Ghidul final pentru Rabla Tractoare a fost publicat în Monitorul Oficial. Condiții, calendar fermieri


Ghidul cu condițiile privind Programul Rabla pentru tractoare a fost publicat în Monitorul Oficial de miercuri iar Administratia Fondului pentru Mediu (AFM) urmează să anunțe calendarul înscrierilor. Valoarea de achiziție a tractorului/mașinii agricole autopropulsate, inclusiv accesoriile agricole aferente, nu trebuie să depășească echivalentul în lei a valorii de 55.000 euro, cu TVA inclusă.
În Monitorul Oficial nr.357 de astăzi, miercuri – 23 aprilie a fost publicat ordinul 1149/5035 al ministrului mediului, apelor și pădurilor pentru modificarea Ghidului de finanțare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului național de tractoare și mașini agricole autopropulsate, aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 2.499/2024. Ghidul de finanțare pentru programul Rabla Tractoare fusese semnat de ministrul Mircea Fechet pe 16 aprilie și trimis la Monitorul Oficial.

Mircea Fechet, ministru: Este o oportunitate reală de a înlocui utilajele vechi cu echipamente moderne
Publicarea Ghidului în Monitor a fost anunțată și pe pagina de Facebook a Ministerului Mediului. „Ne dorim să sprijinim concret fermierii români care muncesc cu trudă pământul și contribuie zi de zi la securitatea alimentară a țării. Este o oportunitate reală de a înlocui utilajele vechi cu echipamente moderne, mai eficiente și mai prietenoase cu mediul. Susținem tranziția către o agricultură sustenabilă și competitivă, în care tinerii fermieri au un rol esențial. România verde înseamnă și o agricultură modernizată, cu echipamente performante și respect pentru mediu” a precizat ministrul Mircea Fechet.
Ministerul a reamintit pe scurt principalele condiții pentru beneficiari, persoane fizice:
- activează în producția agricolă primare;
- dețin atestat de producător;
- predau spre casare un tractor, o mașină agricolă autopropulsată sau alt vehicul uzat.
Ce sprijin se oferă
– Până la 65% din valoarea unui tractor sau a unei mașini agricole autopropulsate noi;
– Tinerii fermieri pot primi până la 80% ajutor financiar!
– Valoarea totală (tractor + accesorii) nu trebuie să depășească 55.000 euro (TVA inclus).
Ce se poate achiziționa
– Tractoare agricole;
– Mașini agricole autopropulsate;
– Accesorii agricole aferente.
Ghid final Rabla tractoare. Calendar pentru fermieri
Persoanele fizice – producători agricoli se vor putea înscrie în program, după aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli al Fondului pentru Mediu pentru anul 2025, în aplicația informatică pusă la dispoziție pe site-ul AFM, www.afm.ro, după cum a anunțat ministrul Mediului pe 16 aprilie.
AFM demarează sesiunea de înscriere a solicitanților în aplicație la data menționată în dispoziția președintelui AFM. Înscrierea solicitantului în program se realizează prin completarea cererii de finanțare descărcate din aplicație și încărcarea documentelor obligatorii.
Înscrierea solicitantului în program se consideră finalizată în momentul în care aplicația a generat un număr de înregistrare. Aplicația nu permite modificarea/înlocuirea/eliminarea documentelor încărcate de solicitant în sesiunea de înscriere.
Documentele încărcate vor atesta eligibilitatea solicitantului la momentul înscrierii în aplicație. Un solicitant se poate înscrie o singură dată în cadrul unei sesiuni de înscriere, pentru achiziția unui singur tractor sau a unei mașini agricole autopropulsate, inclusiv a accesoriilor agricole aferente.
Citiți și: AFM: Înscrierea la Rabla pentru Tractoare nu necesită achitarea niciunui avans către dealeri!
Ghid final Rabla tractoare. Categorii de cheltuieli eligibile
Sunt considerate eligibile cheltuielile propuse a fi realizate cu achiziția de:
a) tractoare agricole;
b) mașini agricole autopropulsate;
c) accesorii agricole aferente, care pot fi finanțate doar cu condiția achiziționării unui tractor sau a unei mașini agricole autopropulsate.
Este eligibilă TVA aferentă achizițiilor prevăzute la alin. (1) efectuate de solicitanți de ajutor care nu sunt înregistrați în scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.
