Prețurile au scăzut la grâu şi porumb după plecarea primei nave încărcată cu cereale din Ucraina
Roxana Dobre -Efecte imediate după plecarea primei nave încărcată cu cereale din Ucraina din portul Odesa. Cotaţiile futures la grâu şi porumb au scăzut la bursa de la Chicago. Aceeași tendință cu minus o au și cerealele și rapița de pe bursa de la Paris.
După ce prima navă încărcată cu cereale din Ucraina a plecat din portul Odesa, în conformitate cu termenii acordului semnat cu Rusia, a dat naştere la speranţe că Ucraina va putea relua exporturile de cereale la scară largă, transmite Reuters citată de Agerpres.
În jurul orei 10:56, la grâu, cel mai tranzacţionat contract la CBOT a scăzut cu 1,8% până la 7,93 dolari per bushel, în timp ce cotaţia porumbului a scăzut cu 2,2% până la 6,06 dolari per bushel.
Nava cargo Razoni sub pavilion panamez, încărcată cu 26.000 de tone de porumb a părăsit luni portul Odesa la ora 9:17 cu destinaţia portul Tripoli din Liban. Nava este aşteptată să sosească la Istanbul în data de 2 august şi îşi va continua drumul spre destinaţie, după inspecţiile care vor fi efectuate la Istanbul.
Aceasta este prima navă care pleacă din Odesa după ce invazia rusească a blocat porturile maritime ale Ucrainei în urmă cu cinci luni.
”Cotaţiile la grâu şi porumb sunt în scădere astăzi după ştirile că prima navă a plecat din Ucraina cu cereale pentru export utilizând un coridor sigur de shipping, ceea ce creşte probabilitatea că vom vedea mari cantităţi de grâu şi porumb din Ucraina care vor ajunge pe piaţa mondială”, a spus Matt Ammermann, analist la firma StoneX.
Scăderi au fost înregistrate și la prețurile MATIF pentru grâu, porumb și rapiță. La grâu, prețul a scăzut astăzi, luni, 1 august, cu 9,75 de euro pe tonă la finalul zilei, pentur contractele cu livrare în luna septembrie. La porumbul MATIF cu livrare luna aceasta, prețul a coborât la 343 euro pe tonă, cu 9,25 de euro mai puțin decât săptămâna trecută. Cea mai mare scădere este la rapița MATIF unde, pentru contractele cu livrare în noiembrie, prăbușirea a fost de 38,50 euro pe tonă, până la 651,25 de euro pe tonă.
După invazia rusească, exporturile de cereale ale Ucrainei au fost reorientate spre transportul rutier şi fluvial cu direcţia Europa de Est, însă traderii subliniază că este nevoie de transporturile maritime pentru a creşte, în mod semnificativ, volumul livrărilor.
”Cu siguranţă proprietarii navelor care sunt blocate în Ucraina începând din februarie vor vrea să le scoată de acolo. Întrebarea care se pune este dacă proprietarii de nave vor fi dispuşi să revină în porturile din Ucraina pentru a prelua o nouă încărcătură de cereale”, a subliniat Matt Ammermann.