• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Agenda fiscală pentru PFA: Ce impozite şi contribuţii trebuie declarate şi se plătesc în martie?

    Roxana Dobre -

    Persoanele fizice autorizate (PFA) şi ceilalţi contribuabili care realizează venituri din activităţi independente trebuie să plătească la stat în această lună impozitul pe venit şi contribuţiile sociale. Acestea reprezintă plăţi anticipate aferente trimestrului I din 2016 şi trebuie efectuate până cel târziu la 25 martie. Din acest material aflaţi care sunt toate obligaţiile stabilite de agenda fiscală a lunii în curs pentru PFA (impozite, contribuţii şi declaraţii fiscale), dar şi sancţiunile pentru cei care nu respectă termenele impuse de lege.

    Conform reglementărilor în vigoare, persoanele fizice autorizate sunt obligate să plătească contribuții de asigurări sociale (pensii) și contribuții de asigurări sociale de sănătate.

    Atât plata CAS, cât şi plata CASS se realizează trimestrial, în patru rate egale, până la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru, ceea ce înseamnă că primele astfel de plăţi din 2016, aferente primului trimestru al anului, trebuie făcute până cel târziu la 25 martie.

    Pe lângă aceste două contribuții obligatorii, mai există și unele contribuții opționale, pentru care persoanele fizice autorizate pot să opteze. Este vorba despre contribuția la bugetul asigurărilor pentru șomaj, contribuția pentru asigurarea în caz de accidente de muncă și boli profesionale, precum și contribuția pentru concedii și indemnizații (FNUASS).

    Concret, până pe 25 martie, PFA trebuie să efectueze următoarele plăţi:

    Plata anticipată a impozitului pe venit aferentă trimestrului I din 2016. Trebuie efectuată de persoanele fizice organizate ca întreprinderi individuale, întreprinderi familiale, persoane fizice autorizate, care realizează venituri din activități independente, din cedarea folosinței bunurilor, activităţi agricole impuse în sistem real, precum şi din silvicultură şi piscicultură, cu excepţia veniturilor din arendare.
    PFA plătește un impozit de 16% din venitul net determinat în sistem real, în cazul PFA care stabilesc venitul net anual utilizându-se datele din contabilitatea în partidă simplă sau un impozit de 16% din norma de venit, în cazul PFA impuse pe bază de normă de venit.

    Notă: Codul fiscal stabileşte că venitul net anual din activităţi independente se determină în sistem real, pe baza datelor din contabilitate, ca diferenţă între venitul brut şi cheltuielile deductibile efectuate în scopul realizării de venituri.

    Plata contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS) aferentă trimestrului I. Trebuie efectuată de către: întreprinzătorii titulari ai unei întreprinderi individuale, membrii întreprinderii familiale, persoanele cu statut de persoană fizică autorizată să desfășoare activități economice, persoanele care realizează venituri din profesii libere, persoanele care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală, la care impozitul pe venit se determină pe baza datelor din evidența contabilă în partidă simplă, persoanele care realizează venituri din cedarea folosinței bunurilor, persoanele care realizează venituri din silvicultură și piscicultură și persoanele care realizează venituri din activități agricole pentru care nu au fost stabilite norme și se impun în sistem real.
    Persoanele fizice autorizate datorează o contribuție la sănătate de 5,5%, însă baza de calcul diferă în funcție de modul de impunere a PFA: în sistem real sau pe baza normei de venit.

    Astfel, pentru impunerea în sistem real, baza de calcul este reprezentată de venitul net anual realizat exclusiv cheltuielile reprezentând contribuții sociale (diferența dintre totalul veniturilor încasate și cheltuielile efectuate în scopul realizării acestor venituri, exclusiv cheltuielile reprezentând contribuții sociale).