AFM nu finanțează cheltuielile prevăzute la alin. (1) efectuate anterior aprobării cererii de finanțare în cadrul programului. Specificațiile tehnice minime care trebuie îndeplinite de tractoarele și mașinile agricole autopropulsate noi, inclusiv accesoriile agricole aferente, sunt următoarele:
a) sunt conforme cu standardele de emisii Stage V și respectă limitele de emisii prevăzute de Regulamentul (UE) 2016/1.628 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 septembrie 2016 privind cerințele referitoare la limitele emisiilor de poluanți gazoși și de particule poluante și omologarea de tip pentru motoarele cu ardere internă pentru echipamentele mobile fără destinație rutieră, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.024/2012 și nr. 167/2013 și de modificare și abrogare a Directivei 97/68/CE;
b) sunt omologate de Regia Autonomă „Registrul Auto Român”;
c) sunt noi;
d) sunt produse în Uniunea Europeană sau în țări care respectă standardele europene de calitate și emisii;
e) dețin certificări de calitate (exemplu: CE — Conformitate europeană).
Cine poate solicita bani pentru un tractor nou
Sunt eligibile pentru a beneficia de ajutor de stat în cadrul programului persoanele fizice care își desfășoară activitatea în domeniul producției agricole primare și care dețin atestat de producător.
Solicitanții vor fi considerați eligibili dacă îndeplinesc următoarele condiții la momentul înscrierii în aplicație:
a) sunt producători agricoli, persoane fizice, care își desfășoară activitatea în domeniul producției agricole primare și care dețin atestat de producător;
b) nu înregistrează obligații de plată la bugetul de stat și bugetul local al unității administrativ-teritoriale în a cărei rază își au domiciliul;
c) se angajează să predea spre casare un autovehicul uzat, personal sau prin intermediul unui cedent;
d) se angajează să achite contribuția proprie;
e) nu au fost condamnați pentru infracțiuni împotriva mediului prin hotărâre judecătorească definitivă;
f) nu fac obiectul unui ordin de recuperare neexecutat în urma unei decizii anterioare a Comisiei Europene prin care un ajutor acordat este declarat ilegal și incompatibil cu piața internă;
g) nu obțin finanțare prin proiecte ori programe finanțate din alte fonduri publice, inclusiv fonduri comunitare, pentru aceeași investiție care urmează a fi efectuată în baza schemei de ajutor de stat;
h) nu sunt în dificultate sau în alte situații similare, conform art. 6 lit. g) din schema de ajutor de stat;
i) nu dețin certificat de înregistrare în scopuri de TVA emis în conformitate cu art. 316 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.
Documente obligatorii pentru înscrierea în Program
Documentele pe care le încarcă solicitantul persoană fizică în aplicație sunt:
a) cererea de finanțare;
b) actul de identitate al solicitantului, valabil la momentul înscrierii în aplicație;
c) certificatul de atestare fiscală privind obligațiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanțelor, în termen de valabilitate la momentul înscrierii în aplicație;
d) certificatul de atestare fiscală privind impozitele și taxele locale și alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială își are domiciliul, în termen de valabilitate la momentul înscrierii în aplicație;
e) atestatul de producător, emis pe numele solicitantului, în termen de valabilitate la momentul înscrierii în aplicație.
Certificatele emise în format electronic vor fi încărcate în aplicație în același format în care au fost eliberate de autoritățile/instituțiile emitente. Nu se vor admite documentele reprezentând scanare/imagine după documentul emis în format electronic.
Fermierii își vor alege un dealer validat de AFM
În termen de maximum 60 de zile de la data înscrierii în program, se parcurg următoarele etape:
a) selectarea de către solicitant a unui dealer validat, prin intermediul aplicației;
b) efectuarea analizei de către dealer a documentelor încărcate de solicitant;
c) aprobarea/respingerea/refuzul solicitanților de către dealer.
Se consideră că a renunțat la finanțare solicitantul care nu selectează un dealer validat înăuntrul termenului prevăzut la alin. (1), la expirarea căruia pierde rezervarea finanțării.
În termen de maximum 30 de zile de la data selectării dealerului de către un solicitant, cu condiția încadrării în cele 60 de zile prevăzute la alin. (1), dealerul analizează documentele încărcate de solicitant și selectează în aplicație propunerea de:
a) aprobare a solicitanților care îndeplinesc condițiile de eligibilitate stabilite prin ghid;
b) respingere a solicitanților care nu îndeplinesc criteriile de eligibilitate;
c) refuz de a prelua solicitantul, după caz.
Dealerul validat are obligația de a comunica solicitantului motivele de fapt și de drept care stau la baza deciziei de respingere pe motive de eligibilitate, conform prevederilor ghidului, și/sau a refuzului de preluare a solicitantului.
