Agricultura 4.0 în livadă: o plantație bio de cireș care face profit și susține educația
Angelica Lefter -Un grup de 20 profesori de la liceele agricole au participat la o vizită de studiu care să le ofere posibilitatea să experimenteze în mod direct cum sunt folosite tehnologiile si echipamentele specifice pentru Agricultura 4.0. Vizita a fost organizată de către Fundația World Vision România, prin programul ”Creștem prin Educație Agricolă”.
Ciprian Bodescu, inginer agronom cu specializarea în agronomie și Cristinel Bodescu, inginer zootehnist cu specializarea în apicultură au primit grupul de profesori în ”Livada cu stupi”, o livadă realizată printr-un proiect cu finanțare europeană.
Livada cu stupi – o livadă super-intensivă și ecologică
Cei doi frați, Ciprian și Cristinel Bodescu au deschis prima stupină acreditată ca stupină de multiplicare dar și stupină didactică. Odată cu declinul familiilor de albine, fenomen denumit și sindromul dispariției subite, frații Ciprian și Cristinel Bodescu au fost nevoiți să se reinventeze și au luat decizia de a planta o livadă.
În 2016, au depus un proiect pentru a accesa fonduri europene pentru a planta 5 hectare de cireș, investiția de 660.000 de euro fiind finalizată în anul 2018.
Încă de la momentul scrierii proiectului, Cristinel și Ciprian Bodescu și-au propus să folosească cele mai noi tehnologii pentru a pune bazele unei plantații super-intensive și ecologice. După o documentare asiduă, au inclus în proiect multe elemente inovatoare aduse sistemului de plantare, sistemului de susținere, pomilor, și sistemului de irigații. Instalarea unui parc fotovoltaic, sistemul de irigare, echipamentele agricole și soiurile de cireș au fost atent selecționate astfel încât să valorifice caracteristicile locației și să producă cel mai bun randament economic. A fost și multă muncă: cei doi frați Bodescu au plantat, au recoltat și își fac în continuare singuri tăierile la pomi pentru că ”tehnica formării coroanei la cireș și mugurele de rod înseamnă producție”, au spus cei doi.
Dar frații Bodescu nu vor să țină tot ce au învățat doar pentru ei: livada este și o clasă în aer liber unde profesorii și elevii de la liceele agricole sunt bineveniți să vină, să vadă și să înțeleagă procesul de la pregătirea solului și plantare până la recoltare sau care e drumul de la o idee până la realizarea planului de afacere și materializarea lui în câmp.
Agricultura 4.0 – Un capitol care lipsește din manualele școlare din România
În opinia lui Cristian Bodescu, principala problemă din educația agricolă este literatura veche de specialitate și lipsa materialului actualizat.
”Problema cea mai mare din educația agricolă, la momentul actual, este că profesorii încă mai predau din literatura de specialitate veche, nu dispun de material didactic actualizat. În manuale încă se prezintă pomii așa cum se plantau înainte. Acum, toți pomii vin altoiți. Stropirea se realizează cu drone”, a explicat inginerul Cristinel Bodescu.
Realitatea actuală este că agricultorii din ziua de astăzi pot coordona de la birou sistemele care ajută la întreținerea proceselor agricole.
”Putem sta la birou, să facem muncă de birou și din birou să coordonăm toate sistemele care ne ajută să întreținem procesele agricole. Ori, manualele școlare nu prezintă acestă realitate”, a opinat Cristinel Bodescu
Profesorii au recunoscut, la rândul lor, că au fost copleșiți de complexitatea informațiilor prezentate și au mărturisit că se simt descoperiți pentru că nu dispun de instrumentele necesare care să îi ajute în predarea noțiunilor specifice pentru Agricultura 4.0, o realitate a zilei de astăzi.
”În urma acestei vizite nu ai cum să nu pleci acasă cu un bagaj foarte mare de cunoștințe”, a declarat unul dintre profesorii participanți.
Alți profesori participanți sunt de părere că vizita a reprezentat o lecție practică și tehnică.
“Vizita de ieri am perceput-o ca pe o lecție practică si tehnică. Totul a fost la superlativ”, este o altă mărturie venită din partea profesorilor”, au spus aceștia.
