Creșterea caprelor ca afacere de familie. Modelul de succes al fraților Alexandru și Eduard Șerban
Angelica Lefter -Poiana lu’ Șerban este o afacere de familie pornită de frații Eduard și Alexandru Șerban. Cei doi tineri și-au dorit să ducă mai departe tradiția familiei în agricultură și au decis să investească într-o afacere cu creșterea caprelor. Laptele obținut este valorificat sub propriul brand de produse artizanale care se bucură de un mare succes, inclusiv în comerțul online.
Ferma de capre a celor doi frați Șerban a fost înființată în urmă cu câțiva ani în ograda bunicilor celor doi frați din satul Cucuteni, comuna Moțăieni, județul Dâmbovița. Alexandru și Eduard Șerban au pornit în 2017 de la un efectiv de 50 de capre din rasa Carpatină, iar astăzi cresc 130 de animale și se ocupă inclusiv de procesarea laptelui și distribuirea de produse, realizând astfel un lanț integrat sub brandul Poiana lu’ Șerban.
Afacerea în zootehnie a fraților Șerban a pornit de la 50 de capre
Cei doi frați s-au alăturat recent Asociației Forța Fermierilor, organizație la care au aderat ca mici fermieri și producători de brânzeturi din lapte de capră. Andrei Alexandru Șerban a povestit pentru Agrointeligența – AGROINTEL.RO despre drumul parcurs alături de familia sa în acest business care s-a dovedit a fi o alegere foarte bună.
”Proiectul în zootehnie l-am luat de la zero în toamna anului 2017, am cumpărat un nucleu de 50 de capre, neavând niciodată noi capre. Bunica din partea mamei a avut, dar când eram noi foarte mici. Eu am terminat Construcții, iar fratele meu, pentru că îi plăceau animalele s-a înscris la Zootehnie. Atunci am decis să ne apucăm de ceva, pentru că atunci când eram în facultate, când veneam acasă în weekend-uri, bunicul meu, care avea pământ cumpărat cu banii lui, nu foarte mult, dar pe care l-a muncit toată viața, spunea că după ce nu va mai fi toate pământurile vor deveni pădure. Noi ne-am gândit să facem ceva, ne plăceau animalele, să facem horticultură nu ne-a plăcut. Inițial ne-am hotărât să luăm niște vaci, dar prețurile erau foarte mici la laptele de vacă și mizerie multă, pentru cele de carne erau prețuri foarte mari. Oile la fel, mulsul era greu, laptele puțin…și ne-am hotărât la capre. Pentru români era ceva mai nou, românul nu este obișnuit să mănânce și să bea lapte de capră. Am zis că e o nișă pe care am putea să o exploatăm”, a spus tânărul fermier.
Au ajuns la un efectiv de 130 de capre
Din 2017 până astăzi, familia Șerban și-a înmulțit efectivul, astfel că actualmente în fermă se regăsesc 130 de capre, 70 pe lactație.
”În prezent avem 130 de animale, dintre care 70 sunt la muls, dar intenționăm acum, în toamnă să mai achiziționăm. Am început afacerea cu rasa Carpatină și am cumpărat niște țapi din rasa Alpină Franceză, doar că nu mi s-au părut diferențele foarte, foarte mari și tot vorbind și cu alți crescători și între noi, am hotărât să creștem doar Carpatină să încercăm pe cât de mult posibil să îmbunătățim rasa. Noi în toți acești 4 ani am tot mers și pe la alte ferme și pe la alți crescători și aveau exemplare foarte bune care se puteau bate de la egal la egal cu orice capră de rasă. Am cumpărat țapi cu certificate de origine și de acolo am încercat să achiziționăm capre dintre cele mai bune, care ne-au plăcut, în măsura posibilităților”, a mărturisit fermierul dâmbovițean.
Propria făbricuță de lactate de capră
De la creșterea caprelor în fermă la procesare nu a fost decât un pas. Laptele este transformat în brânză, urdă sau iaurt, produse care se vând imediat. Comenzile se fac online, iar familia Șerban spune că în pandemie cererea a crescut considerabil.
