Petru Pascal a investit în 30 ha de struguri de masă și vinde producția prin supermarketurile Carrefour
Daniel Befu -În localitatea Huși din județul Vaslui, Petru Pascal a investit într-o plantație de struguri de masă. Înființarea plantației s-a pornit în 2014, iar suprafața cu viță de vie a crescut constant pentru a face față cererii tot mai mari de struguri românești. În prezent, producătorul de struguri de masă Dorexrom este unul dintre furnizorii de bază ai supermarketurilor Carrefour, acolo unde se valorifică cea mai mare parte a recoltei.
”Am o plantație de 30 de hectare, înființată în 2014. În 2014 am înființat 24 de hectare, iar în 2021 am mai luat în arendă 6 hectare – deci actualmente avem o plantație pe rod de 30 de hectare. În 2023 am mai plantat o suprafață de 4 hectare – la fel, exclusiv de cu struguri de masă și avem în vedere ca această suprafață de pe un an pe altul, s-o creștem”, a declarat Petrică Pascal în cadrul unui interviu realizat pentru emisiunea Agrostrategia de pe TVR 1, o coproducție Agrointeligența – AGROINTEL.RO și TVR.
Plantanție cu cinci soiuri de struguri de masă
În momentul în care a decis să facă această plantație, cultivatorul de struguri de masă a apelat la specialiști pentru selectarea soiurilor care se pretează la zona Huși. În plus, a vizitat Italia și Republica Moldova unde a văzut modele de afaceri bazate pe producție de struguri de masă, rămânând cel mai impresionat de modelul moldovenilor de a valorifica acest fruct. ”Acolo am găsit specialiști de o bună calitate, de un nivel foarte ridicat în ce privește plantațiile și cultivarea strugurilor de masă”, a spus Pascal, care a apelat la experții din Republica Moldova pentru a veni și a-l sprijini la început de drum.
În plantația de struguri de masă de la Huși s-a mizat pe cinci soiuri importante: Victoria, Cardinal, cu coacere la începutul lunii august, Italia și Black Magic cu o coacere mai târziue, precum și soiul Moldova, rezistent, foarte apreciat pe piață și care are o perioadă de coacere undeva pe la sfârșitul lunii octombrie.
O plantație de struguri de masă necesită mai multe lucrări și mai multă grijă decât o podgorie cu soiuri de vin. Pentru a putea fi comercializați, ciorchinii trebuie să fie perfect sănătoși, să atragă consumatorul cu boabe mari și, foarte important, strugurii să fie gustoși și aromați. ”Din lucrările specifice strugurilor de masă, aș putea enumera câteva – începând de la tăiere, modul de tăiere este deosebit față de modul de tăiere de la strugurii de vin, după aia lăstăritul, legatul, lăstarilor – în perioada de coacere, normarea strugurilor – deci trebuie să știm câți struguri se lasă pe butuc ca aspectul să fie cel scontat cât și gustul să-și păstreze gustul și aroma soiului respectiv, pentru că fiecare soi în parte are gustul lui, specificul lui și aspectul lui”, a vornbit producătorul de struguri despre principalele lucrări în vie.
Producătorul vrea să treacă la sistemul tip pergolă
Producția obținută la hectarul de struguri de masă a fost anul trecut între 16 și 18 tone, dar aceasta ar putea crește în următorii ani. ”Noi avem în program să transformăm această plantație într-o plantație tip pergolă. După cum vedeți, sistemul este la talie înaltă și în formă de „V” iar cu foarte multă ușurință se poate transforma în pergolă care aduce o productivitate mult mai mare și o calitate mai bună. Avem o ambiție să facem și lucrul acesta, dar o să vedem cu partea financiară. Aici aș puncta un lucru: toată plantația este 100% făcută cu fonduri proprii. Din păcate, Guvernul României a pus foarte puțin accent pe cultivarea strugurilor de masă. Strugurele de masă, din punctul meu de vedere, este un fruct foarte apreciat, foarte mult consumat de populația României, dar cu o suprafață cultivată – din informațiile pe care le avem, pe suprafețele foarte, foarte mici. De aceea noi vrem să ne mărim capacitatea de producție, să modernizăm această plantație – așa cum spuneam, cu această pergolă ca să putem mări productivitatea și calitatea produselor care le scoatem”, a explicat Petru Pascal.