    În cazul impozitării la normă de venit, baza de calcul este valoarea anuală a normei de venit, raportată la cele 12 luni ale anului, ce nu poate fi mai mică decât un salariu de bază minim brut pe țara (care în prezent este de 1.050 lei, cu menţiunea că de la 1 mai va creşte la 1.250 lei), dacă acest venit este singurul asupra căruia se calculează contribuția.

    Plata contribuțiilor la sănătate se efectuează anticipat, în cursul anului, cu regularizarea sumelor datorate anual. Astfel, în baza declarației de venit estimat (Formular 220) sau a declarației de venit realizat (Formular 200), organul fiscal emite decizia de impunere pentru plăți anticipate în care stabilește contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată anticipat și termenele de plată.

    Plata se efectuează trimestrial, în patru rate egale, până la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru, astfel încât 25 martie este termenul-limită pentru plata CASS aferentă primului trimestru din anul în curs.

    În cazul persoanelor fizice autorizate care nu depun declaraţie privind venitul realizat (de exemplu, persoanele impuse la norma de venit), contribuţiile de asigurări sociale plătite trimestrial reprezintă plata finală în contul contribuţiei anuale datorate.

    Plata contribuţiei de asigurări sociale (CAS) aferentă trimestrului I. CAS pe care PFA o datorează la sistemul de pensii este, anul acesta, de 10,5% sau de 26,3%, conform opţiunii şi se aplică asupra venitului net obţinut, şi nu la o bază de calcul aleasă de contribuabil, aşa cum s-a întâmplat până la finalul anului 2015. Totuși, acest venit nu poate fi mai mic de 35% din câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat, dar nici mai mare de echivalentul a de cinci ori câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.
    Cum câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat este stabilit anul acesta la valoarea de 2.681 de lei, rezultă că baza de calcul pentru CAS nu poate fi mai mică de 938,35 lei, dar nici mai mare de 13.405 lei.

    Persoana fizică autorizată poate opta, conform actualelor reglementări, între aplicarea cotei individuale de 10,5% sau a cotei integrale de 26,3%, opțiune care odată exercitată nu poate fi anulată în cursul anului respectiv, ci doar din anul următor.

    Atenţie! Cota de 10,5% nu asigură un stagiu complet de cotizare pentru pensie, ci doar o parte din acesta. În cazul PFA-urile care doresc să beneficieze de o pensie întreagă, aceştia au putut opta să achite, prin intermediul formularului 600 „Declarație privind îndeplinirea condițiilor de încadrare în categoria persoanelor asigurate obligatoriu în sistemul public de pensii”, cota de 26,3%, care conține și contribuția datorată de angajator, de 15,8%.

    Având în vedere cele menţionate mai sus, un PFA care a optat pentru plata unei cote de 10,5% va avea de achitat plăti anticipate în valoare de cel puţin 98 de lei/lună (35% x 2.681 lei x 10,5%) şi 1.176 de lei într-un an. Asta înseamnă 294 de lei/trimestru.

    Aplicând cota CAS de 26,3% asupra acestor valori, PFA va plăti la pensie minimum 246,78 lei/lună (35% x 2.681 lei x 26,3%), adică 2.964 lei/an şi 988 lei/trimestru.

    Vă reamintim că, potrivit noului Cod fiscal, în vigoare de la 1 ianuarie, PFA datorează obligatoriu cota individuală CAS de 10,5% calculată la venitul net obținut, chiar dacă este concomitent salariată (obţine venituri din salarii sau asimilate salariilor).

    Există şi câteva categorii de PFA care nu trebuie să plătească contribuţia de asigurări sociale. Concret, este vorba despre:

    -Contribuabilii al căror venit net anual, respectiv valoarea anuală a normei de venit, după caz, raportat la cele 12 luni ale anului, este sub 35% din câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat;
    -Pensionarii și persoanele fizice asigurate în sisteme proprii de asigurări sociale, cazul avocaţilor.

