Cum își conduce afacerile cel mai puternic fermier din România
agrointeligenta.ro -De numele celui mai puternic fermier din România se leagă cel al Insulei Mari a Brăilei, dar și al Cramei Averești, aceasta din urmă fiind un pariu personal pentru câștigarea unei nișe în care Constantin Duluțe crede că România face treabă bună, dar încă nu știe să își câștige consumatorii.
În ciuda faptului că probabil i-ar fi fost mai ușor să își administreze afacerile dacă ar fi locuit la București, locul de unde ”se dă ora exactă”, Constantin Duluțe continuă să se ocupe zilnic de afacerile sale din birourile sale din Bârlad.
Prima dată simte problemele dintr-o societate, apoi succesul ei
”Eu sunt și încerc să rămân un om cu picioarele pe pământ. În primul rând, pentru mine, orice afacere pe care o am nu reprezintă un privilegiu, pentru mine reprezintă o obligație. De mult ori îmi tratez afacerile ca și cum am o obligație în plus. Eu când merg într-o societate la mine, primul lucru pe care îl văd și pe care îl simt sunt problemele existente acolo. Niciodată nu mă duc acolo să spun ”ce grozav e totul”. Orice societate are probleme – și numai cine nu lucrează, nu știe ce înseamnă să ai 1.300 de salariați cărora să le asiguri veniturile, nu mai vorbim de toate lucrurile care apar zi de zi…”, vorbește Constantin Duluțe despre filozofia cu care își gestionează afacerile.
Călătorește mult cu mașina pentru că, în momentele-cheie, este mereu fie în podgorie, fie în Insulă. ”Depinde cât de necesară este prezența mea acolo. Depinde. Dar întotdeauna în momentele cheie sunt acolo. (…) Dar vreau să spun că business-ul este bine coordonat la fiecare societate, sunt mulți oameni competenți, adevărați profesioniști”, explică Duluțe.
Se implică doar în deciziile majore. Restul le lasă în seama managementului
Spune că un lucru esențial în bunul mers al afacerilor sale este că are un management în care are încredere. ”Am societăți în care eu sunt implicat numai în deciziile majore – discutăm de investiții, de programul pentru anul următor. Nu mă implic în lucrurile curent, pentru că m-aș încurca”, recunoaște cel mai puternic fermier.
De-a lungul timpului, o altă lecție învățată de Constantin Duluțe a fost să nu se apuce de un business, adică să nu se arunce cu capul înainte până nu stăpânește acel domeniu. Așa a fost și cu vinurile. ”Nici o afacere pe care am făcut-o, nici o afacere nu am început-o până când nu am înțeles-o eu și până când nu am parcurs etapele, nu am dat-o altcuiva să o conducă mai departe. Așa și în agricultură: am fost primul care am stat acolo când am plantat prima viță, am stabili cu specialiștii cum și când trebuie făcut, am avut consultanți în prima fază din Germania. Vreau să spun că nu întotdeauna consultanții din afară au cele mai bune idei pentru România, dar din discuții cu ei, găsim lucruri foarte bune, dar nu le urmăm 100% și nu orbește. Eu sunt de principiul că și noi avem și multe lucruri bune la care nu trebuie să renunțăm, avem tradiția noastră în producere vinului, trebuie să ținem la ce a fost bun și să îmbunătățim”, explică Duluțe care mai subliniază un lucru important: acela că se consultă mereu cu specialiștii, dar când este vorba despre un pas major în afaceri, decizia finală îi aparține și și-o asumă.
”Un vin bun nu trebuie să fie neapărat un vin scump”
Diferența modului în care gândește Constantin Duluțe în raport cu alți afaceriști de pe domeniile unde activează este ilustrată cel mai bine de modul în care produce și apoi vinde vinurile Cramei Averești. ”Noi, cei care producem vin în România, înainte de a face viticultură și vin, trebuia să învățăm să vindem. Nu întotdeauna asocierea unui vin cu prețul reprezintă o realitate. Noi am venit pe ideea de a face un vin bun la un preț accesibil și toți producătorii ar trebui să înțelegem că în primul rând trebuie să promovăm vinul, acest produs să fie consumat de o masă cât mai mare de persoane. Dacă producem doar vinuri la un preț ridicat, numărul celor care vor consuma acest vin va fi limitat și noi nu vom putea niciodată să creștem numărul celor care consumă vinuri bune”, este logica cu care este ghidată afacerea cu vinuri a familiei Duluțe. Este probabil business-ul de suflet al lui Duluțe, pe care, când a fost vorba să găsească pe cineva să promoveze exact imaginea corectă a vinurilor moldovenești, cea pe care a găsit-o potrivită pentru această sarcină a fost doar fiica sa, Crina (foto principal alături de tatăl său), care este directorul de marketing al Cramei Averești.