”Avem o făbricuță. Poate este mult spus, dar avem, să spunem, laboratorul nostru, unde noi procesăm laptele. Am luat tanc de răcire, am mers la DSVSA, am luat autorizație și am întrebat cum ar trebui să arate, am văzut pe unde am mai fost și am făcut o mică făbricuță a noastră. Brânza o face mama. Suntem o echipă mică. Eu și fratele meu ne ocupăm de afacere, avem un băiat care are grijă de capre și mama care prelucrează laptele. Facem brânzeturi, telemea clasică, facem o cremă de brânză, urdă. Crema de brânză, noi îi spunem chevre, este inspirată din crema de brânză franțuzească. Am adaptat-o să fie cât mai bine pentru români, căci sunt gusturi diferite, noi nefiind învățați cu unele produse străine, românii nu vor accepta mucegaiuri nobile. Mai dăm și lapte crud sau pasteurizat”, ne-a spus tânărul despre produsele brandului Poiana lu Șerban.
O parte dificilă a afacerii cu lactate de capră este vânzarea produselor. ”Cu piața a fost destul de dificil la început. Am vândut prin cunoștințe, la prieteni. Apoi lumea a început să afle, iar acum facem livrări la domiciliu. Anul acesta ne-am ales ziua de joi. Lumea face comenzi până marți și noi joi le ducem produsele acasă. Avem o pagină de Facebook și una de Instagram – Poiana lu’ Șerban și avem acolo un număr de WhatsApp la care se pot face comenzile ”, a explicat Andrei Alexandru Șerban.
O capră din rasa Carpatină poate produce în medie 1,5 litri de lapte, care se vinde cu 7 lei/litru, direct din ferma familiei Șerban
Fermierul a mai spus pentru Agrointeligența – AGROINTEL.RO că vinde litrul de lapte de capră cu 7 lei, iar kilogramul de brânză cu 26 de lei, iar producția pe cap de animal este, în medie, de 1,5 litri de lapte pe zi.
”Acum avem 70 de capre pe lactație, iar fiecare dă, în medie de 1,5 litri de lapte pe zi. În perioada aceasta, pentru că e final de sezon, a mai scăzut. Pe zi procesăm peste 100 de litri pe zi. Avem și exemplare care dau 2 litri la muls, aproape 4 litri la zi. Am văzut și la alți fermieri, iar capra aceasta Carpatină poate fi performantă, se poate lucra foarte bine pentru îmbunătățirea rasei fiind una semirustică. Vindem litrul de lapte cu 7 lei, un preț acceptabil, iar brânza cu 26 de lei pe kilogram. Din 2020, din perioada pandemiei ne-a mers foarte bine. În 2020 cererea a depășit oferta. Eu spun așa, că facem produse ca altădată pentru oamenii de azi și oamenii de mâine, pentru că deja lucrurile se schimbă”, a specificat fermierul.
Laptele de capră și produsele din lapte de capră vor fi promovate în orașele mari cu ajutorul unei rulote și a unui magazin propriu
Toate încercările de a obține fonduri europene au eșuat până acum din diverse motive, însă dorința familiei Șerban de a extinde ferma și de a îmbunătăți producția nu poate fi oprită de acest amănunt. Încercările de a obține bani europeni vor continua, până atunci, însă, planurile sunt deja așezate pe hârtie.
”Noi în perioada imediat următoare ne-am gândit să achiziționăm o rulotă, să mergem la târguri. Am văzut că sunt unele probleme, nu toate târgurile îți pot oferi niște standuri și automat dacă ești invitat la un târg, trebuie să te prezinți cât mai bine. O să ne alegem o zi pe săptămână când vom merge într-un oraș mai mare ca să promovăm consumul de lapte de capră și produsele din lapte de capră și ne-am gândit că asta este una dintre soluțiile cele mai bune. Așa mult mai multă lume ne vede și gustând din produsele noastre vor vrea să le cumpere. Apoi ne-am gândit să ne deschidem fie un magazin, fie un lanț de magazine, dar momentan producția e foarte mică, cererea e foarte mare. Nu avem posibilitate momentan. Și să ne automatizăm mai mult, să facem toată munca în fermă. Momentan facem toate lucrările manual și avem nevoie de automatizări”, a conchis reprezentantul familiei de fermieri, Andrei Alexandru Șerban, de acum, alături de fratele și partenerul său de afaceri, membri în cadrul Asociației Forța Fermierilor.