Ce șanse sunt ca Parlamentul European să respingă propunerea Comisiei privind bugetul agricol din noua PAC

Parlamentul European și Comisia UE – neînțelegeri din cauza bugetul agricol din noua PAC. În noiembrie anul acesta, sesiunea plenară a Parlamentului European ar putea respinge complet propunerea Comisiei Europene privind bugetul UE după 2027 și, prin urmare, și noua idee controversată pentru viitoarea Politică Agricolă Comună (PAC).
Bugetul UE după 2027, inclusiv noua idee a Comisiei Europene pentru aspectele legate de Politica Agricolă Comună, a fost discutat ieri, luni – 27 octombrie, anul acesta, la biroul Parlamentului European din Varșovia, în cadrul prezentării celui mai recent studiu al Uniunii Antreprenorilor și Angajatorilor privind sectorul agroalimentar.
Unul dintre invitații la întâlnire a fost europarlamentarul Krzysztof Hetman, care le-a dezvăluit celorlalți participanți că – în contextul bugetului UE propus după 2027 – „atitudinile din Parlamentul European sunt destul de revoluționare și ne putem aștepta la o rezoluție în noiembrie, în sesiunea plenară a Parlamentului European, care să respingă complet propunerea Comisiei Europene”. Aceasta înseamnă și o idee nouă, controversată, pentru viitoarea PAC.
Parlamentul UE ar putea respinge propunerea privind bugetul agricol din viitoarea PAC
Viitorul buget agricol, propus de Comisia UE, este criticat de europarlamentari.
„Nu este un secret, așa cum am exprimat-o public de multe ori, că sunt un critic puternic al soluțiilor propuse de Comisia Europeană, sau mai degrabă de președinta Ursula von der Leyen și biroul său. Sunt un critic puternic pentru că, mai presus de toate, nu vedem un al doilea pilon pentru Politica Agricolă Comună în această nouă propunere. Există o propunere pentru un fond unic, care să combine politica de coeziune și PAC. Comisia Europeană argumentează acest lucru în termeni de simplificare și flexibilitate sporită după 2027. Dacă ar fi cu adevărat adevărat că acordăm statelor membre prerogative mai mari asupra modului în care doresc să gestioneze acești bani care provin din bugetul Uniunii Europene, dacă guvernele statelor membre s-ar angaja în discuții cu beneficiarii acestor bani, cu sindicatele, organizațiile agricole, reprezentanții mediului de afaceri și administrațiile locale, în special cu administrațiile provinciale, care sunt implicate în mare măsură în gestionarea și cheltuirea acestor bani, atunci aș aplauda această idee”, a declarat Krzysztof Hetman.
„Pentru că, de fapt”, a continuat europarlamentarul, „dacă avem nevoie de ceva în Uniunea Europeană, este vorba de simplificare și flexibilitate. Acest lucru este valabil și pentru problemele legate de cheltuirea fondurilor europene. Problema este că sub acest slogan propagandistic de simplificare și flexibilitate, nu există de fapt nimic altceva decât centralizarea acestor bani. Dacă cineva ar trebui să aibă o viață mai ușoară după 2027, aceia sunt funcționarii Comisiei Europene.”
Citește și: Eurodeputații se pregătesc să respingă propunerea CE privind PAC post-2027
Există numeroase motive pentru care există nemulțumire – atât în rândul fermierilor, cât și în cel al deputaților europeni.
„Pentru că vor avea doar 27 de planuri naționale, nu câteva sute, cum au în prezent. Cu toate acestea, pentru toți ceilalți va fi mult mai dificil, ceea ce provoacă frustrare, anxietate și furie în multe cercuri astăzi, ceea ce este firesc și de înțeles. De asemenea, nu există loc pentru flexibilitate, deoarece, dacă Comisia Europeană propune legarea tuturor finanțărilor, fără excepție, de condiționalitatea privind implementarea reformelor, pentru bani, înseamnă că trebuie să centralizăm complet acest sistem, iar guvernele statelor membre vor deține efectiv toate resursele financiare, deoarece vor fi responsabile pentru aceste reforme față de Comisia Europeană”, a remarcat Krzysztof Herman.