Producția de struguri de masă este condiționată de doi factori: factorul uman și factorul natural. ”Dacă la factorul uman am lucrat foarte mult – avem angajați de 5-6 ani de zile cu care am început ușor, ușor să le explicăm și să înțeleagă ce înseamnă strugurii de masă, cele mai mari bătăi de cap le avem cu factorul climatic. Așa cum în toată lumea încălzirea globală a afectat agricultura, pot spune că și pe noi ne-a afectat și gândim tot felul de soluții pentru a preîntâmpina și efectele acestui fenomen. În afară de faptul că am gândit să facem sistemul acesta de pergolă, vrem să punem și o plasă antigrindină, o plasă care să umbrească, ca razele soarelui să nu afecteze calitatea strugurilor. Tot schimbările climatice ne creează mari probleme în a putea asigura plantația cu apă. De aceea noi am implementat un sistem irigare prin picurare atât pentru apă cât și fertirigare„, a explicat producătorul de struguri de masă.
Pentru sistemul de irigat, în plantația din județul Vaslui s-a investit într-un iaz pe o suprafață de 8 hectare, iar în prezent, din cele 30 de hectare, 25 de hectare sunt irigate, restul urmând să beneficieze de același sistem cât de curând.
Vânzarea strugurilor de masă, în rețeaua Carrefour
Producția de struguri de masă este valorificată prin magazinele Carrefour, iar pentru a ajunge un furnizor de bază al marelui retailer, producătorul a trecut printr-un proces riguros de evaluarea, autorizare și de certificare. În plus a fost nevoie de investiții într-un flux de pregătire și de păstrare a recoltei. ”În sala de recepție a produselor, strugurii sunt aduși din câmp și li se face recepția, îi cântărim și sunt puși apoi în celulele de frig. Prima etapă este în celula de prerăcire unde stau 2-3 ore până ajung la temperatura de 2-3° Celsius, după care îi mutăm în celulă de păstrare, unde mai stau stau 10-12 ore, în funcție de comenzile pe care le avem. Când avem comanda venită, strugurii sunt scoși, încărcați și livraț”, explică producătorul care este ”circuitul” pentru ca strugurii să fie predați la valorificare.
O secție separată este dedicată ambalării. Producătorul a investit într-o linie de ambalare la caserole de 750 de grame care asigură o igienă mai bună și o calitate mai bună pe tot parcursul procesului de vânzare. ”Avem o sală de sortare unde se cântăresc aceste caserole, după care se aduc pe această bandă, se ambalează și se bagă la frig și de acolo se livrează pe depozitele Carrefour. Practic, cu ajutorul acestei mașini, strugurii de Huși ajung în rețelele de magazine frumos ambalate, expuse, așa cum sunt și alte produse aduse din export – Chile sau Grecia sau Italia, de o calitate foarte bună și pentru a satisface cerințele clientului final”, a punctat Petrică Pascal.
Contractul cu Carrefour a fost gândit de fermier încă înainte de a face investiția. Și-a dat seama că are nevoie de un parteneriat puternic pentru a vinde strugurii, iar pasul de a contacta retailerul a fost făcut chiar de către Petru Pascal. ”La Carrefour am găsit o echipă de oameni foarte deschiși pentru colaborare. Au venit foarte mult în ajutorul nostru, începând de la modul de recoltare, modul de transport, modul de depozitare – multe lucruri noi nu le știam, dar le-am învățat de la ei și așa am ajuns de la un an la altul să desfacem mult mai multe produse”, a explicat Pascal.
Tot la inițiativa personalului de la Carrefour – în speță Departamentul de Calitate a venit propunerea ca plantația de la Huși să obțină și o certificare pe linie de calitate FCC – adică Filiera Calității Carrefour. ”Filiera Calității Carrefour implică o rigurozitate mult mai mare, cu o atenție sporită în ce privește lucrările în vie, cât și modul de recoltare, modul de depozitare, modul de livrare în depozitele Carrefour, o trasabilitate completă cu un gust deosebit la struguri, cu aromă și în final un aspect foarte plăcut a strugurilor. Prin standardele riguroase pe care noi le căutăm să le implementăm, produsul nostru ajunge în magazine cu cât mai puține reziduuri de la pesticide sau alte tratamente, ca strugurii să-și păstreze gustul, să-și păstreze aspectul și clientul să știe că el consumă un aliment sănătos, plăcut, gustos și aspectuos”, a explicat producătorul care, la momentul realizării reportajului, urma să primească și certificarea ISO 9001, o dovadă în plus că struguruii obținuți în plantație sunt de foarte bună calitate.
Afacerea cu struguri de masă. Cum își gestionează Petru Pascal plantația de la Huși