• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Fonduri europene pentru refacerea irigațiilor: Se decontează serviciile de consultanță, dar nu și echipamentele second-hand

    agrointeligenta.ro -

    La Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale au avut loc săptămâna trecută ultimele discuții pentru finalizarea Ghidului Solicitantului la Sub-măsura 4.3 Componenta – Infrastructura pe Irigații. Proiectele vor putea fi depuse de către asociațiile/organizațiile utilizatorilor de apă pentru irigații începând din luna iulie, sesiunea pentru 2015 având disponibile 218 milioane de euro ce pot fi accesate de către fermieri pe baza proiectelor de finanțare.

    Sub-măsura 4.3 „Investiţii pentru dezvoltarea, modernizarea sau adaptarea infrastructurii agricole şi silvice” se încadrează, conform Regulamentului (CE) 1305/ 2013, art.17, în măsura 04- Investiţii în active fizice – și contribuie la domeniile de intervenție: 2A Îmbunătățirea performanței economice a tuturor fermelor şi facilitarea restructurării şi modernizării fermelor, în special în vederea creşterii participării şi orientării către piaţă, cât şi a diversificării agricole, 2C Îmbunătăţirea performanţei economice a pădurilor şi 5A Eficientizarea utilizării apei în agricultură.

    Sprijinul acordat prin această sub-măsură pentru investiții în modernizarea infrastructurii secundare de irigații se încadrează în DI 5A Eficientizarea utilizării apei în agricultură şi va avea un efect pozitiv prin promovarea tehnologiilor noi, economisirea apei în agricultură şi scăderea costurilor determinate de consumul apei.

    Prin proiectele depuse vor fi finanţate investiţii în modernizarea infrastructurii secundare de irigaţii, cladirilor aferente statiilor de pompare si/sau racordarea la utilitati, inclusiv constructia/modernizarea bazinelor de colectare si stocare a apei de irigat.

    Contribuţia publică totală aferentă sesiunii anului 2015, pentru Domeniul de intervenţie DI 5A Eficientizarea utilizării apei în agricultura , este de 218.000.000 Euro, din care:
    15% ‐ contribuţia Guvernului României;
    85% ‐ contribuţia Uniunii Europene.

    Cine poate beneficia de fonduri nerambursabile

    BENEFICIARII ELIGIBILI sunt:
    • Organizaţii/ Federaţii Organizaţiilor Utilizatorilor de Apă pentru Irigaţii , constituite din proprietari/utilizatori de terenuri agricole conform legislaţiei în vigoare .

    Categoriile de solicitanți/beneficiari ai măsurilor/sub-măsurilor de investiții derulate prin PNDR 2014 – 2020, restricționate de la finanțare, sunt, după caz:

    a) solicitanții/ beneficiarii înregistrati în Registrul debitorilor AFIR, atât pentru Programul SAPARD, cât și pentru FEADR, până la achitarea integrală a datoriei față de AFIR, inclusiv a dobânzilor și majorărilor de întârziere;
    b) solicitanții/ beneficiarii care au contracte de finanțare încetate din proprie inițiativă, pentru 1 an de la data rezilierii, iar solicitanții/beneficiarii care au contracte de finanțare încetate pentru nerespectarea obligațiilor contractuale din inițiativa AFIR pentru 2 ani de la data rezilierii;
    c) beneficiarii Programului SAPARD sau ai cofinanțării FEADR, care se află în situații litigioase cu AFIR, până la pronunțarea definitivă și irevocabilă a instanței de judecată în litigiul dedus judecății;
    d) solicitanții care s-au angajat prin declarație la depunerea cererii de finanțare că vor depune dovada cofinanțării la contractare sau că vor depune proiectul tehnic și nu prezintă documentele la data prevăzută în notificare, nu vor mai putea accesa programul timp de 1 an de la notificare.

    Pentru acordarea sprijinului financiar prin PNDR, trebuie respectate următoarele condiții minime obligatorii:

     Investiția trebuie să se încadreze în cel puțin unul din tipurile de sprijin prevăzute prin sub-măsură.

    Criteriul de eligibilitate va fi verificat în baza informaţiilor din Studiul de Fezabilitate/Documentaţia de Avizare a Lucrărilor de Intervenţii, întocmite conform legislaţiei în vigoare (HG nr. 28/2008 privind aprobarea conţinutului cadru al documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a structurii şi metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrări de intervenţii), precum şi în baza certificatului de urbanism.

