Tomata 2025. Data de la care pot începe plățile pentru legumicultori


Tomata 2025 – plăți program. Fermierii care au cultivat în acest an legume în sere și solarii au de respectat un termen urgent acesta fiind ultimul pas până la autorizarea plăților pentru schema de ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de legume cultivate în spații protejate.
Fermierii care s-au înscris în acest an în Programul Tomata trebuie să depună la Direcția Agricolă Județeană (DAJ) până la 24 octombrie o serie de documente justificative. Primarul din bazinul legumicol Matca, județul Galați, Gheorghe Marin, a declarat astăzi, luni – 20 octombrie pentru Agrointeligența-AGROINTEL.RO că după depunerea tututor documentelor de eligibilitate se poate vorbi și depre plățile către legumicultori.
Prin Hotărârea de Guvern 325/2025 fermierii trebuie să respecte termenul limită de 24 octombrie pentru depunerea a o serie de documente justificative pentru programul Tomata. Gheorghe Marin a declarat pentru Agrointeligența-AGROINTEL.RO că doar după acest termen se poate vorbi despre plăți.
”După cum fermierii știu Programul Tomata nu se mai aplică separat pentru Ciclul 2 anul acesta. Legumicultorii au avut posibilitatea să înființeze ori culturi de primăvară ori de toamnă, dar am avut un singur ciclu. Au de respectat cei care au depus cereri la Direcția Agricolă, o serie de termene și anume recoltarea şi valorificarea producţiilor a trebuit făcută până la 15 octombrie iar depunerea documentelor la Direcția Agricolă Județeană (DAJ) până la 24 octombrie”, a spus Gheorghe Marin pentru Agrointeligența-AGROINTEL.RO.
Citiți și: Tomată uriașă, în grădina unui tânăr medic veterinar – ”Crăiasa de Galați” a depășit 1,56 kilograme
Plata pentru ajutorul la legume se face prin Direcțiile Agricole unde s-au depus cererile
Prin Hotărârea nr. 325/2025 s-a aprobat în luna aprilie schema de ”Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susţinere a producţiei de legume cultivate în spaţii protejate”, în perioada 2025-2027. Actul normativ vizează acordarea unui ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susţinere a producţiei de legume cultivate în spaţii protejate pentru perioada 2025-2027, după cum urmează: tomate, ardei gras şi/sau lung şi/sau gogoşar şi/sau iute, castraveţi, vinete, varză, fasole păstăi, salată, spanac, ceapă verde.
Conform primarului de la Matca, în luna octombrie fermierii au avut de respectat următoarele termene pentru Programul Tomata:
Termenele-limită pentru accesarea proiectului de minimis pentru anul 2025:
– 15 octombrie – ultima zi de facturare;
– 16–17 octombrie – încărcarea documentelor în platformă;
– 24 octombrie – ultima zi de depunere la DAJ Galați.
Conform HG-ul în vigoare, pentru obținerea sprijinului după efectuarea verificărilor, potențialii beneficiari înregistrați în Registrul unic pentru accesarea Programului au obligația să depună la DAJ unde au depus cererea documentele justificative prevăzute la art. 5 alin. (5), precum și copia Registrului de evidență a tratamentelor cu produse de protecție a plantelor, completat la zi și avizat de OFJ, până la data de 24 octombrie inclusiv a anului în care solicită sprijinul.
Documentele prevăzute la art. 5 alin. (5) sunt:
Pentru legumele care fac obiectul Programului, dovada obținerii producției o constituie, după caz, următoarele documente emise după data înregistrării cererii de înscriere în Program:
- a) copia filei/filelor din carnetul de comercializare a produselor agricole, emis potrivit prevederilor art. 8 alin. (3) din Legea nr. 145/2014 pentru stabilirea unor măsuri de reglementare a pieței produselor din sectorul agricol, cu modificările și completările ulterioare;
- b) rapoarte generate de aparatul de marcat electronic fiscal, ce conțin date din conținutul jurnalului electronic pentru perioada de raportare, ce va fi menționată sub antet, prevăzute la art. 33 pct. C lit. d) din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonanței de urgnță a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația agenților economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 479/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare, însoțite de copia rapoartelor fiscale de închidere zilnică «Z», emise de aparatele de marcat electronice fiscale;
- c) facturile electronice emise potrivit prevederilor art. 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările și completările ulterioare, și extrase din spațiul privat virtual, potrivit prevederilor Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.090/2022 privind aprobarea Procedurii de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanță între organul fiscal central și persoanele fizice, persoanele juridice și alte entități fără personalitate juridică.
Resursele financiare necesare aplicării schemei de ajutor de minimis prevăzute de prezenta hotărâre sunt în sumă de 342.400.000 lei pentru anul 2025, iar pentru anii 2026 și 2027, sumele necesare vor fi stabilite în funcție de fondurile bugetare alocate MADR.
Dacă se depășesc fondurile aprobate anual, suma cuvenită fiecărui beneficiar se reduce proporţional în vederea încadrării în bugetul alocat pentru fiecare an de aplicare a schemei, conform hotărârii de Guvern.
Plățile urmează să fie făcute prin Direcțiile Agricole iar acestea trebuie finalizate până la 31 decembrie 2025 fiind un ajutor de stat aprobat din bugetul de stat pentru anul 2025.