• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Povestea asociației prin care 100 de mici fermieri reușesc să vândă la oraș porcul crescut în gospodărie

    Gabriela Gimbășanu -

    Fără fonduri europene, fără vreun program sprijinit de autoritățile locale sau de stat, trei oameni de bună-credință din Zimnicea și-au propus să înființeze o asociație în care gospodarii să crească porci în regim țărănesc, iar apoi munca să fie valorificată la comun, în magazine sau piețe din București. Deși pare o idee fantastică pentru situația actuală din România, planul a dat roade mulțumită celor trei ”mușchetari” – Adrian Nață (30 ani), Mihai Buburanu (28 ani) și Viorel Zamfir (50 ani) care au dat o adevărată lecție de antreprenoriat prin asociere.

    300 de purcei dați gratis

    Asociația Crescătorilor de Porci Teleorman (ACPTR) a luat ființă la începutul anului 2015, având un țel clar: de a sprijini oamenii locului să producă pentru piață mult-ceruta carne de porc crescut cu cereale, ca pe vremuri. Pentru a câștiga încrederea gospodarilor, cei trei fondatori au pus mână de la mână și au cumpărat 300 de purcei pe care i-au dat gratuit celor care au vrut să intre în forma asociativă. O parte din purcei au fost pentru consumul propriu al familiilor, iar altă parte pentru îngrășat și apoi comercializare.

    10947307_1555003901413398_6574531574799178732_n

    ”La începutul anului 2015 ne-am gândit să dezvoltăm această idee și cred că în acest moment avem undeva la 100 de membri, asta înseamnă în jur de 70-80 de gospodării familiale. Nu avem o evidență foarte clară a numărului de membri, în prezent avem și ceva precontracte semnate cu o parte dintre fermierii care au primit porcii, care nu sunt contabilizate. Noi nu ne-am bazat pe ideea de a strânge un număr cât mai mare de membri, ne-am bazat pe creșterea efectivă a suinelor și încurajarea oamenilor să producă pentru piață, nu doar pentru consum propriu”, a declarat pentru Agrointeligența Adrian Nață, unul din cei trei fondatori ai ACPTR.

    Tânărul recunoaște că tradiția locului a ajuntat mult ca Asociația să prindă viață. ”În Zimnicea în mod tradițional se cresc porci, încă de pe vremea Răposatului și toți consumatorii știu că aici se poate găsi o carne de porc de calitate. În gospodăriile țăranilor din Zimnicea se cresc an de an 1-2 porci, unul pentru consum, celălalt pentru vânzare”, ne-a mărturisit Adrian Nață.

    12193837_1667912573455863_6883551479463384849_n

    Chiar dacă ideea a fost bună, de la început au fost piedici puse, culmea, tot ce cei din piața suinelor. ”Nu a fost greu să-i convingem pe oameni să ni se alăture, iar cererea și interesul au fost mari încă de la început, mai ales că noi am împărțit purceii gratis. De fapt, nu am putut să susținem toată cererea, așa că în martie ne-am oprit cu oferirea purcelușilor. În primă fază a fost rentabil, dar ulterior, când mergeam să cumpărăm porci la târg, vânzătorii creșteau prețurile pentru că noi veneam cu o cerere foarte mare, cumpăram volum. Astfel că, dacă la început aveam o medie pe purceii achiziționați de 150 de lei, la sfârșit ajungeam să plătim, pentru același purcel și 250 de lei. Pe de altă parte, s-a întâmplat și un lucru bun: treptat, gospodarii încurajați de succesul asociației, au crescut ei, din resurse proprii, un efectiv mai mare de suine decât cel pe care îl creșteau în mod tradițional”, ne-a explicat unul dintre fondatorii ACPTR care a fost motivul pentru care s-au oprit la 300 de purceluși.

    12235067_1667912743455846_8308330939664900573_n

    50.000 lei bani investiții de fondatorii asociației

    Banii pentru a porni asociația – circa 50.000 de euro, au fost aduși de acasă de Adrian Nață și Mihai Buburanu, tineri din Teleorman care lucrează în București – unul este agent imobiliar, iar celălalt este agent de turism.

    ”Nu suntem crescători de porci, noi doar punem umărul la buna desfășurare a activității asociației, îi ajutăm pe oameni să obțină un preț mai bun pentru munca lor și găsim locurile unde încercăm să readucem pe mesele bucureștenilor gustul cărnii de porc de altă dată. Membrii noștri sunt oameni simpli de la țară, care cresc porci pentru consumul familiei și în plus reușesc să scoată la vânzare câțiva purcei – undeva până în 10 capete de familie. Nici nu ne dorim să avem membri ferme comerciale care fac cantitate și nu calitate”, ne-a spus Adrian Nață.

    Porcii sunt hrăniți cu cereale

    Porcii comercializați de Asociația Crescătorilor de Porci – Teleorman sunt crescuți în sistem gospodăresc, iar hrana este asigurată cu preponderență din cerealele pe care localnicii le cultivă singuri.

    ”Zimnicea este o zonă agrară, așa că fiecare crescător are o palmă de pământ unde cultivă cereale, de la porumb, grâu, orz, secară, floarea-soarelui. Astfel, hrana porcilor pe care Asociația Crescătorilor de Porci-Teleorman îi valorifică este compusă doar din cerealele cultivate chiar de fermieri, fără a se folosi în alimentația porcilor concentrate sau alte substitute de hrană. Gospodarii cresc porci ca și când îi cresc pentru consumul lor: acolo unde crește un porc pentru consumul familial, se mai poate crește un porc care să aducă un venit suplimentar familiei”, ne-a vorbit fondatorul ACPTR, despre hrana folosită în alimentația porcilor.