     Solicitantul trebuie să se încadreze în categoria beneficiarilor eligibili.

    Îndeplinirea acestui criteriu se va demonstra în baza documentelor de înfiinţare a solicitantului, a celor privind dreptul de proprietate şi/ sau folosinţă a terenurilor/infrastructurii care fac obiectul proiectului, a declaraţie pe proprie răspundere a solicitantului privind datoriile fiscale restante şi, în urma verificării experţilor AFIR că solicitantul nu se regăseşte în una din Categoriile de solicitanți/ beneficiari ai măsurilor /sub-măsurilor de investiții derulate prin PNDR 2014- 2020, restricționate de la finanțare. De asemenea, se vor verifica listele disponibile la AFIR privind solicitanții/beneficiarii înregistrați cu debite, litigii, alte nereguli .

     Investiția va fi precedată de o evaluare a impactului preconizat asupra mediului dacă aceasta poate avea efecte negative asupra mediului, în conformitate cu legislația în vigoare, menționată în cap. 8.1 din PNDR;

    Se verifică Documentul care atestă faptul că solicitantul a depus documentaţia la ANPM: (Clasarea notificării sau Decizia etapei de evaluare iniţială) /Decizia etapei de încadrare/Acord de mediu, însoţit de studiu de impact (dacă este cazul). Documentul 4.1, 4.2. sau 4.3.

     Solicitantul se angajează să asigure funcționarea la parametrii proiectați și întreținerea investiţiei, pe o perioadă de minimum 5 ani, de la ultima tranșă de plată.

    Îndeplinirea acestui criteriu va fi demonstrată în baza Hotărârii Adunării generale a organizaţiei/ Consiliului de Administraţie al federaţiei utilizatorilor de apă pentru irigaţii pentru investiţia solicitată, care să cuprindă următoarele puncte (obligatorii):
    o •necesitatea şi oportunitatea investiţiei;
    o •lucrările sunt prevăzute în bugetul/ele OUAI/FOUAI pentru perioada de realizare a investiţiei;
    o •angajamentul de a suporta cheltuielile de întreţinere şi/sau reparare a investiţiei , pe o perioadă de minim 5 ani, de la ultima tranșă de plată.
    o •suprafeţele/ obiectivele deservite de investiţie;
    o angajamentul de a se vor asigura volumele de apa necesare udarilor atat pentru membrii OUAI cat si pentru ceilalti detinatori de teren in interiorul plotului, conform legii.

     Investiția este în conformitate cu planurile de gestionare a bazinelor hidrografice aferente Directivei Cadru Apă pentru suprafețele vizate și cu programul relevant de măsuri, dacă este cazul;

    Îndeplinirea acestui criteriu va fi demonstrată prin prezentarea Adeverinței emisă de ANIF sau FOUAI, în care se va specifica: asigurarea apei pentru irigații, bazinul hidrografic precum și autorizarea ANIF-ului teritorial sau FOUAI-ului de către ANAR.

     Investiția prevede contorizarea apei.

    Criteriul de eligibilitate va fi verificat în baza informaţiilor din Studiul de Fezabilitate/Documentaţia de Avizare a Lucrărilor de Intervenţii, întocmite conform legislaţiei în vigoare (HG nr. 28/2008 privind aprobarea conţinutului cadru al documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a structurii şi metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrări de intervenţii).

    – În cazul în care corpul de apă subterană sau de suprafață este satisfăcător, conform avizului autorității competente, investiția trebuie să asigure, în urma unei evaluări ex-ante, posibile economii de apă cu o valoare minimă de 5% față de parametrii tehnici/infrastructura existentă, cu excepția investițiilor în vederea creării unui rezervor sau unei investitii în vederea utilizării apei reciclate care nu afectează corpuri de apă subterană sau de suprafață.
    – În cazul în care investiția afectează corpuri de apă subterană sau de suprafață care sunt identificate ca fiind nesatisfăcătoare din punct de vedere al cantității de apă, conform planului de management al bazinului hidrografic, investiția trebuie să asigure o reducere efectivă a utilizării apei de cel puțin 50% din potențialul economiei de apă, posibil a fi realizat prin investiție, cu excepția investițiilor în vederea creării unui rezervor sau unei investiţii în vederea utilizării apei reciclate care nu afectează corpuri de apă subterană sau de suprafață.

