Portul Varna intră în concurență cu portul Constanța
Angelica Lefter -Vecinii bulgari vor ca exportul grâului ucrainean să se facă prin portul Varna și să devină astfel un nod logistic pentru comerțul ucrainean cu cereale, concurând portul românesc Constanța.
Acesta a fost unul dintre subiectele abordate sâmbătă – 30 aprilie, în convorbirea telefonică dintre prim-ministrul Bulgariei, Kiril Petkov și cancelarul federal al Germaniei, Olaf Scholz, care a avut ca temă principală războiul din Ucraina. Potrivit Rador, premierul bulgar l-a informat pe cancelarul german despre asistenţa pe care Bulgaria o poate oferi Ucrainei pentru repararea echipamentelor militare şi a subliniat şi posibilitatea ca Varna să fie un centru logistic pentru grâul ucrainean.
România a început deja, prin portul Constanța, livrarea unor cantități uriașe de cereale din Ucraina. Vineri – 29 aprilie, o navă cu porumb provenit din Ucraina a părăsit portul românesc Constanţa de la Marea Neagră, marcând astfel reluarea exporturilor de cereale după începerea războiului.
De la începutul invaziei rusești, la 24 februarie, porturile maritime ucrainene sunt blocate
”Nava care transportă 70.000 de tone de porumb a ridicat ancora la ora 04:20”, a declarat pentru AFP preşedintele director general al operatorul Comvex, Viorel Panait, care nu a menționat destinația mărfii.
Chiar și așa, tranzitul mărfurilor ucrainene prin portul Constanța e îngreunat de diferența între ecartamentul căilor ferate din Ucraina și România, cât și infrastructura rămasă în urmă din port.
Atât România cât și Bulgaria doresc să își crească cota de piață pentru transportul maritim, iar între porturile Constanța și Varna există o competiție regională pentru îndeplinirea acestui obiectiv.