Ghidul Rabla pentru sobe – publicat! Lista județelor unde se acordă ajutorul de 10.000 lei/gospodărie


Ghidul de finanțare al programului „Rabla pentru sobe” a fost publicat în Monitorul Oficial din 11 martie și a intrat în vigoare la aceeași dată. Conform unui anunț anterior al ministrului Mediului, programul va demara în luna aprilie prin intermediul Administrației Fondului pentru Mediu. Beneficiarii vor fi cei din localitățile montane, care vor primi până la 10.000 de lei, echivalentul a maximum 70% din costurile totale pentru înlocuirea sobelor.
În Monitorul Oficial de astăzi, marți – 11 martie, a fost publicat Ordinul 606/2025 al ministrului mediului, apelor și pădurilor pentru aprobarea Ghidului de finanțare a Programului privind acordarea de sprijin în vederea achiziționării de aparate pentru încălzirea locuințelor, pentru localitățile din zona montană. Beneficiarii vor putea accesa un cuantum de 10.000 de lei pentru costurile instalării unei sobe noi. Programul se adresează deocamdată doar locuitorilor din zona montană.
DOCUMENT UTIL: Ghid-rabla-pentru-sobe – PDF Monitorul Oficial nr. 213/2025

Ce condiții trebuie să respecte beneficiarii programului
Beneficiarii programului trebuie să respecte o serie de criterii de eligibilitate de finanțare la data depunerii cererii de finanțare la UAT delegat, astfel:
a) este persoană fizică cu domiciliul pe raza teritorială a delegatului;
b) domiciliază la adresa unde se va monta aparatul pentru încălzirea locuinței;
c) este proprietar al imobilului-construcție care va beneficia de aparatul pentru încălzirea locuinței care urmează a fi finanțat în cadrul programului;
d) nu deține, dar fără a se limita la acest exemplu, imobil cu proprietăți comune și proprietăți individuale cu mai mult de două apartamente;
e) nu este înregistrat cu obligații restante de plată a taxelor, impozitelor, amenzilor și contribuțiilor către bugetul de stat și bugetul local, conform prevederilor legale în vigoare;
f) nu este condamnat pentru infracțiuni împotriva mediului, prin hotărâre judecătorească definitivă.
Ministrul Mediului a anunțat recent că ministerul și-a propus să finanțeze 50.000 de astfel de sobe.
Citiți și: Programul Rabla pentru sobe, lansare. Ajutor de 10.000 de lei/gospodărie
Ajutorul se adresează locuitorilor din zona montană. Cererile se depun la Primării
În primă fază se vor finanța localitățile din zona montană, așa cum sunt ele definite de Legea muntelui, fiind eligibile 27 de județe în această categorie astfel: Alba, Arad, Argeș, Bacău, Bihor, Bistrița Năsăud, Brașov, Buzău, Caraș Severin, Cluj, Covasna, Dâmbovița, Gorj, Harghita, Hunedoara, Maramureș, Mehedinți, Mureș, Neamț, Prahova, Satu Mare, Sălaj, Sibiu, Suceava, Timiș, Vrancea și Vâlcea.
În cadrul sesiunii de înscriere, solicitantul UAT depune următoarele documente:
a) cererea de înscriere, semnată de reprezentantul legal al solicitantului UAT sau de împuternicitul acestuia, cu semnătură electronică calificată bazată pe un certificat calificat emis de un prestator de servicii de încredere conform Regulamentului (UE) 910/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică și serviciile de încredere pentru tranzacțiile electronice pe piața internă și de abrogare a Directivei 1999/93/CE;
b) actul administrativ prin care persoana împuternicită să semneze cererea de înscriere este mandatată de către reprezentantul legal în acest sens, după caz;
c) actul de identitate al reprezentantului legal sau, după caz, al împuternicitului solicitantului UAT, în termen de valabilitate la data depunerii cererii de înscriere;
d) hotărârea autorității deliberative a solicitantului UAT, din care rezultă acordul cu privire la participarea în cadrul programului.
Listele solicitanților UAT acceptați/respinși se publică pe pagina de internet a AFM.
