• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Proiect de lege depus de AUR: Marii retaileri, obligați să-și reducă numărul de produse marcă proprie

    agrointeligenta.ro -

    Legea produselor marcă proprie a fost depusă în Parlament la inițiativa mai multor parlamentari membri ai Grupului AUR. Conform inițiativei legislative, dacă aceasta va deveni lege, retailerii vor fi limitați în vânzarea produselor din branduri private. Această limită va fi de 20% din totalul vânzărilor pe fiecare grupă de produse.

    Alianța pentru Unirea Românilor a inițiat un proiect de lege care limitează practicile abuzive ale marilor lanțuri de retail. Conform proiectului legislativ adoptat de Senat, supermarketurile și hipermarketurile vor putea vinde produse sub marcă proprie în proporție de cel mult 20% din totalul fiecărei categorii de produse.

    ”Este o măsură necesară pentru restabilirea echilibrului pe piața de retail, unde marii comercianți au ajuns să impună prețuri, condiții și cote de raft care au scos din joc producătorii locali. Prin promovarea agresivă a mărcilor proprii, lanțurile străine au eliminat concurența și au transformat piața într-un mecanism controlat de câteva corporații internaționale”, se arată într-un comunicat AUR.

    AUR susține că legea propusă pune capăt acestui monopol și redeschide accesul producătorilor români la raft. Retailerii vor fi obligați să raporteze anual Consiliului Concurenței structura vânzărilor pe grupe de produse, iar nerespectarea limitelor impuse va fi sancționată în funcție de cifra de afaceri.

    Daniela Ștefănescu, parlamentar AUR

    „Este o lege care apără producătorul român, care oferă șanse egale și condiții corecte celor care muncesc și produc în țară”, a declarat senatorul AUR Daniela Ștefănescu, inițiatoarea proiectului.

    Ce prevede proiectul AUR pentru limitarea produselor marcă proprie

    Deputata AUR Daniela Ștefănescu, alături de alți 25 de parlamentari AUR, senatori și deputați, au depus la Senatul României o propunere legislativă pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr.21/1996. Inițiativa vizează comercializarea produselor sub brandul privat al marilor retaileri din România.

    ”Unul dintre instrumentele principale utilizate de aceşti retaileri este promovarea masivă a produselor sub marcă proprie. Această strategie, deşi generează beneficii imediate pentru consumatori prin preţuri reduse, are efecte negative asupra ecosistemului concurenţial, a producătorilor autohtoni şi a diversităţii produselor disponibile pe piaţă”, se arată în expunerea inițiativei legislative.

    Semnatarii proiectului de lege arată că inițiativa ”urmăreşte instituirea unei măsuri concrete pentru restabilirea echilibrului pe piaţa de retail, prin:
    1. Limitarea cotei de vânzări realizate prin produse sub marcă proprie la maximum 20% din totalul vânzărilor pe fecare grupă de produse în hipermagazine şi supermarketuri;
    2. Introducerea obligaţiei comercianţilor de a raporta anual către Consiliul Concurenţei structura vânzărilor pe grupe de produse, în scopul monitorizării respectării limitei prevăzute;
    3. Stabilirea de sancţiuni contravenţionale proporţionale cu cifra de afaceri, pentru nerespectarea dispoziţiilor legale şi pentru furnizarea de informaţii false sau incomplete;
    4. Precizarea faptului că limitarea cotei de vânzări prin produse sub marcă proprie nu constituie operaţiune de concentrare economică, cu excepţia cazurilor în care este realizată în cadrul unor alte operaţiuni ce se supun legislaţiei specifice”.

    Astfel, proiectul de act normativ definește produsul marcă proprie: ”produs comercializat sub un brand deţinut, controlat sau licenţiat exclusiv de comerciantul care îl pune în vânzare, inclusiv produsele realizate de terţi confiorm specificaţiilor acestuia”.

    Cu privire la grupelede produse, acestea reprezintă ”categorie de produse similare sau substituibile, stabilită prin norme metodologice”, iar volumul de vânzări, ”cantitatea sau valoarea totală a produselor comercializate pe grupe de produse într-o perioadă determinată”. De precizat că proiectul nu prevede cine va emite normele metodologice.

    ”„Art. 51 Limitarea comercializării produselor sub marcă proprie
    (1) Comercianţii care operează hipermagazine sau supermagazine limitează comercializarea produselor sub marcă proprie la cel mult 20% din volumul total al vânzărilor.
    (2) Ponderea prevăzută la alin. (1) se calculează anual, pe baza datelor contabile.
    (3) Comercianţii transmit Consiliului Concurenţei, până la data de 31 martie a fiecărui an, un raport anual privind struciura vânzărilor pe grupe de produse.
    (4) Consiliul Concurenţei are dreptul să solicite comercianţilor verificări suplimentare şi documente justificative necesare aplicării prevederilor prezentei legi.”

    3. La articolul 10, după litera d) se introduce o nouă literă, lit. e) cu următorul cuprins:
    „ e) Limitarea cotei mărcilor proprii conform articolului 51 nu constituie, în sine, o operaţiune de concentrare economică, cu excepţia situaţiilor în care aceasta se realizează concomitent cu alte operaţiuni de concentrare”.

    4. La articolul 55, alineatul (1), după litera e) se introduce o nouă literă, Iit. f), cu următorul cuprins:
    „depăşirea cotei maxime prevăzute la articolul 51, nerespectarea obligaţiei de raportare sau furnizarea de informaţii false.”

    5. La articolul 60, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    „Art. 60
    (3) Sancţiunile pentru contravenţiile prevăzute la art. 53 alin. (1) Iit. a)-c), art. 54, 542, 543 şi art. 55 alin. (1) lit. d), e) şi f), precum şi amenzile cominatorii prevăzute la art. 59 se aplică de către comisiile Consiliului Concurenţei, prin aceeaşi decizie prin care se constată săvârşirea contravenţiei sau incidenţa art. 59 alin. (1).”

    Conform proietului, în cazul în care retailerii nu se vor conforma, „Consiliul Concurenței poate obliga, prin decizie, întreprinderile sau asocierile de întreprinderi la plata unor amenzi cominatorii proporționale și disuasive, în sumă de până la 5 % din cifra de afaceri totală mondială medie realizată pe zi în anul financiar anterior sancționării, pentru fiecare zi de întârziere”.


    Te-ar mai putea interesa

    Avans APIA 2025. Perioada în care prima tranșă din subvenții ajunge în conturile fermierilor Situație fără precedent în oierit. Nicolae Cioranu: Centrele de colectare sunt goale, cumpără animale doar când au contracte Ieftinire drastică la cereale. Recolta de grâu românesc, revizuită în sus

    Ultimele știri

    ”Limitator” de 10% la importurile din țările Mercosur. Cum vrea Comisia Europeană să protejeze fermierii europeni S-a votat azi: impozitarea subvențiilor APIA – eliminată, ajutor de 75.000 de euro pentru micii fermieri Comisia Europeană a deschis României procedura de infringement pentru derogările la neonicotinoide