• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Fonduri europene pentru investiții în exploatații agricole. MADR: Modificări în fișa submăsurii 4.1

    agrointeligenta.ro -

    Prezentarea principalelor modificări ale fișei submăsurii 4.1 Investiții în exploatații agricole – anunțate oficial de către Ministerul Agriculturii. Instituția condusă de Adrian Oros a făcut publice care sunt noutățile care vor impacta accesarea fondurilor europene pentru investiții în fermele în următoarea sesiune de depunere a proiectelor, pe perioada de tranziție până la adoptarea noii Politici Agricole Comune.

    ”În baza Regulamentului privind tranziția PAC, aprobat în data de 23 decembrie 2020 (Regulamentul (UE) nr. 2220/2020 al Parlamentului European și al Consiliului), a fost agreată extinderea aplicabilității cadrului legal existent în anii 2021-2022 și suplimentarea bugetului aferent PNDR cu resurse aferente anilor 2021 și 2022 din noul Cadrul Financiar Multianual (CFM 2021-2027)”, se arată într-un document al Ministerului Agriculturii.

    Regulamentul prevede extinderea aplicabilității cadrului legal existent în anii 2021-2022 și suplimentarea bugetului aferent PNDR cu resurse aferente anilor 2021 și 2022 din noul Cadru Financiar Multianual (CFM 2021-2027), arată aceeași sursă.

    ”În urma analizei realizate pe baza informațiilor de monitorizare a stadiului implementării proiectelor depuse pe Sm 4.1 în perioada de programare 2014- 2020, dar și analizei generale a sectorului agricol a rezultat necesitatea modificării fișei pentru perioada de tranziție prin propuneri de repartizare a fondurilor pe componente, adăugarea unor categorii de beneficiari, condiţii de eligibilitate suplimentare, dovada demarării procedurilor de mediu, criterii de selecţie noi etc”, spun cei de la MADR.

    Elemente de noutate la nivelul submăsurii 4.1 Investiții în exploatații agricole:

    Definirea unor pachete de operațiuni/acțiuni eligibile pentru sprijin în cadrul submăsurii, în cazul componentelor cu alocare separată, după cum urmează:

    • 4.1.1 – Achiziții simple de utilaje agricole și irigații la nivelul fermei (vegetal)
    • 4.1.2 – Condiționare și procesare în fermă și marketing (vegetal și zootehnic, exceptând legumicultura și cartofii)
    • 4.1.3 „Investiţii în exploataţii agricole” – achiziție utilaje pentru tinerii fermieri (vegetal și zootehnic)
    • 4.1.4 Investiții în zootehnie (producție primară, condiționare și marketing) – NAȚIONAL /MONTAN
    • P 4.1.5 – Legume (inclusiv în spații protejate) și cartofi (producție primară, condiționare și marketing)
    • 4.1.6 Condiționare, procesare și marketing – legume, cartofi

    Propunerea de repartizare a fondurilor pe mai multe componente, urmărește corectarea dezechilibrelor sectoriale în raport cu balanţa comercială, dar și un sprijin adaptat în funcţie de nevoi şi tipologia investiţională a sectoarelor.

    Totodată prin raportarea varietății sectoarelor şi subsectoarelor agriculturii la nevoile acestora în aceeaşi măsură diverse, este necesară o abordare mai nuanţată la nivel sectorial cu alocări distincte pentru a se putea reflecta la nivelul proiectelor ce vor fi finanaţate (vegetal, legumicultură, zootehnie).

    Propunerea de repartizare a fondurilor pe componente a avut în vedere tipologiile de investiții necesare fluxului de productie pe sector, dar și nevoia unor exploatatii de creare de valoare adaugată la nivelul fermei (pachete care vizează: producție – condiționare, condiționare – procesare la nivelul fermei).

    Un aspect important pentru perioada de tranziție este reprezentat de componenta separată dedicată tinerilor fermieri, atât cei sprijiniți anterior prin PNDR (submăsura 6.1 – Sprijin pentru instalarea tinerilor fermieri) cât și cei care sunt sprijiniti de catre statul roman prin politici naționale și tinerii care s-au instalat cu mai puțin de 5 ani înainte de solicitarea sprijinului, care le va da posibilitatea de a accesa SM 4.1 în vederea îmbunătăţirii și consolidării exploatatiilor.

    În plus s-au adăugat o serie de conditii de eligibilitate generate de practica implementarii în raport cu limitările legate de termenele de implementare şi plată în vederea reducerii riscurilor de pierdere a fondurilor aferente perioadei de tranziție și a unui management eficient al programarii și utilizării fondurilor.

    Introducerea de noi criterii de selecţie şi eliminarea altora a avut în vedere punerea unui accent mai mare pe maturitatea solicitantului, a sustenabilitatii proiectului, dar și a asigurarii principiului de echitate în accesarea fondurilor.

    Principii de selecție noi

    – Maturitatea proiectului în sensul documetației aduse la depunere și a sustenabilitatii proiectului din perspectiva aspectelor de mediu și managementul riscului;
    – Maturitatea solicitantului în sesul vechimii în desfășurarea activității și vechimea întreprinderii;
    – Principiul accesului la finantare în sensul prioritizării solicitantilor care nu au beneficiat de fonduri europene pentru dezvoltarea exploatației prin PNDR sM 4.1 și măsura similară din 19.2.

    Sume și rate de sprijin

    În ceea ce privește modificarea ratelor şi a sumelor s-a avut în vedere creșterea responsabilității financiare a potențialilor beneficiari, rata de finanțare crescând invers proporțional cu dimensiunea fermelor, astfel încât grantul cu o intensitate mai mare a sprijinului să se adreseze categoriei de mijloc a fermelor, iar numărul de ferme susținute să crească.

    În plus, având în vedere imaginea structurală a fermelor, rata intensităţii sprijinului cât şi valoarea sprijinului sunt crescute pentru formele asociative astfel încât acestea să se poată capitaliza și să devină viabile.

    Rata sprijinului public nerambursabil va fi pentru cooperative, grupuri de producători și organizații de producători – rata sprijinului public nerambursabil va fi de maxim 90% și maxim 70% pentru celelalte categorii de beneficiari.

    Sprijinul maxim pentru această submăsură este de 1.500.000 de euro, se precizează.

    ”Submăsura a făcut obiectul consultărilor publice la nivelul grupurilor de lucru tehnice dedicate și la acest moment se află în etapa de consultare informală cu Comisia Europeană, în vederea agreării tuturor aspectelor de ordin tehnic, urmând a fi supusa avizării CM. Totodată următoarele etape (elaborarea ghidurilor, stabilirea detaliilor pentru lansarea sesiunilor) se vor desfășura în strânsă colaborare cu entitățile din cadrul CM și grupurilor de lucru pentru PNDR”, se mai arată în documentul MADR.

    Citiți mai multe pe FortaPAC.agrointel.ro

     


    Te-ar mai putea interesa

    Piața cerealelor, din nou sub presiune. Prețuri la zi Primul îngheț la culturile din câmp. Alexander Degianski, fermier: O iarnă blândă, coșmarul unui agronom Primul județ în care DAJ anunță că a virat despăgubirile de secetă în conturile fermierilor!

    Ultimele știri

    Avans APIA 2024 – ultima oră! Prag depășit pentru plățile către fermieri! ANSVSA – 20 de ani de activitate. Adrian Pintea, MADR: Autoritatea și-a câștigat încrederea nu doar pe plan național, ci și pe scena europeană Auchan și Cora – amenzi uriașe de la Consiliul Concurenței! Judecătorii le-au respins contestațiile!