Care sunt etapele programului Rabla pentru sobe
Etapele programului sunt următoarele prevăzute în Ghidul Solicitantului sunt următoarele:
a) publicarea pe pagina de internet a AFM a ghidului de finanțare, a anunțului de deschidere a sesiunii de înscriere pentru solicitanți UAT și a sumelor alocate în cadrul programului cu titlu de finanțare;
b) depunerea în aplicația dedicată a cererilor de înscriere și a documentelor de către solicitanți UAT;
c) publicarea rezultatelor procesului de analiză a cererilor de înscriere ale solicitanților UAT și încheierea contractelor de delegare;
d) publicarea listei UAT care au încheiat contracte de delegare;
e) publicarea pe pagina de internet a AFM a anunțului de deschidere a sesiunii de înscriere pentru solicitanții de finanțare și a sumelor alocate în cadrul programului cu titlu de finanțare;
f) înscrierea în aplicație a solicitanților de finanțare care au domiciliul în raza teritorială a UAT din zona montană, în limita bugetului prevăzut în contractul de delegare;
g) transmiterea de AFM către UAT (primării) a solicitărilor de finanțare realizate;
h) derularea programului conform procedurilor interne adoptate la nivelul UAT;
i) întocmirea și transmiterea cererilor de virament de către delegați și virarea de AFM a contravalorii finanțării aprobate la nivel de UAT;
j) încheierea contractelor de finanțare între delegați și solicitanții de finanțare și virarea contravalorii finanțării în procent de 70% din valoarea cheltuielilor eligibile;
k) monitorizarea proiectelor;
l) raportarea către autoritatea publică centrală pentru protecția mediului a modului de utilizare a sumelor din veniturile obținute în urma scoaterii la licitație a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră și a cantității de CO2 diminuate prin implementarea proiectelor.
Primăria va publica pe pagina proprie de internet anunțul și procedura internă privind participarea solicitanților de finanțare în cadrul programului.
Pentru a participa în cadrul programului, solicitantul de finanțare are următoarele obligații:
a) să se asigure că localitatea în raza căreia își are domiciliul participă în cadrul programului, prin consultarea paginii de internet a AFM;
b) să respecte procedura internă elaborată la nivelul UAT,
c) să încheie contractul de finanțare cu primăria;
d) să utilizeze finanțarea conform destinației, ulterior semnării contractului de finanțare;
e) să se asigure că aparatul pentru încălzirea locuinței achiziționat respectă prevederile ghidului.
Pentru desfășurarea etapelor programului, prin dispoziție a președintelui AFM, se aprobă:
a) sesiunile de înscriere pentru solicitanții de finanțare și ceilalți participanți în program, precum și sumele alocate în cadrul programului cu titlu de finanțare;
b) structurile/comisiile din cadrul AFM care vor fi implicate în derularea programului;
c) grilele de evaluare, instrucțiunile și/sau alte documente interne ale AFM, inclusiv pentru îndeplinirea de sarcini și realizarea anumitor activități în cadrul programului.
Ce aparate pentru încălzirea locuinței sunt eligibile
În cadrul programului sunt eligibile:
a) aparatele pentru încălzirea locuințelor, alimentate cu combustibil solid sub forma lemnelor pentru foc, a peleților și a brichetelor, respectiv:
– sobe;
– termosobe;
– șeminee;
– termoșeminee;
b) coșul de fum ceramic sau metalic cu perete dublu, însoțit de certificat de garanție și declarație de performanță;
c) serviciile de instalare/montaj a/al aparatului pentru încălzire și a/al coșului de fum.
Aparatele pentru încălzirea locuințelor trebuie să fie aliniate cerințelor ECODESIGN 2022 stabilite prin Regulamentul (UE) 2015/1.185 de punere în aplicare a Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește cerințele în materie de proiectare ecologică aplicabile aparatelor pentru încălzire locală cu combustibil solid.
Aparatele pentru încălzirea locuințelor vor respecta următoarele condiții minime:
a) putere nominală: maximum 35 kW;
b) randament minim: 80%;
c) emisii de particule fine (PM) sub 40 mg/m3;
d) emisii de compuși organici volatili (OGC) sub 120 mgC/m3;
e) emisii de monoxid de carbon (CO) sub 1.500 mg/m3;
f) emisii de oxizi de azot (NOx) sub 300 mg/m3.
În limita a 2.000 lei sunt eligibile cheltuielile reprezentând contravaloarea achiziționării și instalării/montării coșului de fum. Sunt eligibile cheltuielile efectuate după încheierea contractului de finanțare cu UAT delegat.
Proiectele vizând aparate pentru încălzirea locuințelor și coșuri de fum se instalează/montează numai prin intermediul entităților autorizate în acest sens.
Finanțarea se acordă unui solicitant de finanțare în procent de 70% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile ale proiectului, dar nu mai mult de 10.000 lei, inclusiv TVA. Contribuția proprie în procent de minimum 30% din
valoarea totală a cheltuielilor eligibile ale proiectului va fi suportată de către beneficiar.
În cadrul unei sesiuni de înscriere, suma maximă care poate fi acordată unui solicitant UAT este de 560.000 lei.