    Pe lângă contribuţiile obligatorii, menţionate anterior, există şi unele opţionale, pe care un PFA poate alege să le platească, după cum urmează: contribuţia la bugetul asigurărilor pentru şomaj, cea pentru asigurarea în caz de accidente de muncă şi boli profesionale, precum şi cea pentru concedii şi indemnizaţii.

    Astfel, deși asigurarea pentru șomaj nu este obligatorie pentru o persoană fizică autorizată, totuși ea poate alege să o plătească, în cazul în care dorește să beneficieze de ajutor de șomaj, atunci când, de exemplu, nu va mai avea activitate. Contribuția lunară la șomaj este de 0,5% din venitul asigurat.

    Conform prevederilor legale, se poate asigura în sistemul asigurărilor pentru șomaj orice persoană care realizează venituri din activități desfășurate potrivit legii și care nu este deja asigurată.

    Pentru a plăti contribuția la șomaj, persoanele fizice pot încheia contract de asigurare pentru șomaj cu agenția pentru ocuparea forței de muncă în a cărei rază teritorială își au domiciliul, dacă au cel puțin vârsta de 18 ani și sunt asigurate în sistemul public de pensii și în sistemul asigurărilor sociale de sănătate.

    Venitul lunar pentru care se face asigurarea nu poate fi mai mic decât salariul de baza minim brut pe țară garantat în plată, dar nici mai mare decât echivalentul a de 5 ori câștigul salarial mediu brut, stabilit potrivit legii, în vigoare în luna pentru care se plătește contribuția de asigurare pentru șomaj.

    Nici contribuția pentru concedii și indemnizații (FNUASS) nu este obligatorie, însă PFA poate alege să o plătească dacă dorește să beneficieze de indemnizații pentru concediile medicale.

    Conform OUG nr. 158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, contribuția pentru concedii și indemnizații este de 0,85% din veniturile supuse impozitului pe venit. Pentru a beneficia de concedii și indemnizații, persoanele autorizate să desfășoare activități independente sunt obligate să depună declarația de asigurare pentru concedii și indemnizații la casa de asigurări de sănătate la care sunt luate în evidență ca plătitori de contribuție de asigurări sociale de sănătate.

    Notă: Legislaţia în vigoare nu interzice plata concediului medical unei persoane care deţine atât calitatea de PFA, cât şi cea de salariat. Astfel, aceasta poate beneficia de plata concediului medical de la ambele locuri de muncă, atât timp cât plăteşte contribuţia pentru concedii și indemnizații de 0,85% din veniturile supuse impozitului pe venit.

    Alte declarații cu termen 25 martie pentru PFA:

    Declarația privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate, Formularul 112. Aceasta se depune numai de persoanele fizice care au calitatea de angajatori, deci cele care au angajați;
    Decontul de taxă pe valoarea adăugată, Formularul 300, format electronic. Se depune lunar, trimestrial, semestrial sau anual numai de PFA care sunt înregistrate ca plătitoare de TVA;
    Declarația recapitulativă privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare de bunuri pentru luna trecută, Formularul 390 VIES. Se depune lunar de contribuabilii înregistrați în scopuri de TVA.

    Declarația informativă privind livrările/prestările și achizițiile efectuate pe teritoriul național aferente lunii precedente, Formularul 394. Se depune de:
    -Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România, conform art. 316 din Codul fiscal, obligate la plata taxei conform art. 307 din acelaşi act normativ, pentru operațiuni impozabile în România, conform art. 268 alin. (1);

    -Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România, conform art. 316 din Codul fiscal, care realizează în România, de la persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România, achiziții de bunuri sau servicii taxabile.

    Cei care nu se încadrează în termene vor fi sancționați

    PFA care nu vor respecta termenul de 25 martie pentru îndeplinirea obligațiilor către stat vor fi sancționate în conformitate cu noul Cod de procedură fiscală. Mai exact, actul normativ prevede că pentru neachitarea la termenul de scadență de către debitor a obligațiilor de plată, se datorează după acest termen dobânzi și penalități de întârziere.

