Cum se calculează impozitul la tractoare și combine agricole
Roxana Dobre -Impozitul la tractoare și impozitul la combine și alte utilaje autopropulsate se achită anual, în funcție de capacitatea cilindrică a mașinii agricole. Ca și până acum, și prin noul Cod Fiscal, impozitul nu se calculează diferențiat pentru persoane fizice sau juridice, însă subliniem că suma pe care fermierii o au de achitat diferă dacă mașina agricolă este înmatriculată/înregistrată la primărie – și atunci circulă cu numere galbene, sau dacă înmatricularea este făcută la Poliție.
Tractoarele nu trebuie obligatoriu să fie înmatriculate, conform Codului rutier, însă se declară la Primărie unde, anual se achită impozit pentru fiecare tractor sau utilaj autopropulsat folosit în lucrările agricole sau forestiere. Astfel, pentru tractoarele neînmatriculate, dar cu plăcuțe de localitate, taxa este stabilită de către Consiliul Local pentru fiecare 200 cm3 , iar cuantumul total se face raportat la capacitatea cilindrică a mașinii agricole.
Mai exact, se împarte capacitatea cilindrică la o grupă de 200 cm3 și rezultă niște fracțiuni. Ca să se afle suma exactă se face practic înmulţirea fiecărei grupe de 200 cm3 cu suma stabilită de Consiliul Local pentru grupa respectivă. Dacă utilajul are o capacitate cilindrică de maxim 4000 de cm3 atunci valoarea fiecărei fracțiuni este de 4 lei.
Exemplu: 4000 cm3: 200 cm3=20 de fracțiuni. Mai departe cele 20 de fracțiuni se înmulțesc cu 4 lei, suma stabilită pentru fiecare fracțiune. Exemplu:20×4 lei=80 de lei. Acesta este impozitul pe care un fermier trebuie să îl achite anual dacă deține un utilaj cu o capacitate cilindrică de 4000 de cm3.
Dacă utilajul depășește 4001 cm3 , dar nu mai mult de 6000 cm3 atunci valoarea fiecărei fracțiuni de 200 cm3 este de 6 lei.
Exemplu: 6000 cm3/200 cm3=30 de fracțiuni. Mai departe cele 30 de fracțiuni se înmulțesc cu 6 lei, suma stabilită pentru fiecare fracțiune. Exemplu: 30X6 lei=180 de lei.
La tractoarele înmatriculate la Poliție în conformitate cu Codul Rutier, noul Cod Fiscal prevede că suma stabilită pentru fiecare grupă de 200 cm3, este de 18 lei, iar calculul impozitului pentru utilaj se calculează similar ca și la taxa de Primărie.
Exemplu: 4000 cm3 /200 cm3=20 de fracțiuni. Mai departe cele 20 de fracțiuni se înmulțesc cu 18 lei, suma stabilită pentru fiecare fracțiune. Exemplu: 20X18 lei=360 de lei. Acesta este impozitul pe care un fermier trebuie să îl achite anual dacă deține un utilaj cu o capacitate cilindrică de 4000 de cm3 și are utilajul înscris la Poliție. Diferența pe care trebuie să o scoată un fermier din buzunar este de 280 de lei, în acest caz față de cel al înregistrării mașinii agricole la primărie.
Pentru a înscrie utilajul la Primărie, fermierii trebuie să prezinte actele documentele de identificare a utilajului, factura acestuia, documentul care arată că este proprietarul utilajului precum și și cele care arată capacitatea cilindrică a acestuia. În plus, trebuie să achite o taxă de circa 34 de lei.
Atenție însă! Utilajul înmatriculat la Primărie poate să circule doar pe raza comunei respective, având un număr de înmatriculare galben după care este identificat, iar cel înscris la Poliție are dreptul să circule prin toată țara.
Consiliile locale pot hotărî să acorde scutirea sau reducerea impozitului pe mijloacele de transport agricole utilizate efectiv în domeniul agricol.
Cei care achită impozitul până la 31 martie primesc o bonificaţie de până la 10%
Impozitul pe mijlocul de transport se plăteşte anual, în două rate egale, până la datele de 31 martie şi 30 septembrie inclusiv. Pentru plata cu anticipaţie a impozitului pe mijlocul de transport, datorat pentru întregul an de către contribuabili, până la data de 31 martie a anului respectiv inclusiv, se acordă o bonificaţie de până la 10% inclusiv, stabilită prin hotărâre a consiliului local. La nivelul municipiului Bucureşti, această atribuţie revine Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
Notă! Articolul a fost realizat cu sprijinul Primăriei din comuna Braniștea, județul Dâmbovița. Astfel că sumele de 4, respectiv 6 lei sunt cele aplicabile de Consiliul Local pentru această comună. În general, fiecare localitate își stabilește propriile sume.