30 septembrie, termenul-limită pentru plata impozitului pe teren
Roxana Dobre -Ce trebuie să știți despre impozitul pe terenuri 2016! Cel de-al doilea termen de plată din acest an pentru impozitarea acestor proprietăți funciare se apropie – acesta este reprezentat de ziua de 30 septembrie, aşa cum s-a întâmplat şi în anii precedenţi. Cum Codul fiscal a adus mai multe schimbări la nivelul taxelor şi impozitelor locale, prezentăm în articolul de faţă cele mai importante prevederi pe care trebuie să le cunoască proprietarii de terenuri agricole.
Potrivit Codului fiscal, persoanele care au în proprietate terenuri pe teritoriul României datorează un impozitul anual, care se achită la direcţiile de specialitate ale primăriilor, respectiv direcţiile de taxe şi impozite locale.
De altfel, plata impozitului se face în două tranşe egale, termenele-limită de plată fiind stabilite de autorităţi, în 2016, pentru 30 iunie şi 30 septembrie. Practic, anul acesta a consemnat o premieră în ceea ce priveşte primul termen de plată, în condiţiile în care data-limită iniţială, întâlnită şi în anii precedenţi (31 martie), a fost prorogată cu trei luni de autorităţi, prin intermediul unei ordonanţe de urgenţă care a modificat, în martie, Codul fiscal.
În ceea ce priveşte cel de-al doilea termen de plată însă, acesta a rămas neschimbat, ceea ce înseamnă că proprietarii de terenuri pot achita până cel târziu pe 30 septembrie, fără penalizări, a doua rată din impozitul anual. De precizat că, cei care au plătit anticipat impozitul pentru întregul an până la 30 iunie s-au putut bucura de o reducere de până la 10%, stabilită prin hotărâre a consiliului local. Automat, aceste persoane scapă de obligaţia achitării celei de-a doua tranşe a impozitelor, prevăzută pentru 30 septembrie.
Impozitul pe teren: Modalitatea de calcul
Noul Cod fiscal, în vigoare de la 1 ianuarie, stabileşte la art. 465 că impozitul pe teren se calculează luând în calcul suprafața terenului, rangul localităţii în care este amplasat terenul, zona şi categoria de folosinţă a terenului, conform încadrării făcute de consiliul local şi este datorat, pentru întregul an fiscal, de persoana care are în proprietate terenul la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior.
Astfel, în cazul unui teren amplasat în interiorul oraşului (intravilan), impozitul se stabileşte prin înmulţirea suprafeţei terenului, exprimată în hectare, cu suma corespunzătoare dintr-un tabel reglementat de Codul fiscal.
Potrivit legislaţiei în vigoare, rangul localităţii este stabilit astfel:
Rangul 0 – Capitala României, municipiu de importanţă europeană;
Rangul I – municipii de importanţă naţională, cu influenţă potenţială la nivel european;
Rangul II – municipii de importanţă interjudeţeană, judeţeană sau cu rol de echilibru în reţeaua de localităţi;
Rangul III – oraşe;
Rangul IV – sate reşedinţă de comună;
Rangul V – sate componente ale comunelor şi sate aparţinând municipiilor şi oraşelor.
În ceea ce priveşte terenul amplasat în extravilan, adică în afara oraşului, impozitul se stabileşte prin înmulţirea suprafeţei terenului, exprimată în hectare, cu suma corespunzătoare prevăzută în tabelul disponibil aici, înmulţită cu acelaşi coeficient de corecţie corespunzător, ca în cazul terenurilor intravilane.
Atenţie! În cazul dobândirii unui teren pe parcursul anului, noul proprietar are obligaţia de a depune o declaraţie de impunere, alături de documentele justificative, la direcţiile de taxe şi impozite locale, în termen de 30 de zile de la achiziţie, obligaţie valabilă şi în cazul dobândirii unei case sau a unei maşini pe parcursul anului.
Codul fiscal stabileşte şi situaţiile în care anumite categorii de persoane nu datorează impozit pentru terenurile pe care le deţin. Concret, sunt scutiţi de la această plată, printre alţii, veteranii de război ce deţin în proprietate sau în coproprietate terenuri, dar şi văduvele de război, persoanele care au fost private de libertate sau cele cu handicap grav sau accentuat.
Sursa selectivă: www.avocatnet.ro