    12196288_1667912633455857_3306221473623691311_n

    Banii din vânzarea porcilor ajung la crescători

    Pentru sacrificarea porcilor asociația colaborează cu cel mai mare abator din județ, care taie porcii și îi transportă până la locul de vânzare. Acest parteneriat este esențial pentru micii fermieri care astfel reușesc să intre pe piață cu carne verificată, în standarde, iar după vânzare, banii ajung direct la fermier. Deocamdată, fiind vorba despre primul an, Asociația nu are nici un câștig, așteptând ca renumele său să se consolideze, iar veniturile să crească. ”Probabil că atunci când vom reuși să vindem 5.000 de porci, abia atunci am putea discuta de câștigul asociației”, a adăugat tânărul.

    Dacă de cantitate nu se pot plânge, gospodarii care vând porcii la comun sunt nemulțumiți de prețul mic, care le-a dat planurile peste cap. Aveau în proiect să sacrifice 200 de porci înainte de Crăciun, dar estimează că vor reduce la jumătate cantitatea.

    adapost porciCel puțin 7 lei pe kilogram pentru crescător

    ”În acest moment vom avea un prim transport chiar zilele acestea, vorbim de 30 de porci sacrificați și cred că luni (21 decembrie – n.r.) vom mai duce undeva la 30-50 de porci. Cam atât cred că vom vinde anul aceasta, pentru că prețul ne încurcă foarte mult. Nu ne putem bate joc de membrii noștri să le dăm 5 lei pe kilogram și nici nu îi sfătuim să vândă altcuiva la banii ăștia. Mulți dintre micii fermieri îi taie pentru consum propriu sau îi țin pentru ianuarie-februarie să vedem cu reușim să-i vindem atunci, poate prețul se mai reglează. Noi nu plătim membrilor noștri mai puțin de 7 lei pe kilogram”, ne-a spus Adrian Nață.

    Porcii pot fi găsiți în București, la Piața Obor și Hala de Carne din Voluntari

    Porcii crescuții în sistem gospodăresc de membrii Asociației Crescătorilor de Porci – Teleorman pot fi găsiți în București, la Piața Obor și în Hala de Carne din Voluntari,  locuri unde se vând cu 14 lei kilogramul de carcasă, semi-carcasă sau sfert de porc pârlit.

    ”Pentru a vinde producția membrilor noștri, am făcut toate demersurile necesare și cum era firesc, prima dată ne-am gândit la un mare lanț de magazine. Am mers prima dată la Cora, unde ne-au spus că nu lucrează cu asociații, ci vor să lucreze doar cu societate, ca în final să ne spună că nu pot lucra cu noi, pentru că cerem un preț prea mare, deși recunosc că e o carne superioară. Auchan ne-a lăsat un număr de telefon la care ulterior nu ne-a mai răspuns nimeni, în timp ce cu Penny am fost foarte aproape să batem palma, însă de la o zi la alta, reprezentantul lor s-a răzgândit spunând că nu au încredere în medicii veterinari și în abatoarele cu care noi colaborăm. Profi ne-a spus că doar nu vrem să ne pârlească porcul la ei în magazin și că nu au nevoie de bătaie de cap. Carrefour ne-a dat doar o adresă de mail la care nu a mai răspuns nimeni. Apoi am luat toate măcelăriile importante din București, unde am fost umiliți și, în final, am găsit ca ultimă variantă vânzarea porcilor în Piață la Obor și la Hala de Carne din Voluntari. Valorificarea în aceste două locații nu este chiar avantajoasă pentru noi, pentru că vom lăsa acolo carcasele și banii îi vom încasa ulerior vânzării”, ne-a explicat tânărul, care au fost barierele pe care le-au întâmpinat, pentru desfacerea carcaselor de porc.

    ACPTR este o acțiune care s-a dezvoltat la nivel local și de ce nu poate reușim să-i mobilizăm și pe alți într-o astfel de acțiune, să ne unim la nivel județean și să aducem pe piață o carne de porc de calitate superioară, obținută de la un porc hrănit în mod tradițional, doar cu cereale, fără nici un fel de alte substitute. Piața are nevoie de o astfel de carne, se caută o carne de porc de calitate, se caută gustul de altă dată”- Adrian Nață, unul dintre cei trei fondatori ai Asociației Crescătorilor de Porci – Teleorman


    Te-ar mai putea interesa

    O fabrică românească de utilaje agricole – scoasă la vânzare. Pe terenul ei s-ar putea construi un hipermarket Avans APIA 2024 – ultima oră! Prag depășit pentru plățile către fermieri! Fermierul de pe Valea Trotușului care crește 8 vaci și produce o brânză specială, premiată la nivel mondial

    Ultimele știri

    Fermierii au de unde alege. Peste zece hibrizi de porumb sunt în oferta Rodbun și Fertillia Liviu Dobre, director general Agricover Holding: ”Ne place energia tinerilor care participă la programul Tineri Lideri pentru Agricultură” Fermierul Nicolaie Apopi a închis campania. Campania agricolă de toamnă