Obținerea certificatului de distrugere
În termen de 60 de zile de la aprobarea acordării ajutorului de stat de către Comitetul de avizare, beneficiarul are obligația să se prezinte la o unitate specializată în vederea dezmembrării, pentru obținerea certificatului de distrugere a autovehiculului uzat, să introducă în aplicație seria de șasiu a autovehiculului uzat și să încarce în aplicație următoarele documente:
a) certificatul de distrugere a autovehiculului uzat, emis pe numele beneficiarului/cedentului ulterior aprobării de către Comitetul de avizare;
b) declarația pe propria răspundere a beneficiarului din care rezultă că este proprietar al autovehiculului uzat, după caz;
c) declarația pe propria răspundere a cedentului din care rezultă că este proprietar al autovehiculului uzat și îl cedează beneficiarului, în situația în care autovehiculul uzat este dobândit de la un cedent.
(2) Se consideră că a renunțat la finanțare beneficiarul care nu încarcă documentele înăuntrul termenului prevăzut la alin. (1).
(3) Dealerul validat analizează documentele în termenul prevăzut la alin. (1).
(4) Dealerul validat are posibilitatea de a solicita clarificări, prin intermediul aplicației.
Implementarea proiectului
Durata de implementare a proiectului este de 14 luni de la aprobarea acordării ajutorului de stat de către Comitetul de avizare, termen în care trebuie realizate de către dealerul validat:
a) efectuarea formalităților de vânzare-cumpărare și predareprimire a tractorului/mașinii agricole autopropulsate, inclusiv a accesoriilor aferente;
b) emiterea și introducerea facturii și RO e-facturii în aplicație;
c) introducerea în aplicație a certificatului de conformitate a tractorului/mașinii agricole autopropulsate, inclusiv a accesoriilor aferente, din care să reiasă îndeplinirea criteriilor de eligibilitate;
Ajutorul aprobat de AFM nu se poate suplimenta, beneficiarul având obligația să asigure din surse proprii finalizarea investiției.
Decontarea cheltuielilor eligibile
Procedurile cuprinzând modul de transmitere a cererilor de decontare și a documentelor justificative, precum și alte instrucțiuni necesare pentru desfășurarea procesului de decontare se elaborează la nivelul AFM, se aprobă prin dispoziție a președintelui și se aduc la cunoștința persoanelor interesate prin publicarea pe pagina de internet a instituției.
Monitorizarea programului, a investițiilor realizate în baza ajutoarelor de stat acordate, precum și a modului de respectare a condițiilor prevăzute în prezentul ghid se realizează de către AFM pe o perioadă de 5 ani de la data achiziționării tractoarelor/mașinilor agricole autopropulsate, inclusiv a accesoriilor aferente.
Beneficiarii au următoarele obligații pe perioada de monitorizare:
a) să înregistreze permanent la primărie bunul achiziționat prin program, pe numele lor;
b) să permită/să ia toate măsurile necesare pentru a se permite reprezentanților AFM/instituțiilor abilitate să verifice și să controleze modul în care sunt îndeplinite obiectivele proiectului, inclusiv prin vizite la fața locului;
c) să furnizeze și să transmită AFM orice informație sau documente relevante, solicitate în mod rezonabil de către aceasta, în termen de maximum 15 zile de la data primirii notificării;
d) să nu înstrăineze bunul achiziționat prin program până la finalul perioadei de monitorizare a ajutorului de stat acordat;
e) să păstreze documentele încărcate la momentul înscrierii în aplicație 10 ani de la data achiziționării bunului.
Valoarea de achiziție a tractorului/mașinii agricole autopropulsate, inclusiv accesoriile agricole aferente, nu trebuie să depășească echivalentul în lei a valorii de 55.000 euro, cu TVA inclusă. Intensitatea ajutorului reprezintă 65% din valoarea de achiziție a tractorului şi/sau mașinii agricole autopropulsate noi, inclusiv accesoriile agricole aferente, iar în cazul tinerilor fermieri, intensitatea ajutorului este de 80% din valoarea de achiziție a tractorului şi/sau mașinii agricole autopropulsate noi, inclusiv accesoriile agricole aferente.
Reamintim că 126 de dealeri de tractoare şi maşini agricole autopropulsate au fost validați de Administrația Fondului pentru Mediu, în cadrul acestui program.
Ghidul Programului poate fi consultat pe larg aici: Monitorul Oficial Partea I nr. 357