• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Prețuri transport cereale. Vasile Balcan, AFF: Costurile per tonă s-au dublat

    Angelica Lefter -

    Costul transporturilor de cereale s-a dublat, anunță Vasile Balcan, fondatorul Marsat din Roman, județul Neamț și Membru al Senatului Asociației Forța Fermierilor. Acesta a subliniat faptul că, la acest moment, cea mai convenabilă rută de transport este pe cale feroviară, însă accesul la această cale

    Invitat în cadrul emisiunii Agrostrategia de marți, 28 noiembrie, fermierul Vasile Balcan a vorbit despre cheltuielile în creștere pentru transportul cerealelor și altor mărfuri agricole.

    ”Văd că de la an la an crește această discrepanță, între cheltuielile fermierului din zona Moldovei și ale celui din sudul țării. În sensul în care aproape toată materia primă merge spre port, nu sunt deloc de neglijat cheltuielile cu transportul care se ridică din zona Moldovei la 140-150 de lei pe tonă, de la Iași la 190 de lei. Adică banii aceștia se scad fermierului și nu numai o dată, se scad de două ori pentru că nemaiavând producători de îngrășăminte în țară, clar că totul iar vine prin Constanța, apar și cheltuielile de aprovizionare”, a punctat Vasile Balcan.

    Vasile Balcan, invitat în cadrul emisiunii Agrostrategia de pe TVR 1

    Fermierul din județul Neamț a apreciat că toate cheltuielile logistice s-au dublat față de anul trecut, pe fondul intensificării transportului de cereale din Ucraina. Mai mult, Vasile Balcan a menționat că noile tarife, mai mari, au fost acceptate de fermierii ucraineni care nu au costuri atât de mari cu producția.

    ”Eu am văzut că în Polonia se dau subvenții separat pentru producătorii agricoli, în sensul în care se ține cont de aceste deplasări și distanțe. Cheltuielile au crescut de la simplu la dublu, atât pe auto cât și pe CFR, începând din anul trecut. Din cauza cantităților de export din Ucraina, a fost presiune și este presiune foarte mare. Ei au acceptat prețurile și au dat aceste prețuri mari fiindcă, mă rog, au alte cheltuieli de producție față de noi și am ajuns în situația în care, una că a scăzut pe global prețul, dar ne-au crescut totodată și cheltuielile de transport, deci avem două lovituri primite cam din aceeași zonă”, a spus Vasile Balcan la Agrostrategia, de la TVR 1.

    Export de cereale pe calea ferată

    Prețul transportului feroviar s-a dublat pentru cereale

    Fondatorul companiei și fermei Marsat din Roman, Vasile Balcan, a mai punctat că prețurile pentru transporturile de cereale pe calea ferată s-au dublat, practic au crescut de la 50 de lei pe tonă, la 105 lei pe tonă.

    ”Dacă vorbim de anul trecut până în iunie, noi am avut transportul la CFR, 50 de lei pe tonă, deci acum îl avem 105 lei pe tonă. Este o diferență care, practic într-un timp așa scurt, nu prea își are acoperire, mai ales, în contextul în care prețurile la valorificarea cerealelor nu au crescut, au scăzut. Pe calea rutieră, creșterea de preț este și mai accentuată, inclusiv din cauza staționărilor lungi în diferite cozi, la port, la descărcare, iar transportatorii își recuperează aceste cheltuieli prin creșterea prețului pe tonă sau pe kilometru”, a spus fermierul nemțean.

    Vasile Balcan a opinat, la Agrostrategia 0 TVR 1, că este foarte greu ca producător să lucrezi cu transportul rutier, o dată din cauza blocajelor care se pot crea în trafic și a doua oară ar fi prețul care ajunge la 150 de lei pe tona de cereale transportate rutier.

    ”Este mult mai avantajos să transporți cu trenul 1.600 de tone odată, la un preț de 105, 110 lei, nu 150 de lei pe tonă cât este transportul pe auto și care nu poți să trimiți decât 25 de tone pe o mașină. Asta înseamnă că ar trebui să trimiți o coloană de 25 în 1.600 de tone. Pe transportul feroviar ar trebui să mizăm cât mai mult, dar și acesta, de la an la an, în loc să-l modernizăm, devine cât mai anevoios. Un exemplu, în gara Roman erau vreo 8 linii de garare, acum sunt două. Dacă există un tren în așteptare nu poate să mai vină al doilea. Sunt lucruri care deja ne depășesc. Cineva și anume Guvernul ar trebui să se implice”, a opinat fermierul Vasile Balcan, invitat la Agrostrategia, emisiune ce poate fi urmărită de luni până joi, de la ora 10:00 pe TVR1.

    Agrostrategia – TVR 1. Invitat: Vasile Balcan, MARSAT (28.11.2023)


    Te-ar mai putea interesa

    Plăți finale la APIA. Calculator tranșa a doua din subvenția pe hectar și animale, din 2 decembrie Ordin MADR: Terenurile care sunt scoase de la subvenția APIA Colinde de Crăciun în versuri. Top 10 cele mai frumoase colinde românești

    Ultimele știri

    Prețul cerealelor în Bărăgan. Valentin Popa, fermier: Am înlocuit porumbul cu rapița! ANSVSA – recomandări pentru tăierea porcului de sărbători Comisarul UE pentru Agricultură: ”Acordul Mercosur are multe clauze de protecție pentru fermieri”