El a mai recunoscut că nu va exista o astfel de flexibilitate, deoarece Comisia Europeană a anunțat deja în prealabil că 43% din fondurile din bugetul Uniunii Europene trebuie să fie legate de implementarea obiectivelor climatice.
„Deci, ce flexibilitate există dacă aproape 50% din fonduri sunt deja alocate acestui scop, plus încă 14%, deja planificate dinainte pentru a fi utilizate în scopuri sociale? În realitate, statele membre sunt cu mâinile legate chiar de la începutul acestei călătorii și nu văd nicio flexibilitate aici”, a declarat europarlamentarul Hetman.
El a adăugat că va fi de acord cu un plan unic, pentru a combina toate aceste fonduri, dar cu o singură condiție: ca statele membre, guvernele statelor membre, în consultare cu părțile interesate de fondurile europene, să aibă o influență reală asupra modului în care doresc să cheltuiască banii.
„Atunci ar avea sens. Ar fi mai flexibil, ar fi mai simplu. Atunci, în cazul agriculturii, ar fi posibil să se ia decizii cu privire la prioritățile care sunt cele mai importante din perspectiva agriculturii noastre”, a declarat Hetman.

Opoziția Parlamentului European, o piedică pentru von der Leyen
Potrivit lui Krzysztof Hetman, propunerea pentru bugetul UE după 2027 „este un plan prost și trebuie să influențăm Comisia Europeană să îl schimbe”. Și, după cum se dovedește, există o șansă.
„Trebuie să vă spun că atitudinile din Parlamentul European sunt destul de revoluționare și ne putem aștepta la o rezoluție în noiembrie, la sesiunea plenară a Parlamentului European, care să respingă complet propunerea Comisiei Europene. Politicienii ar trebui să fie obligați să aibă o anumită doză de imaginație și să privească cu câțiva pași înainte, nu doar la prezent. De asemenea, sunt surprins de propunerea Comisiei Europene, deoarece nu a tras nicio concluzie din ceea ce se întâmplă în Polonia de opt ani și se întâmplă încă în Ungaria”, a declarat deputatul Hetman.
El a adăugat, de asemenea:
„Privind haosul politic din Franța, totul indică faptul că Marie Le Pen și Frontul Național al său vor câștiga alegerile de acolo. Știm cine va câștiga probabil și cine va guverna în Olanda. Nimeni nu știe astăzi ce fel de guvern vom avea în Polonia după 2027. Ideea mea este să subliniez că s-ar putea ca, după 2027, doamna Von der Leyen să predea zeci de miliarde de euro guvernelor populiste, care vor decide cum vor să cheltuiască banii. Și cum direcționează guvernele populiste aceste fluxuri de bani cu abilitățile lor de propagandă, am văzut deja exemple în acest sens în mai multe țări europene, inclusiv aici, în Polonia, așa că privesc lucrurile și dintr-o perspectivă politică.”
Care sunt șansele ca rezoluția menționată anterior să fie adoptată? Cine o pregătește? – redacția farmer.pl l-a întrebat direct pe Krzysztof Hetman.
„Conform regulilor, o astfel de rezoluție poate fi pregătită de un singur grup politic. În prezent, în Parlamentul European sunt în desfășurare discuții pentru a se determina ce grup specific va pregăti o astfel de rezoluție. Însă sprijinul în rândul multor partide politice este – din câte am înțeles – foarte puternic”, a recunoscut europarlamentarul Hetman.
Prin urmare, este posibil ca Comisia Europeană să fie nevoită să revină în curând cu o nouă propunere pentru bugetul UE după 2027.





