IMPOZITAREA SUBVENȚIILOR după NOUL COD FISCAL. Răspunsul ANAF pentru FERMIERI
Roxana Dobre -Impozitarea subvențiilor! ANAF-ul ne îngroapă, au strigat marți, 7 iunie, mii de fermieri în fața Parlamentului unde a avut loc un protest menit să tragă un semnal de alarmă asupra stării în care se află în acest moment agricultura din România. Mesajele de pe pancartele protestatarilor au avut ca principale ”ținte” instituții precum APIA și ANAF. Prima vinovată pentru întârzierea subvențiilor iar a doua pentru impozitarea unor bani care încă nu au fost încasați de fermieri.
Agrointeligența a scris încă de la începutul anului despre impozitarea subvenției când Nicolae Sitaru, cunoscut fermieri din Ialomița, ne-a sesizat acest aspect. Despre această impozitare abuzivă știu și autoritățile iar recent, la conferința anuală a LAPAR, ministrul agriculturii, Achim Irimescu, a atras atenția că acest tip de ajutor nu trebuie să fie taxat de ANAF. ”Vreau să rezolvăm acest lucru, și i-am transmis și domnului director al LAPAR, Laurențiu Baciu, a plății vreunui impozit pentru subvențiile agricole. Deci subvențiile europene nu sunt impozabile!”, a transmis ministrul agriculturii.
Agrointeligența a mers mai departe cu acest subiect și a cerut ANAF un punct de vedere oficial în privința acestui tip de impozitare. Iată care este răspunsul sec primit de noi la redacție.
”Urmare solicitării dumneavoastră referitoare la modul în care se plăteşte impozitul pentru veniturile din subvenţii acordate fermierilor, vă comunicăm că aspectele a căror clarificare este solicitată de către dumneavoastră, sunt reglementate prin Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, în cadrul Titlului IV – Capitolul I (art. 62), precum şi în Normele metodologice de aplicare a acesteia (Titlul IV – Capitolul I – secţiunea a 2-a – punct. 3) aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016”, a fost răspunsul limitat al celor de la ANAF.
Atenție însă! Când vorbim de impozitarea acestui tip de ajutor ne referim doar la persoanele juridice întrucât fermierii care au ca formă de organizare PFA sau II nu sunt impozitați direct din subvenție ci plătesc norma pe venit agricol.
Pentru a veni în întâmpinarea fermierilor am mers pe ”firul” indicat de ANAF. Astfel, iată ce prevede Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, în cadrul Titlului IV – Capitolul I (art. 62) unde este prevăzut impozitul pe venit:
ART. 62 – Venituri neimpozabile
În înțelesul impozitului pe venit, următoarele venituri nu sunt impozabile:
a) ajutoarele, indemnizațiile și alte forme de sprijin cu destinație specială, primite de la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetele locale și din alte fonduri publice sau colectate public, inclusiv cele din fonduri externe nerambursabile, precum și cele de aceeași natură primite de la organizații neguvernamentale, potrivit statutelor proprii, sau de la alte persoane;
(…)
j) sumele primite drept despăgubiri pentru pagube suportate ca urmare a calamităților naturale, precum și pentru cazurile de invaliditate sau deces, conform legii;
u) subvențiile primite pentru achiziționarea de bunuri, dacă subvențiile sunt acordate în conformitate cu legislația în vigoare;
În continuare se precizează că potrivit prevederilor art. 62 lit. a) din Codul fiscal, în categoria veniturilor neimpozabile se cuprind şi formele de sprijin cu destinaţie specială acordate din bugetul de stat şi din fonduri externe nerambursabile în conformitate cu legislaţia internă şi reglementările europene, de exemplu:
a) forme de sprijin acordate producătorilor agricoli din sectorul vegetal sub forma schemelor de plăţi directe şi ajutoarelor naţionale tranzitorii în conformitate cu Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 3/2015 pentru aprobarea schemelor de plăţi care se aplică în agricultură în perioada 2015-2020 şi pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societăţile agricole şi alte forme de asociere în agricultură, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 104/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
b) ajutoare de stat şi forme de sprijin acordate fermierilor din sectorul zootehnic potrivit Hotărârii Guvernului nr. 1.179/2014 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat în sectorul creşterii animalelor, cu modificările ulterioare, şi Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 3/2015, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 104/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
c) sprijinul nerambursabil acordat potrivit Programului Naţional pentru Dezvoltare Rurală 2014-2020, aprobat prin Decizia de punere în aplicare a Comisiei Europene nr. C(2015) 3.508 din mai 2015, de aprobare a Programului de Dezvoltare Rurală al României pentru sprijin din Fondul European Agricol pentru dezvoltare rurală;
d) forme de sprijin nerambursabil acordate potrivit Programului Operaţional pentru Pescuit 2007-2013, aprobat prin Decizia Comisiei Europene nr. C(2007) 6.664 din 14 decembrie 2007 şi Programului Operaţional pentru Pescuit şi Afaceri Maritime 2014-2020, aprobat prin Decizia Comisiei Europene nr. C(2015) 8416 din 25 noiembrie 2015;
În aplicarea prevederilor art. 62 lit. g) din Codul fiscal sunt neimpozabile despăgubirile, sumele asigurate şi orice alte drepturi acordate asiguraţilor, beneficiarilor sau terţelor persoane păgubite, din asigurările de orice fel, potrivit legislaţiei privind societăţile de asigurare şi supravegherea asigurărilor.
Structurile Ministerului de Finanțe, cu ochii pe fermierii ”evazioniști”
Separat de instrumentarea marilor cazuri de evaziune fiscală, pe fondul creșterii cererii și a consumului de bunuri și servicii din perioada următoare, conducerea Direcției Generale Antifraudă Fiscală a dispus intensificarea controalelor operative începând cu luni, 6 iunie, pentru a preveni fenomene circumscrise economiei subterane, evaziunii fiscale, indisciplinei financiare, neconformării la declararea și plata obligațiilor fiscale.
Astfel, direcțiile regionale antifraudă de la nivelul întregii țări vor documenta și organiza acțiuni de monitorizare si control antifraudă operative, care vor viza următoarele sectoare:
–Domeniul recoltării cerealelor, morăritului și panificației
–Centre comerciale angro din zone cu risc fiscal și cu activitate semnificativă,
-Restaurante, baruri, cluburi
–Zone cu aglomerare de comercianți en-detail cu risc fiscal ridicat
-Prestări de servicii direct către populație: turistice/agrement, sportive/medicale de estetică/întreținere, întreținere și reparații auto
–Livrări de bunuri cu amănuntul către populație: agroalimentare, îmbrăcăminte și încălțăminte, menaj, materiale de construcții, jucării, electrice.
Acțiunile de monitorizare și control vor fi efectuate inclusiv în zile de sâmbătă și duminică, în funcție de specificul activităților comerciale vizate.