La rândul său, Cristinel Bodescu a apreciat că este necesară implicarea agenților economici din agricultură în actul educațional.
”Este absolut necesară implicarea agenților economici care lucrează în domeniul Agriculturii 4.0, să se implice în actul educațional, stabilind parteneriate care să asigure transfer de cunoștințe atât în rândul elevilor cât și al profesorilor”, a continuat Cristinel Bodescu.
Specialistul a dat asigurări că vizitele de studiu în livadă vor continua.
“Noi vom continua să sprijinim atât școlile cât și liceele, să efectueze vizite de studiu în livadă. Am avut alături de noi, în cadrul acestei vizite, reprezentanți de la companiile care comercializează sisteme și echipamente specifice pentru Agricultura 4.0, tocmai pentru că ne dorim să încurajăm implicarea acestora în sprijinirea tinerilor și elevilor. Ne-am bucurat să vedem că în urma acestei vizite, am facilitat un alt parteneriat realizat între o companie care realizează software pentru drone de stropit și liceul agricol. Aceștia vor continua să colaboreze pentru a oferi profesorilor și elevilor mai multe oportunități de învățare”, a spus Cristinel Bodescu.
Deși suntem în era Agriculturii 4.0, calificările, materiile și manualele au rămas neschimbate de zeci de ani, fără să fie actualizate cu conținuturi referitoare la noile tehnologii și echipamanente, digitalizare sau automatizare, este de părere și Crenguța Bărbosu, Senior Program Manager în cadrul Fundației World Vision România. ”Oferim liceelor know-how pentru a atrage tineri motivați si a-i pregăti pentru agricultura moderna. Doar așa liceele agricole vor reuși sa formeze fermierii 4.0 de maine.” a declarat Crenguța Bărbosu, Senior Program Manager în cadrul Fundației World Vision România.
Inginerul Cristinel Bodescu a concluzionat că tinerii trebuie să înțeleagă că munca în agricultură se poate realiza acum, prin intermediul noilor tehnologii, într-un mediu curat. ”Tinerii nu înțeleg că munca în agricultură nu se mai realizează cum se realiza înainte. Poți să fii agricultor și să lucrezi din birou, într-un mediu curat, folosind programe care automatizează toate procesele agricole”, a explicat Cristinel Bodescu.
Mai mult, acesta îi încurajează pe tineri să își deschidă propriile agribusiness-uri. ”Sfatul nostru pentru tinerii care își doresc un viitor în agricultură este să pornească ceva pe cont propriu, să pună bazele unei mici ferme sau a unei livezi, să crească treptat prin accesarea de fonduri structurale. La fel de important este ca, pentru început, să înceapă să facă practică în ferme dezvoltate și să fie mai preocupați de cunoștințele pe care le vor dobândi decât de formele de recompensare financiară”, a conchis Cristinel Bodescu.
Modul educațional inovator despre agricultura durabilă și agricultura 4.0
World Vision România, în cadrul Consorțiului ”Creștem prin Educație Agricolă”, a elaborat un modul educațional inovator despre agricultura durabilă și agricultura 4.0.
Pachetul educațional se adresează celor 56 de licee cu profil agricol din România și este deja în implementare în 10 licee. ”Călătorie spre anul 2050” vorbește copiilor despre sustenabilitate și tehnologie și răspunde la întrebarea: ”Cum vom hrăni 10 miliarde de oameni în anul 2050?”.
Planurile de lecție, însoțite de filme și prezentări familiarizează elevii cu cele mai importante concepte ale agriculturii durabile. Pachetul educațional este disponibil pe site-ul Programului CEA: www.educatieagricola.ro.
Vizita de studiu a profesorilor a fost finanțată de ROMSAD SRL.
Ce este Programul ”Creștem prin Educație Agricolă”
Programul ”Creștem prin Educație Agricolă” (CEA) pune la aceeași masă învățământul agricol cu noile tehnologii și mediul de business, pentru a susține performanța profesorilor și managerilor din cele 56 de licee agricole din Romania.
Programul este finanțat de Romanian-American Foundation (RAF) și derulat de un consorțiu de organizații din care fac parte: Fundația World Vision România, Junior Achievement România, Fundația Civitas pentru Societatea Civilă și Centrul Român de Politici Europene.