• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Program în premieră națională: Pește, midii și rapane din Marea Neagră, direct în supermarketurile Carrefour

    agrointeligenta.ro -

    Un sector neglijat, cel al pescuitului maritim, primește sprijin. Este vorba despre un proiect demarat în premieră de Carrefour România și care își propune să pună în valoare peștele, midiile și rapanele din Marea Neagră.

    Printr-un parteneriat între pescari, Cooperativa Țara Mea și retailerul Carrefour România, capturile din Marea Neagră ajung direct la consumatori printr-un lanț scurt, un lanț al prospețimii.

    Am decis să aflăm mai multe despre această colaborare, astfel că am mers la Constanța, unde am avut ocazia de a petrece o zi de pescuit în Marea Neagră. Alături de profesioniști, de pescari cu multă experiență, am aflat direct de pe pescador câteva secrete ale meseriei, dar și ce probleme întâmpină oamenii mării.

    ”Sunt tătar născut, crescut în România. Avem o activitate comercială de pescuit la Marea Neagră cu un personal de circa 5 pescari. Avem un turc, un moldovean, un român și un tătar. În momentul de față sunt membru al Cooperativei Țara Mea, cooperativă care ne sprijină prin comercializarea peștelui din ambarcațiune direct la hipermarketuri”, ne-a declarat Levent Omar, pescar din Năvodari, județul Constanța.

    Pește prins din Marea Neagră este pus direct la gheață

    După ce peștele a fost prins se urmează un protocol strictă pentru ca acesta să nu își piardă din prospețime. Fiind vorba despre pește sălabtic, pescarii nu știu niciodată ce captură vor avea în acea zi.

    ”Cei mai comuni vorbim de un lufar – mai toată lumea cunoaște acest pește, apoi vorbim de stavride, după stavride, de hamsie, scrumbie de mare, că vorbim de Marea Neagră, barbunul, calcanul și lista continuă. Imediat după pescuire, pește se introduce într-un recipent cu gheață unde se face o pre-răcire. După pre-răcire, peștele se pune într-o lădiță cu gheață pentru păstrare și se încearcă să se vină cât mai repede la la mal. De acolo, pește proaspăt este încărcat și pleacă spre magazine”, ne spune Levent Omar care este drumul peștelui din mare până în magazinele Carrefour.

    Odinioară impresionantă, flota de pescuit a României este astăzi mult diminuată. O mare parte dintre cele câteva companii care mai activează în largul Mării Negre utilizează ambarcațiuni vechi, iar costurile fiecărei ieșiri au crescut enorm în ultimii ani.

    ”Din câte știu eu, suntem undeva la 25 de ambarcațiuni, cu dimensiuni dintre între 12 și 15 metri. Vreo 4 sau 5 doar au peste 15 metri lungime. Pescuitul înseamnă o muncă în echipă. Nu poți. Peștele de la țărmă Mării Negre fiind mai împrăștiat, suntem obligați să ieșim sau teoretic ar trebui să ieșim mai multe ambarcațiuni în paralel, să căutăm peștele – că peștele trebuie să-l găsim cu o anumită adâncime -, să ne anunțăm între noi, să-l pescuim și să venim cu el. De unul singur, este imposibil să te duci să-l cauți în mare, să găsești bancul de pește, să găsești după aceea adâncimea. Până îl găsești deja se face seară și ești obligat să te întorci. Pescuitul fiind o loterie, poți să ieși ieși și să nu iei nimic, să ai plasa goală”, spune pescarul din Năvodari.

    Sponte Enache, un pescar cu experiență

    De aceeași părere este și Sponte Enache, la rândul său om al Mării Negre. Pescarul spune că pește avem, dar nu avem cu ce să îl capturăm. O primă problemă ar fi reprezentată de lipsa oamenilor, apoi de ambarcațiunile învechite.

    Anul 2022 a fost unul cu probleme pentru pescarii de la Marea Neagră

    În ciuda eforturilor pescarilor, anul 2022 este unul dezastruos în privința cantităților de pește prins. Singura speranță a oamenilor mării este aceea că românii vor aprecia în magazine pește proaspăt, midiile și rapanele pescuite din Marea Neagră.

    ”Anul ăsta este sub orice critică. Cauza este, după cum aud la pescarii bătrâni, denisiparea aceasta de la lărgirea plajei: s-a dus fauna. Apoi au fost curenții de la mal: anul acesta a bătut vântul numai de la mal încolo. Nu a adus încoace pește, iar când a venit, a venit tare, l-a spălat. Bancul de pește rămâne jos și apa trece peste el și vine numai meduza. Cu meduza ne-a rupt anul acesta”, spune Sponte Enache, pescar din Năvodari.

    Levent Omar că o situație mult mai bună este în Grecia și Bulgaria unde pescuitul este favorizat inclusiv de relief. ”În Grecia și Bulgaria sunt golfuri și având acele golfuri, sunt mai protejați de vânturi. Ei pot ieși. Bulgarii pot ieși și la 2 zile la 3 zile sau chiar zilnic inclusiv grecii la fel. Noi nu putem ieși mai mult de 10 ori pe lună. În trei luni o cantitate de pește de maxim 10 tone. Nu știu dacă am 10 tone de pește, ci undeva la 6-7 tone de pește”, spune Levente Omar.

    Rapanele și midiile, delicatese foarte apreciate

    Rapanele și midiile ocupă un loc important în pescuitul din Marea Neagră, iar o mare parte din recoltarea lor se face cu ajutorul scafandrilor cum este și Ilie Jeciu. Pasionat de scufundări, dar și de gătit, acesta ne-a împărtășit cum reușește să reziste pe piață cu afacerea sa.

