APIA putea să își facă softul de plăți fără a apela la firme din afară?
agrointeligenta.ro -Softul informatic! Mare bătaie de cap a funcționarilor, dar mai ales a fermierilor care, din cauza noului sistem informatic de la Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA), nu și-au încasat încă subvenția pe suprafață. Mai mult, tot din cauză că modulul de zootehnie a fost lăsat la urmă, după cele pentru partea de vegetal, APIA a ratat astăzi termenul de plată pentru crescătorii de animalele, directorul general Florin Faur anunțând că abia acum se finalizează introducerea datelor în soft și centralizarea efectivelor la nivel național.
Cine este de vină pentru contractarea târzie și pe bucăți a acestui soft – parcă toată lumea din conducerea APIA și MADR se ferește de această întrebare. Dar, se puteau face lucrurile altfel? Se putea mobiliza Agenția de plăți ca, în loc să plătească zeci de milioane de euro unei companii private, să își fi format propria echipă de IT-iști care să dezvolte softul ”in house”, adică intern? Răspunsul actualului director Florin Faur este că APIA putea să ia în calcul și să dezvolte softul în parteneriat cu alte instituții ale statului, așa cu s-a făcut cu alte ocazii, fără a exista întârzieri.
”Este posibil și managerial am avut mereu această gândire: tot ce se poate internaliza cu statul, sunt adeptul ideii în sine. Este și partea de aerofotografie pe care o facem cu Ministerul Apărării. Ea a fost în 2010 reglementată prin OUG și din momentul respectiv ne-am stabilizat extrem de mult ca instituție. Acele lucruri s-au întâmplat într-un ritm destul de bun ca să nu mai ajungem la întârzieri. Eu cel puțin managerial iau în calcul acest aspect. Internalizările pot fi bun augur cu condiția să fie foarte bine studiate, pe principiul: măsurăm de nouă ori și tai o dată. nu ne putem permite nici o săptămână lipsă, fără servicii IT”, a declarat șeful APIA la Agro TV.
Florin Faur recunoaște însă că pentru a ca APIA să își facă propriul soft, acest proiect trebuia pregătit, mai ales prin recrutarea de specialiști. Cu echipa actuală de IT-iști, ar fi fost complicat.
”Nu știu dacă APIA putea să îl facă cu oameni proprii. Sunt vreo 42 de IT-iști în toate centrele județene, poate în jur de 100, iar la nivel central avem o direcție care nici nu are 30 de oameni, vorbim de vreo 22. La un asemenea soft, la asemenea dimensiuni, pentru că este un soft complex, e nevoie de sute de oameni. Asta nu înseamnă (…) că nu ar trebui sau nu ar putea fi identificate soluții la nivelul statului pentru așa ceva. Avem universități de profil care pot să genereze specialiști pe domeniu și poate e una dintre propunerile pe care, la un moment dat, o să le fac pentru perspectivă. Dar la ora asta, așa cum stau lucrurile, trebuie să funcționăm și nu ne permitem nici o zi fără acest IT. Dar cu resursele instituției era cam greu de coagulat, trebuia mulți oameni să îi aducem lângă noi”, a mai spus Faur, arătând astfel că, pentru moment, decizia de a se lucra cu o firmă din afara APIA a fpost luată și nu mai e cale de întors!