     Investiția vizează o suprafață identificată ca viabilă în Strategia investițiilor în sectorul irigațiilor;

    Se va verifica dacă investiția propusă a fi realizată de OUAI/FOUAI este situată în Amenajarea hidrotehnică care este inclusă în Anexa 6 – Sistemele de irigatii recomandate a fi incluse in programe de investiții din Strategia investiţiilor din sectorul irigaţiilor. Nu sunt eligibile proiectele din afara acestor amenajări.

     Solicitantul (OUAI/FOUAI) să facă dovada deţinerii în folosinţă a terenului/activului fizic aferent investiţiei;

    Verificarea se va face în baza următoarelor documente obligatorii:

    1) Document ce atestă dreptul de proprietate/ folosinţă asupra terenului pe care se amplasează investiţia, însoţit de acordul deţinătorului de teren implicat în proiect (pe ale cărui terenuri este amplasată investiția).

    Se va verifica dacă din document reiese că:
    -documentul de proprietate/ folosinţă este emis pe numele semnatarului acordului şi pentru suprafaţa pe care este amplasat proiectul;
    -deţinătorul terenului pe care se amplasează investiţia şi-a dat acordul pentru realizarea acesteia.

    2) Document privind înregistrarea solicitantului în Registrul Naţional al organizaţiilor de îmbunatăţiri funciare.

    Se verifică dacă acesta este eliberat pe numele solicitantului şi dacă datele de identificare prezentate corespund cu cele menţionate în cererea de finanţare .

    3) Protocol / proces verbal de transmitere a dreptului de proprietate/ folosinţă gratuită (pe o durată de minim 10 ani de la semnarea contractului de finanţare) asupra infrastructurii de îmbunătăţiri funciare pe care o administrează organizaţia/federaţia pentru agricultorii de pe teritoriul acesteia (OUAI/FOUAI).

    În situația în care protocolul /procesul verbal de transmitere a dreptului de proprietate/ folosinţă gratuită este încheiat pe o perioadă de 5 ani mai scurtă, solicitantul va depune o declaraţie pe proprie răspundere prin care se angajează ca va prelungi protocolul/procesul verbal cu încă 5 ani după finalizarea proiectului diferenţa de perioadă care să acopere după finalizarea proiectului cei 10 ani de la semnarea contractului de finanţare.

    Se verifica dacă acesta este eliberat pe numele solicitantului şi include infrastructura care face obiectul modernizării/retehnologizării propuse prin proiect .

     Sistemul de irigații prevăzut prin proiect trebuie să fie racordat la o infrastructură principală funcțională.

    Criteriul va fi îndeplinit prin verificarea următoarelor documente:

    -Contract multianual încheiat cu un furnizor de apă pentru irigaţii, pentru punctul/ punctele de livrare a apei care alimentează infrastructura de irigaţii pentru care se solicită investiţia, în vigoare la data depunerii Cererii de Finanţare;
    -Document de la furnizorul de apă din care să reiasă suprafaţa maximă posibil de udat din punctul de livrare pentru care solicitantul are încheiat contract de furnizare;
    -Contract anual / act adiţional la Contractul anual încheiat cu un furnizor de energie electrică, în vigoare la data depunerii Cererii de Finanţare.
    -Factură emisă de furnizorul de apă, din care să rezulte volumul de apă folosit pentru cel puțin un an din trecutul recent (perioada 2007 – 2014). în ultimii 7 ani.

    -Adeverinţa ANIF/FOUAI alt deţinăator de infrastructură principală funcţională.

    Pentru OUAI/FOUAI cu alimentarea direct din sursă se va prezenta AVIZ de la ANAR– filiala Gospodăarirea Apelor Româane , în vigoare la data depunerii Cererii de Finanţare.

    Îndeplinirea acestui criteriu de eligibilitate se va face numai dacă acest lucru este prezentat şi demonstrat în documentele anexate (adeverinţă de la ANIF/FOUAI sau alt deţinător de infrastructură principală funcţională completată cu toate elementele solicitate prin formular).

    Dacă în Adeverinţa de la ANIF/FOUAI sau alt furnizor de apă pentru irigaţii nu este completată denumirea proiectului în baza căruia se va efectua modernizarea, proiectul este neeligibil

    Tipuri de investiţii şi cheltuieli eligibile

    În cadrul unui proiect cheltuielile pot fi eligibile şi neeligibile. Fondurile nerambursabile vor fi acordate doar pentru rambursarea cheltuielilor eligibile, cu o intensitate a sprijinului în conformitate cu Fişa sub-măsurii, în limita valorii maxime a sprijinului. Cheltuielile neeligibile vor fi suportate integral de către beneficiarul proiectului.