    Ilie Jeciu este scafandru la Marea Neagră

    ”Pentru rapană, la momentul actual sunt douăvariante: recoltatul manual, cu scafandri, și recoltatul cu pescadoarele. La cel cuscafandri sunt niște cantități mai mici, rapanele le culege scafandrul precum niște pietre, pe sub apă, și umblă cu un coș. La pescador le adună în cantități mult mai mari. Acestea sunt cele două modalități de recoltare atât la rapane, cât și la midii. Un scafandru experimentat care a mai lucrat, poate să ajungă și 700-800 de kilograme, o tonă pe zi”, ne-a explicat Ilie Jeciu care administrează și propria cherhana unde servește clienților rapanele și midiile pe care le culege singur din Marea Neagră.

    Peștele, midiile și rapanele de Marea Neagră pot fi cumpărate din magazinele Carrefour

    Direct de la pescari, midiile, rapanele și peștele din Marea Neagră ajung acum direct într-un mare lanț de magazine. Proiectul a fost demarat în acest an și pune în valoare potențialul pe care România îl are în sectorul de pescuit.

    ”Am mers mai departe în promovarea partenerilor locali și a producătorilor români, iar pe acest segment avem în momentul de față proiecte atât pe pește de apă dulce, cât și ultimul nostru proiect, încă în fază incipientă, cu fructe de mare și pește din Marea Neagră. Acest proiect are la bază parteneriatul pe care l-am creat atât cu integratorul, dar și cu pescarii și cu unitățile de procesare. Este nevoie, pe de o parte, de o educare a consumatorului în ceea ce înseamnă pește de captură, faptul că atunci când discutăm de pescuit și de pește de captură, nu există o continuitate a unui sortiment la la raft, în formă proaspătă. Pe de altă parte, pescarul și unitățile de procesare au nevoie de anumită constanță în asigurarea desfacerii produselor pe care ei le prind”, ne-a declarat Radu Gherman, Director de achiziții produse proaspete în cadrul Carrefour România.

    Pentru ca peștele să ajungă în marile magazine a fost stabilită o procedură de livrare prin care, în niciun moment, lanțul de frig nu este întrerupt.

    Radu Gherman, Director de achiziții produse proaspete în cadrul Carrefour România

    ”Pentru un retailer este importantă livrarea prin platforme logistice, și pentru furnizori la fel, pentru că această livrare este mult mai eficientă din punct de vedere economic. În momentul când livrezi aceste produse prin depozit, trebuie să ai foarte clar intervalul de temperatură în care trebuie să recepționezi, dar și să livrezi către magazine aceste produse, astfel încât ele să ajungă în condiții optime pe masa de gheață din magazinele noastre„, explică Radu Gherman care subliniază că pe partea de procedură a livrării a avut sprijin în interiorul companiei, atât pe partea de calitate, cât și pentru a clarifica fluxurile”.

    ”Am avut și sprijin din partea colegilor din Franța, dar și din partea autorităților române, respectiv ANSVSA, cu care am avut mai multe discuții constructive și cu care am reușit să clarificăm protocolul de recepție și transport pentru moluștele bivalve, respectiv midii și rapane, lucru care până în momentul în care noi ne-am apucat de acest proiect nu era clarificat”, spune Gherman care subliniază că proiectul inițiat are un potențial foarte mare ”dacă ne gândim la cantitățile de pește de apă sărată care intră în România și faptul că avem o resursă practic nefructificată decât la un potențial foarte mic”.

    ”În Marea Neagră avem unul dintre cei mai apreciați pești din Europa. Este vorba despre calcanul de captură de Marea Neagră, care este apreciat de absolut toate bucătăriile europene prin calitatea pe care acest pește o oferă”, mai subliniază Directorul de achiziții produse proaspete în cadrul Carrefour România.

    ”Vrem să ieșim cu proiectul, suntem sigur pe ceea ce oferim clientului din punct de vedere al siguranței alimentare și a calității. Suntem încrezători că avem și capacitatea de a acoperi o nevoie mai mare din partea clienților. Acum suntem în situația în care ne dorim și sperăm ca românii să descopere aceste produse, să le aprecieze și să revină pentru ele în magazinele noastre, pentru că suntem promotorii acestora în retailul românesc”, mai spune Radu Gherman.

    Pentru prima dată după mult timp, pescuitul maritim beneficiază de un program dedicat de susținere și promovare. Un proiect gândit și susținut de un comerciant care are încredere în potențialul peștelui românesc. Dar pentru ca acest proiect să fie un succes, el are nevoie de ceva extrem de important: de susținerea consumatorilor care să aleagă peștele, midiile și rapanele pescuite din apele noastre, ale Mării Negre.

    Pește, midii și rapane din Marea Neagră, direct în supermarketurile Carrefour


    Te-ar mai putea interesa

    Cum aflăm greutatea unui porc fără cântar. Formula de calcul numărul de kg în viu și carcasă Start cereri la APIA pentru ajutorul de 200 de lei/bovină și 70 de lei/ovină Turbulențe pe piața UE a îngrășămintelor. Costurile de producție cresc, iar fermierii nu cumpără

    Ultimele știri

    Subvenția de 1.500 euro/hectar intră la plată! Guvern: Noi terenuri care intră la subvenția APIA. Suprafețele – înscrise în Registrul Agricol! Guvernul a suplimentat banii pentru investițiile în irigații