    Astfel, pentru obligațiile fiscale neachitate la termenul de plată, reprezentând impozitul pe venit, se datorează dobânzi după cum urmează:

    -În anul fiscal de impunere, pentru obligaţiile fiscale stabilite, potrivit legii, de organul fiscal central sau de contribuabili, inclusiv cele reprezentând plăţi anticipate, dobânzile se calculează din ziua următoare termenului de scadenţă şi până la data stingerii sau, după caz, până în ultima zi a anului fiscal de impunere, inclusiv;
    -Dobânzile pentru sumele neachitate în anul de impunere potrivit lit. a), se calculează începând cu data de 1 ianuarie a anului următor până la data stingerii acestora inclusiv;
    -În cazul în care obligaţia fiscală stabilită prin decizia de impunere anuală sau declaraţia de impunere anuală, după caz, este mai mică decât cea stabilită prin deciziile de plăţi anticipate sau declaraţiile depuse în cursul anului de impunere, dobânzile se recalculează, începând cu prima zi a anului fiscal următor celui de impunere, la soldul neachitat în raport cu impozitul anual stabilit prin decizia de impunere anuală sau declaraţia de impunere anuală, urmând a se face regularizarea dobânzilor în mod corespunzător;
    -Pentru diferenţele de impozit rămase de achitat, conform deciziei de impunere anuală sau declaraţiei de impunere anuală, dobânzile se datorează începând cu ziua următoare termenului de scadenţă prevăzut de lege. În cazul impozitului pe venit, această regulă se aplică numai dacă declaraţia de venit a fost depusă până la termenul prevăzut de lege. În situaţia în care declaraţia de venit nu a fost depusă până la termenul prevăzut de lege, dobânda se datorează începând cu data de 1 ianuarie a anului următor celui de impunere.

    Nivelul dobânzii este, de la 1 ianuarie, de 0,02% pentru fiecare zi de întârziere. În plus, plata cu întârziere a obligațiilor fiscale se sancționează și cu penalități de întârziere, nu doar cu dobânzi.

    Așadar, PFA care nu achită până pe 25 martie taxele la stat vor plăti pentru fiecare zi de întârziere o penalitate de 0,01% (faţă de 0,02%, aşa cum era până la finele anului trecut), începând cu ziua imediat următoare termenului de scadență și până la data stingerii sumei datorate inclusiv.

    Important! Penalitatea de întârziere nu înlătură obligația de plată a dobânzilor.

    Notă: Vă reamintim că, în baza prevederilor noului Cod de procedură fiscală, a fost introdusă penalitatea de nedeclarare, cea care vizează contribuabilii care acţionează cu rea-credinţă, adică aceia care declară mai puţin decât câştigă sau cei care nu-şi raportează deloc obligaţiile fiscale – detalii aici.

    De reţinut este că 10 martie este termenul-limită pentru depunerea:

    Declarației de înregistrare fiscală/Declarația de mențiuni pentru persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, Formularul 070.

    Se depune de către contribuabilii persoane fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, care au obligaţia să se înregistreze ca plătitori de TVA în urma depăşirii plafonului legal de scutire. Sunt exceptați contribuabilii care desfășoară exclusiv activități într-o formă de asociere.

    Sursa: Avocatnet.ro


    Te-ar mai putea interesa

    Primul județ în care DAJ anunță că a virat despăgubirile de secetă în conturile fermierilor! Rabla pentru tractoare – ghid final. Condiții, acte necesare, procedură de înscriere Tractoarele Zetor pe care fermierii le pot cumpăra prin programul Rabla pentru Tractoare

    Ultimele știri

    Avans APIA 2024 – ultima oră! Prag depășit pentru plățile către fermieri! ANSVSA – 20 de ani de activitate. Adrian Pintea, MADR: Autoritatea și-a câștigat încrederea nu doar pe plan național, ci și pe scena europeană Auchan și Cora – amenzi uriașe de la Consiliul Concurenței! Judecătorii le-au respins contestațiile!