosit dacă nu aveți carnet categoria TR. Astfel, în anumite condiții legate de greutatea tractorului și a remorcilor, mașina agricolă poate fi condusă pe drumurile publice și cu carnet categoria B și C. Atenție! Prin Codul Rutier, sunteți obligat să aveți carnet de conducere valabil și conform reglementărilor dacă vă aflați cu tractorul pe un drum public.


    Te-ar mai putea interesa

    Subvențiile care se achită fermierilor până la finalul anului Subvenția APIA de 98,80 euro/ha, la plată din 2 decembrie pentru micii fermieri Plăți finale la APIA. Calculator tranșa a doua din subvenția pe hectar și animale, din 2 decembrie

    Ultimele știri

    Acordul UE-Mercosur a fost semnat! COPA-COGECA: ”Ne opunem acestui acord învechit și problematic” NHR îi liniștește pe fermieri: Combinele Deutz-Fahr, în stoc. Nu sunt și nu vor fi probleme cu piesele de schimb! Orz de primăvară: fermierii pot alege două soiuri care au dat rezultate în fermele din România