Produse bio la export
agrointeligenta.ro -Produsele bio româneşti, în general materii prime, câştigă teren pe piaţa externă. După ce au cucerit Europa, companile autohtone vor să pătrundă acum şi pe alte continente, chiar prin livrări directe.
Românii au cucerit piaţa europeană cu produse bio. Din păcate, însă, livrăm mai mult materii prime decât produse finite. Un antreprenor din Târgu-Mureş, printre primii intraţi pe această piaţă, a reuşit să ajungă la afaceri de circa 5 milioane de euro pe an din exporturi de fructe de pădure, plante medicinale şi ciuperci. Ca să reuşeşti în domeniu, trebuie însă să gândeşti bio, spune Dorin Dogaru (foto dreapta), patronul firmei Ecofruct.
Dorin Dogaru este primul român care a participat la BioFach, cel mai mare târg de produse bio din lume. Se întâmpla în anul 2004, când nu doar că a mers pe cont propriu la manifestare, ci a reuşit şi performanţa să apară în catalogul oficial al manifestării. În anii care au urmat, interesul producătorilor autohtoni pentru acest eveniment a crescut tot mai mult, iar firmele româneşti au început să fie prezente sub pavilion naţional. Mai mult, în februarie 2013, România a fost desemnată chiar „Țara Anului“ la târgul de la Nürnberg.
„România a fost foarte mediatizată. Am fost mult mai bine primiţi comparativ cu alte state. Am lăsat o impresie foarte bună şi datorită gamei diversificate de produse, de la dulceţuri, miere, fructe de pădure până la ciuperci şi vin“, spune Dogaru, care ştie cel mai bine cum s-a prezentat ţara noastră şi la ediţiile anterioare. Dacă în 2004 aveam un singur producător la Nurenberg, în acest an au participat circa 55 de companii.
Export de materii prime
Ecofruct, firma deţinută de Dorin Dogaru, se numără printre companiile pioniere în domeniul produselor bio la nivel local – a fost înfiinţată în 2001, an în care de altfel a apărut şi legislaţia pentru produsele bio în România. Dacă la început antreprenorul din Târgu-Mureş livra la export 100-150 de tone pe an de materii prime bio, în timp a ajuns şi la cantităţi de 5.000 de tone, cum s-a întâmplat în 2011.
Anul trecut, livrările au fost mai mici – doar 3.000 de tone, din cauza secetei. În ce priveşte oferta, aceasta este destul de diversificată, de la plante medicinale, fructe de pădure, ciuperci până la mere pentru industrializare sau miere, care ajung în ţări precum Germania, Danemarca, Belgia, Franţa, Spania sau Italia. Pe lângă produsele bio, Dogaru exportă şi produse de calitate convenţională. Marele lui regret este că nu a reuşit, ca de altfel marea majoritate a firmelor din domeniu, să realizeze o unitate de procesare, din lipsa banilor pentru investiţie.
Speră însă să rezolve şi acest aspect în viitor, conştient fiind de faptul că ar câştiga mult mai mult decât acum. Pe termen scurt, marea lui ambiţie este să intre direct pe piaţa japoneză, şi nu prin intermediul nemţilor, cum se întâmplă acum. Ar fi ceva spectaculos şi ar dovedi încă o dată că produsele bio locale au succes pe piaţa mondială.