• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Anul 2014 poate aduce legea salvării miilor de fermieri cercetați penal pentru fals în declarații la APIA

    agrointeligenta.ro -

    Situația celor aproape zece mii din întreaga țară, care au beneficiat în perioada 2007-2010 de subvenții europene prin intermediul Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură Alba (APIA), iar acum sunt cercetați penal pentru fals în declarații și obligați totodată să restituie banii obținuți (n.a. prima pe cap de animal) în perioada amintită, este pe cale de a se rezolva pozitiv.

    Astfel, în Parlamentul României a fost depus un proiect de lege prin care cei 9.700 de beneficiari ai subvențiilor pentru un efectiv de 237.000 de capete de animale ar putea fi exonerați de la restituirea banilor primiți ca urmare a verificărilor făcute insituțiile statului abilitate în domeniul controlului.

    Conform acestui proiect de lege, depus la Senatul României la sfârșitul lunii septembrie, se reglementează faptul ca beneficiarii plăților naționale directe complementare în domeniul zootehnic din campania 2007 – 2011 să nu mai restituie sumele încasate în această perioadă, iar solicitările de subvenții depuse în perioada menționată să fie eligibile fără a se ține cont de declarația pe propria răspundere privind lipsa datoriilor restante la bugetul de stat și la cel local.

    Această inițiativă legislativă vine să reglementeze situația unor beneficiari ai subventiilor în domeniul zootehnic care, conform Ordinelor MADR nr. 295/2007, 98/2010 și 215/2010, implementate de Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, trebuiau să nu aibe datorii la bugetul de stat și la cel local pentru a primii sprijinul financiar.

    Directorul general adjunct al Agenției de Plăți pentru Dezvoltare Rurală și Pescuit (APDRP), albaiulianul Nicolae Popa a declarat pentru ziarul “Unirea”: ”Consider că proiectul de lege depus la sfârșitul lunii septembrie 2013 reprezintă un act firesc pentru a nu împovăra și mai mult situația celor care lucrează într-un sector atât de important pentru economia românească, respectiv cel zootehnic. Este un efort financiar important, dar necesar, suma fiind de aproximativ 26 de milioane de lei care vor fi suportați din bugetul Ministerului Agriculturii .

    Această propunere vine ca urmare a numeroaselor sesizări de la fermierii aflați în această situație generată din anumite ambiguități legislative în totală neconcordanță cu realitățile de pe teren. Mai mult, aproximativ 1.000 de crescători de animale județul Alba se confruntă cu această problemă.

    Am insistat să aduc la cunoștiința producătorilor agricoli acest proiect de lege care abordează o problemă atât de importantă considerând că prin adoptarea lui lucrurile se vor așeza în matca lor firească. Sper că aceste situații nu mai apară în viitor pentru a nu îngreuna activitatea crescătorilor de animale.”

    TEXT LEGE:

    “Sumele reprezentând primele beneficiarilor plăţilor naţionale directe complementare in sectorul zootehnic pe care aceştia trebuie să le restituie ca urmare a titlurilor de creanță emise în urma verificărilor efectuate către centrele județene ale Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultura dispuse prin deciziile emise de camerele de conturi judeţene şi a municipiului Bucureşti în cadrul misiunii “Auditul performantei privind implementarea, administrarea şi gestionarea programului de identificare şi înregistram a animalelor şi a utilzării bazei de date în acordarea subvenţiilor si a altor forme de sprijin din partea statului pentru perioada 2007 – 2010, inclusiv penalităţile dc întârziere, nu se mai recuperează.

    (2) Titlurile de creanță/notificările de punere în întârziere, emise de către Centrele judeţene ale Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultura sau a municipiului Bucureşti pentru punerea în aplicare a deciziilor emise de camerele de conturi judeţene si a municipiului Bucureşti prevăzute la alin.(l) sunt anulate prin efectul prezentei legi.

    (3) Sumele recuperate sau după caz, depuse voluntar de către beneficiarii plăţilor naţionale directe complementare în sectorul zootehnic în contul de subvenţii al Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agriculturi până Ia data intrării în vigoare a prezentei legi. în baza titlurilor de creanţa / notificări de punere în întârziere, emise de către Centrele judeţene ale Agenţiei de Plaţi şi Intervenţie pentru Agricultura sau a municipiului Bucureşti pentru punerea în aplicare a deciziilor prevăzute la alin. 1 se restituie.”

