• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Tot ce trebuie să știi despre Programul Național Apicol 2014-2016: Lista cheltuielilor eligibile și cum se fac decontările

    agrointeligenta.ro -

    Programul Național Apicol (PNA) face parte din Pilonul I, în care sunt incluse plățile directe către fermieri, fie din bugetul național, fie din FEGA. În cazul PNA, cofinanțarea se face 50% din buget național, 50% din fonduri FEGA. PNDR gestionează programe de investiții din Pilonul II cu finanțare din FEADR.

    Mai multe despre Programul Național Apicol 2014-2016 a prezentat, în cel mai recent număr al publicației ”România Rurală”, Maria Toma, director MADR, Direcția Organizări de Piață în Sectorul Zootehnic.

    Maria Toma Director MADR

    ”Programul Național Apicol pentru perioada 2014 – 2016 a fost aprobat prin Decizia Comisiei Europene nr. 5.126 din 12 august 2013 de aprobare a programelor de îmbunătățire a producției și comercializării produselor apicole prezentate de statele membre în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului și de stabilire a contribuției Uniunii la aceste programe”, a precizat reprezentanta MADR.

    Pentru acțiunile prevăzute în Program, termenul-limită de depunere a cererii și a documentelor care o însoțesc este data de întâi august a fiecărui an. Decontarea sumelor cuvenite se realizează de către APIA până la data de 15 octombrie a fiecărui an.

    Conform prevederilor H.G. nr. 1050/2013 pentru aprobarea Programului național apicol pentru perioada 2014-2016, a normelor de aplicare, precum și a valorii sprijinului financiar, beneficiarii PNA 2014 – 2016 sunt: Apicultori, persoane fizice și juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale și întreprinderi familiale constituite potrivit Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale, cu modificările și completă- rile ulterioare, organizate în asociații de crescători de albine, federații, uniuni apicole, cooperative agricole sau grupuri de producători recunoscute, conform legislației în vigoare”.

    Față de programele anterioare, prin PNA 2014-2016, achizițiile produselor decontate prin PNA se pot face direct sau prin intermediul formei asociative. ”Până acum, aceste achiziții se puteau face doar prin intermediul formei asociative”, explică directorul MADR.

    În PNA 2014 – 2016 sunt incluse următoarele acțiuni:

    1.Achiziționarea de medicamente, funduri de stupi pentru control sau funduri de stupi antivarooa

    Cheltuieli eligibile:

    – prețul fără TVA al medicamentelor pentru combaterea varoozei, achiziționate pentru întregul efectiv de albine deținut de apicultor la data depunerii cererii în vederea solicitării ajutorului financiar;
    – prețul fără TVA al medicamentelor pentru combaterea varoozei, folosite pentru apicultura ecologică, achiziționate pentru întregul efectiv de albine deținut de apicultor la data depunerii cererii în vederea solicitării ajutorului financiar, în cazul apiculturii ecologice; – prețul fără TVA al fundurilor de stupi pentru control sau al fundurilor de stupi antivarooa.

    2. Achiziționarea de mătci, roiuri pe faguri și/sau familii de albine

    Cheltuieli eligibile:

    – prețul fără TVA pentru achiziția unui număr maxim de mătci egal cu 50% din familiile de albine deținute de către apicultor la data depunerii cererii de solicitare a ajutorului financiar, dar nu mai mult de 100 de mătci și pentru achiziția medicamentelor necesare pentru tratarea familiilor de albine;
    – prețul fără TVA pentru achiziția unui număr maxim de roiuri pe faguri egal cu 20% din familiile de albine deținute de către apicultor la data depunerii cererii de solicitare a ajutorului financiar, dar nu mai mult de 50 de roiuri și pentru achiziția medicamentelor necesare pentru tratarea acestora;
    – prețul fără TVA pentru achiziția unui număr maxim de familii de albine egal cu 30% din familiile de albine deținute de către apicultor la data depunerii cererii de solicitare a ajutorului financiar, dar nu mai mult de 50 de familii și pentru achiziția medicamentelor necesare pentru tratarea acestora.

    3.Achiziționarea de stupi în vederea reformării stupilor uzați în urma deplasării acestora în pastoral

    Cheltuieli eligibile:

    – prețul fără TVA pentru achiziția de stupi utilați conform tehnologiei apicole, dar nu mai mult de 30% din totalul stupilor deținuți de apicultor la data depunerii cererii de solicitare a ajutorului financiar, excluzând materialul biologic.

    4.Decontarea analizelor fizico-chimice care atestă calitatea mierii

    Cheltuieli eligibile:

    – prețul fără TVA pentru setul de bază de analize fizico-chimice care să ateste calitatea mierii și care trebuie să cuprindă:
    • determinarea hidrometilfurfurolului (HMF) din miere;
    • determinarea glucozei și fructozei din miere;
    • determinarea conținutului de apă;
    • examen organoleptic;
    • determinarea indicelui diastazic.

    cresterea albinelor fonduri

    Ce bani sunt disponibili pentru apicultura românească

    Prin Decizia Comisiei Europene nr. 5.126 din 12 august 2013 de aprobare a programelor de îmbunătățire a producției și comercializării produselor apicole prezentate de statele membre în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului și de stabilire a contribuției Uniunii la aceste programe valoarea sprijinului financiar este de 50% de la bugetul de stat și 50 % de la bugetul UE, respectiv 20.045.340 euro, și 89.091.513 lei, distribuită astfel:

    • anul 2014 – 6.683.690 euro, respectiv – 29.705.660 lei;
    • anul 2015 – 6.684.930 euro, respectiv – 29.711.171 lei;
    • anul 2016 – 6.676.720 euro, respectiv – 29.674.682 lei.

    Conform prevederilor H.G. nr. 1050/2013 pentru aprobarea Programului Național Apicol pentru perioada 2014-2016, a normelor de aplicare, precum și a valorii sprijinului financiar, beneficiarii PNA pentru perioada 2014-2016 achiziționează direct sau prin intermediul formei asociative produsele și solicită anual ajutorul financiar prin intermediul formei asociative legal constituite din care fac parte. Reprezentantul formei asociative constituită legal, pe baza cererilor și a documentelor depuse de beneficiari, depune la centrul județean al Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, sau centrul municipiului București, pe raza căruia își are sediul înregistrat în actele de constituire, documentele justificative prevăzute în actul normativ amintit. – Maria Toma, director MADR, Direcția Organizări de Piață în Sectorul Zootehnic.

    Foto: România Rurală,  www.ehow.com,  www.backyardecosystem.com 



     


    Te-ar mai putea interesa

    Primul îngheț la culturile din câmp. Alexander Degianski, fermier: O iarnă blândă, coșmarul unui agronom Rabla pentru tractoare – ghid final. Condiții, acte necesare, procedură de înscriere Tic-tac, tic-tac cu avansul APIA. Termen urgent pentru plata primei tranșe din subvenții

    Ultimele știri

    Avans APIA 2024 – ultima oră! Prag depășit pentru plățile către fermieri! ANSVSA – 20 de ani de activitate. Adrian Pintea, MADR: Autoritatea și-a câștigat încrederea nu doar pe plan național, ci și pe scena europeană Auchan și Cora – amenzi uriașe de la Consiliul Concurenței! Judecătorii le-au respins contestațiile!