    Cheltuieli eligibile pentru sprijinul FEADR sunt limitate la modernizarea infrastructurii secundare de irigații, clădirilor aferente stațiilor de pompare și/sau racordarea la utilități, sisteme de contorizare a apei, inclusiv construcția/modernizarea bazinelor de colectare și stocare a apei de irigat.

    Cheltuielile privind costurile generale ale proiectului sunt cheltuieli pentru consultanță, proiectare, monitorizare și management, inclusiv onorariile pentru consiliere privind durabilitatea economică și de mediu, taxele pentru eliberarea certificatelor, potrivit art.45 din Regulamentul (UE) nr.1305/2013, precum şi cele privind obţinerea avizelor şi autorizaţiilor necesare implementării proiectelor, prevăzute în legislaţia naţională.

    Cheltuielile privind costurile generale ale proiectului, inclusiv cele care sunt efectuate înaintea aprobării finanțării, sunt eligibile dacă respectă prevederile art.45 din Regulamentul (UE) nr.1305/2013 şi îndeplinesc următoarele condiții:

    a) sunt prevăzute sau rezultă din aplicarea legislației în vederea obținerii de avize, acorduri şi autorizații necesare implementării activităților eligibile ale operațiunii sau rezultă din cerințele minime impuse de PNDR 2014 ‐ 2020;
    b) sunt aferente, după caz: unor studii şi/sau analize privind durabilitatea economică și de mediu, studiu de fezabilitate, proiect tehnic, document de avizare a lucrărilor de intervenție, întocmite în conformitate cu prevederile legislației în vigoare;
    c) sunt necesare în procesul de achiziții publice pentru activitățile eligibile ale operațiunii;
    d) sunt aferente activităților de coordonare şi supervizare a execuției şi recepției lucrărilor de construcții ‐ montaj.

    Cheltuielile de consultanţă consiliere şi pentru managementul proiectului sunt eligibile dacă respectă condițiile anterior menționate şi se decontează proporțional cu valoarea fiecărei tranşe de plată aferente proiectului. Excepție fac cheltuielile de consultanţă consiliere pentru întocmirea dosarului cererii de finanţare, care se pot deconta integral în cadrul primei tranşe de plată.

    Cheltuielile pentru proiectare şi asistenţă tehnică (conform structurii cap. 3 al devizului general aprobat prin HG 28/2008), incluzând Studiul de Fezabilitate/ Documentaţia de avizare pentru lucrări de intervenţii, studii hidrologice şi/ sau hidro-geologice, proiectele tehnice etc., se suportă din sprijinul acordat prin sub-măsură și trebuie să se încadreze în maximum 10% din totalul cheltuielilor eligibile pentru proiectele care prevăd construcții ‐ montaj.

    Cheltuielile necesare pentru implementarea proiectului sunt eligibile dacă:
    a) sunt realizate efectiv după data semnării contractului de finanţare şi sunt în legătură cu îndeplinirea obiectivelor investiţiei;
    b) sunt efectuate pentru realizarea investiţiei cu respectarea rezonabilităţii costurilor;
    c) sunt efectuate cu respectarea prevederilor contractului de finanţare semnat cu AFIR;
    d) sunt înregistrate în evidenţele contabile ale beneficiarului, sunt identificabile, verificabile şi sunt susţinute de originalele documentelor justificative, în condiţiile legii.

    Tipuri de investiţii şi cheltuieli neeligibile

    Cheltuielile neeligibile generale sunt:

    • cheltuielile cu achiziţionarea de bunuri și echipamente „second hand”;
    • cheltuieli efectuate înainte de semnarea contractului de finanțare a proiectului cu excepţia, costurilor generale definite la art. 45, alin 2 litera c) a R (UE) nr. 1305/2013, care pot fi realizate înainte de depunerea cererii de finanțare;
    • cheltuieli cu achiziția mijloacelor de transport pentru uz personal şi pentru transport persoane;
    • cheltuieli cu investițiile ce fac obiectul dublei finanțări care vizează aceleași costuri eligibile;
    • cheltuieli neeligibile în conformitate cu art. 69, alin (3) din R (UE) nr. 1303/2013 și anume:
    a) dobânzi debitoare, cu excepţia celor referitoare la granturi acordate sub forma unei subvenţii pentru dobândă sau a unei subvenţii pentru comisioanele de garantare;
    b) achiziţionarea de terenuri neconstruite și construite;
    c) taxa pe valoarea adăugată, cu excepţia cazului în care aceasta nu se poate recupera în temeiul legislaţiei naţionale privind TVA-ul și a prevederilor specifice pentru instrumente financiare;
    d) în cazul contractelor de leasing, celelalte costuri legate de contractele de leasing, cum ar fi marja locatorului, costurile de refinanțare a dobânzilor, cheltuielile generale și cheltuielile de asigurare.

    Cheltuieli neeligibile specifice:
    a. Costurile cu întreţinerea, reparaţiile şi exploatarea investiţiei realizate;
    b. Costuri privind închirierea de maşini, utilaje, instalaţii şi echipamente;
    c. Costuri operaţionale inclusiv costuri de întreţinere şi chirie.

    Cum se face punctarea proiectelor

    PRINCIPIUL DE SELECŢIE PUNCTAJ PROPUS
    P1 Principiul economiei de apă;  Maxim 20 puncte
           Proiecte de modernizare în care se prevede economie de apă cât mai mare

    1) >20%

    2) >10 – ≤20%

    3) >7 – ≤10%

    4) >5 – ≤7%

     

     

         20   puncte

    15   puncte

    10   puncte

     5    puncte

    Economia de apă pentru proiectele de modernizare va fi evaluată ex-ante, calculată şi specificată în Studiul de Fezabilitate/ Documentaţia de Avizare a Lucrărilor de Intervenţii
    P2  Principiul suprafețelor deservite – Suprafața irigabilă prin proiect Maxim 40 puncte
    >2100  ha                                     40 puncte
    ≤  200  ha    0 puncte
    Pentru suprafața irigabilă prin proiect mai mică sau egală de 200 ha, nu se acordă punctaj; pentru fiecare treaptă de 4,75 ha peste 200 ha se vor cumula câte 0,1 puncte, până la punctajul maxim de 40 puncte.

    Pentru suprafața irigabilă prin proiect mai mare de 2100 ha se va acorda punctajul maxim de 40 puncte.

    P3 Principiul alimentării direct de la sursă sau în sistem gravitațional Maxim 20 puncte
    Proiecte în care alimentarea cu apă este în sistem gravitațional sau direct de la sursă.  

    20 puncte

    Punctajul se acordă numai atunci când sistemul de alimentare nu prevede nici o treaptă de pompare.

    Alimentarea cu apă direct de la sursă se verifică  şi se stabilește în baza SF/DALI, precum şi la verificarea în teren, de către experţii CRFIR/AFIR.

    P4 Principiul complementarității cu investiții pentru modernizare sisteme de irigații în aval  

    Maxim 20 puncte

    Proiecte pentru care sursa de apă pentru irigații a fost modernizată 20 puncte
    Vor fi punctate şi acele proiecte pentru care alimentarea cu apă se face direct de la sursă.

    Document verificat – Contract multianual încheiat cu un furnizor de apă pentru irigaţii, pentru punctul/ punctele de livrare a apei care alimentează infrastructura de irigaţii pentru care se solicită investiţia, în vigoare la data depunerii Cererii de Finanţare;

    Punctarea acestui criteriu se va face numai dacă acest lucru este prezentat şi demonstrat  în  documentele anexate (adeverinţă de la ANIF/FOUAIdeţinător de infrastructură primară completată cu toate elementele solicitate prin formular).

    Total punctaj                                                                                                                                100 puncte


     


    Te-ar mai putea interesa

    Fermier cu 40 de vaci de lapte: Am scos ferma la vânzare! Vând tot și emigrez în Spania! Guvernul – decizie astăzi care îi vizează și pe fermieri Legea arendei – adoptată de Parlament! Contracte pe minim 7 ani, cu valabilitate și după decesul arendatorului

    Ultimele știri

    Ministrul Barbu – cel mai mare regret după primul mandat. ”Aștept o analiză de la Consiliul Concurenței” Florin Barbu vrea să crească subvenția APIA la hectar Subvenții APIA 2025. Data la care se reiau plățile către fermieri după Anul Nou