U650, tractorul-vedetă al agriculturii socialiste, a renăscut: Primele 10 tractoare vor pleca în Egipt
agrointeligenta.ro -Cel mai cunoscut tractor fabricat în România – faimosul Universal 650 și-a reluat producția. De data aceasta pentru export, mai exact pentru Egipt, acolo unde, în luna mai vor pleca primele 10, mașinile urmând să fie folosite de armata egipteană.
Uzina Tractorul SA este este deţinută de omul de afaceri egiptean Atef el Said el Kalaini, fost partener al uzinei Tractorul SA în Egipt. Firma a cumpărat licenţa de fabricaţie pentru tractorul U 650 al fostei uzine braşovene Tractorul SA şi a demarat fabricaţia acestora în baza unui contract de prestări servicii cu societatea Roman SA, după care s-a renunțat la acest contract. Licenţa de fabricaţie a fost cumpărată însă doar pentru Egipt, tractoarele neputând fi vândute în altă ţară.
„În funcție de cum se prezintă aceste tractoare (primele 10 ce vor fi trimise), urmează să primim comenzi ferme de minim 25 de tractoare pe lună”, a explicat pentru Biz Brașov Titus Șerban, în prezent directorul firmei care a cumpărat licentele pentru acest tip de mașini agricole.
Anul trecut compania a avut un rulat de 1,54 milioane de euro doar din piese de schimb. „Și anul acesta mizăm pe 1, 6 – 1,7 milioane de euro”, ne-a declarat Șerban. „În cazul în care se va semna contractul va trebui să angajăm încă 20 de mecanici, deoarece contractul vizează livrarea a aproximativ 25 de tractoare lunar”, a explicat Titus Șerban, ultimul manager al companiei Tractorul UTB SA, intrată în faliment în 2007.
În prezent, compania are 52 de angajați.
Tractoarele se construiesc într-o hală a Fabricii de Echipament Hidraulic şi Subansamble Băicoi, cumpărată în urmă cu câțiva ani. „Am încercat să cumpărăm aici un spaţiu, dar ni s-au cerut preţuri uriaşe, moriv pentru care ne-am îndreptat atenţia spre alte zone”, preciza în urmă cu doi ani și jumătate Titus Șerban.
În 2009 – 2010, compania a vândut 110 tractoare în Egipt, dar izbucnirea revoluției a făcut ca livrările să se oprească. De atunci, compania a trăit din producția de piese de schimb, 95% din producție fiind exportată în Egipt.
„Luna trecută a venit o echipă de tehnicieni pentru a vedea în ce stadiu ne aflăm şi pentru a verifica dacă produsele noaste respectă condiţiile impuse. Vor ca tot ce este în tractor să fie de producţie românească! Vor ca tractorul să fie exact la fel şi făcut cu piese la fel ca acum 30 de ani. De exemplu ne-au spun să schimbăm nişte şuruburi la masca de la motor pentru că aveau capul drept şi înainte erau cu cap bombat”, a precizat Titus Şerban pentru Biz Brașov.
Foto: Facebook.com/ Universal 650