    EXPUNERE DE MOTIVE

    “Odală cu aderarea României la Uniunea Europeană, agricultorii din ţara noastră au primit sprijin comunitar sub formă de plăţi directe prin Fondul European de Garantare ‘în Agricultură în baza Regulamentul (CE) nr. 1782/2003 al Consiliului din 29 septembrie 2003 de stabilire a normelor comuna pentru schemele de sprijin direct în cadrul poli tic ii agricole comune şi de s labili re a amunii or a cheme de sprijin pentru agricultori şi de modificare a Regulamentelor (CEE) nr. 2019/93, (CE) nr. î 452/2001, (CE) nr. 14512001. (CE) nr, 1454/200L (CE) nr. 1868/94, (CE) nr, 125L I 999, (CE) nr. 1254/1999, (CE) nr. / 673/2(100, (CEE) nr, 2358/71 şi (CE) nr. 2529/2001 şi a Regulamentul (CE) nr. 73/2009 al Consiliului din 19 ianuarie 2009 de stabilire a unor norme comune pentru sistemele de ajutor direct pentru agricultori w cadrul politicii agricole comune şi de instituire a anumitor sisteme de ajutor pentru agricultori, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1290/2005, (CE) nr. 247/2006. (CE) nr, 378/2007 şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1782/2003.

    De asemenea, tot în baza acestor regulamente. România avea posibilitatea acordării de plăţi naţionale dirccre complementare, finanţate din bugetul naţional. Prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr, 125/2006 pentru aprobarea schemelor de plăţi directe şi plăţi naţionale directe complementare, care s-au acordat in agricultură începând cu anul 2007, şi pentru modificarea ari- 2 din Legea nr. 36/1991 privind societăţile agricole şi alte forme de asociere în agricultură» publicată în Monitorul Oficial al României, Partea 1 nr. 1043 din 29 decembrie 2006. s-a reglementat aprobarea schemelor de plăţi directe şi piăţi naţionale directe complementare (PNDC), care se acordă în agricultura începând cu anul 2007.

    In conformitate cu prevederile art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului iir. 125/20 OG, aprobata cu modificări şi completări prin L.c?gea nr.139/2007, cu modificările ulterioare, prin ordin al ministrului agriculturii se stabilesc modul de implementare, condiţiile specifice şi criteriile de eligibilitate pentru aplicarea schemelor de plăţi directe şi plăţi naţionale directe complementare.

    In acest sens. în anii 2007 – 2010 au fost aprobate ord/ne pentru stabilirea modului de implementare, a condicilor specifice şi a criteriilor de eligibilitate pentru aplicarea schemelor de plăţi naţionale directe complementare m sectorul zootehnic, in acord cu reglementările corn unt rare in domeniu, respectiv Ordinul MADR nr. 295/2007 pentru speciile bovine şi ovine/caprine, iar apoi Ordinul nr.98/2010 pentru specia ovine/caprine şi Ordinul nr.215/2010 pentru specia bovine, implementate de MADR prin Agenţia de Plaţi şî Intervenţie în Agricultura.

    Ordinele adoptate în perioada 2007-2010 conţineau o prevedere care stipula că producători și agricoli pentru a beneficia de plăţile naţionale directe complementare trebuie să nu aibă daiorii la bugetul de stat şi ia bugetul local, în acest sens aceştia depunand o declaraţie pe propria răspundere. începând cu anul 2011. aceste cerinîe nu au mai fost incluse în ordinele adoptata, respectiv Ordinul nr. 108/2011 pentru ovine/caprine şi Ordinul 165/201 j pentru bovine.

    Conform cerinţelor comunitare, autorităţile romane au notificat Comisiei Europene condiţiile tehnice privind acordarea PNDC incluse în aceste ordine, fără a transmite irilcgral prevederile ordinelor respective, novând această obligaţie. Condiţiile tehnice înaintate oficial Comisiei Europene răspundeau cerinţelor specifice comunitare privind pachetul financiar aplicabil, lipul beneficiarilor, numărul de capete de animale eligibile, condiţia privind existenţa datoriilor nefiind notificată, deoarece aceasta nu se regăsea într-o normă comunitară specifică.

    Urmare efectuării auditului performanţei privind implementarea, administrarea şi gestionarea programului de identificare şi înregistrare a animalelor şi a utilizării bazei de dale in acordarea subvenţiilor şi altor forme de sprijin din partea stat uf u f\ în anul 2011, de către Curtea de Conturi a Românie;, prin Camerele sale judeţene de Conturi. în sarcina majorităţii centrelor judeţene aie APIA. s-c

    Situaţia extraordinară se motivează prin necesitatea urgentă de adoptare a unei noi reglementari in domeniul piftiile naţionale directe complementare în sectorul zootehnic, în vederea evitării iniţierii procedurii de infrigemeni împotriva României.”

    Sursa: Ziarul Unirea

    Foto: Gorjeanul.ro


    Te-ar mai putea interesa

    Cum aflăm greutatea unui porc fără cântar. Formula de calcul numărul de kg în viu și carcasă Start cereri la APIA pentru ajutorul de 200 de lei/bovină și 70 de lei/ovină Preț de vânzare la ovine. Cât costă o oaie la intrarea în iarnă

    Ultimele știri

    Subvenția de 1.500 euro/hectar intră la plată! Guvern: Noi terenuri care intră la subvenția APIA. Suprafețele – înscrise în Registrul Agricol! Guvernul a suplimentat banii pentru investițiile în irigații