Teama de asociere blochează un proiect profitabil pentru micii producători de lângă București: aprozarele mobile ar putea tripla veniturile fermierilor
agrointeligenta.ro -Un fermier din comuna ialomițeană Dridu și-a propus să găsească o soluție la cea mai arzătoare problemă a micilor producători: desfacerea legumelor și fructelor pe piața internă. Giani Corentti (nume moștenit de la străbunicul său italian) își dorește să înființeze în București mai multe aprozare mobile unde agricultorii să își vândă direct legumele și fructele, scăpând de ”căpușarea” intermediarilor și de uriașele taxe de raft percepute de magazine.
Giani Corentti are 44 de ani și este, la rândul rău, agricultor. Mica sa fermă din Dridu a fost pornită acum patru ani, când Giani, care deținea un restaurant, s-a hotărât să își producă singur legumele și fructele.
”Cumpăram din magazine și din piețe și, deși produsele erau aspectuoase, nu aveau nici un gust, iar într-un restaurant, asta contează: gustul unei roșii, nu cum arată ea!”, povestește pentru Agrointeligența fermierul care a înființat o fermă de 2000 de metri pătrați acoperiți, în mare parte, de sere. Are și o mică livadă și spune că, deocamdată, este mulțumit de producția sa.
Din cauza crizei economice, Giani a decis să pună lacătul pe ușa restaurantului în decembrie anul trecut, așa că acum a rămas fără principala modalitate de desfacere a produselor sale agricole. I-a venit ideea unor aprozare mobile și a început să se documenteze privind legislația din domeniu.
”Eu am înființat deja o firmă producătoare de magazine mobile, care a amplasat primele două băcănii în zona Tei din sectorul 2. Acolo și comercializez o parte din producția proprie de legume și fructe proaspete. M-am interesat la primării și am aflat că, în acest moment, singura variantă pentru micii producători agricoli de a-și vinde marfa în oraș, pe domeniul public, sunt punctele mobile tip rulote”, explică Giani Corentti cum i-a venit ideea.
Primăriile din Capitală, deschise la proiectul fermierilor
Potrivit agro-antreprenorului, costul unui aprozar mobil ar fi de 6000-7000 de euro, în condițiile în care chiria pentru un spațiu similar pornește de la 300 de euro pe lună. ”Investiția s-ar amortiza rapid. În plus, am vorbit la primării și autoritățile locale ar susține un astfel de proiect ce sprijină producătorii locali. Singura condiție este să prezentăm un proiect. Ne-ar branșa rapid la apă și curent, iar noi am putea alege unde să amplasăm aprozarele. Sunt convins că în zone cu mult trafic pietonal, precum stațiile de metrou, bucureștenii și-ar dori să poată cumpăra legume și fructe direct de la producători. Prețurile produselor agricole din București sunt de trei ori mai mari decât cele de pe marghinea drumului sau cele oferite de intermediarii ce monopolizează piețele”, spune Giani Corentti pentru Agrointeligența.
Legumicultorii nu vor să se complice. Preferă să vând la marginea drumului
Inițiativa legumicultorului din Dridu s-a lovit însă de lipsa ”genei” asocierii fermierilor români. „ De 5 ani de când activez între legumicultorii din zona Ialomița ( Fierbinți, Dridu, Maia, Movilița, etc.), în fiecare an, producătorii se vaită de prețul mic pe care îl obțin pe legumele pe care le produc, lucru cu care sunt de acord, fiindcă știu din proprie experiență cât muncesc pentru producția lor. De aceea am stat de vorbă cu unii dintre cei mai mari producători de legume din zona fermei mele și le-am propus o asociere în vederea amplasării a cel puțin 10 mici aprozare în București, care ar putea desface producția de legume proaspete dar și de conserve (în extrasezon), la un pret de cel putin 3 ori mai mare decât cel de la marginea drumului, acolo unde își vând acum recolta. Am rămas surprins să văd că toți cei cu care am vorbit s-au arătat dezinteresați de o astfel de asociere. Răspunsul primit a fost că nu vor să se complice, că preferă să își vândă marfa cum pot, chiar dacă prețul pe care îl primesc nu îi mulțumește”, a mărturisit Corentti pentru Agrointeligența.
Proprietarul fermei din Dridu nu pare descurajat de reacția colegilor agricultori, ci doar dezamăgit de faptul că producătorii cu care a vorbit până acum nu vor să facă un minim efort pentru a le fi mai bine în sensul de a câștiga mai mulți bani pentru munca grea, dar frumoasă, pe care o depun în agricultură.
Aprozarele mobile au mare succes în străinătate
Asociațiile de producători locali din SUA și mai multe țări europene au înființat deja magazine pe roți unde se comercializează legume și fructe proaspete. Aprovizionarea se face direct de către fermieri, care își vând marfa direct, fără a mai avea costuir legate de livrarea către magazine. Mai mult, clienții au ocazia de a aflat direct de la agricultori care sunt condițiile în care se produc alimentele, ceea ce crește încrederea consumatorilor în produsele locale proaspete și în conservele de casă.