E OFICIAL. DOCUMENT IMPORTANT, ELIMINAT de la 1 FEBRUARIE!
Roxana Dobre -Este oficial! Un document care îi încurca pe antreprenori va fi eliminat începând de la 1 februarie, potrivit unei decizii care a fost publicată vineri în Monitorul Oficial. Este vorba despre formularul fiscal 088 pe care firmele trebuiau să-l completeze pentru înregistrarea în scopuri de TVA și care a fost aspru criticat de mediul privat fiindcă includea un set foarte stufos de întrebări.
Patronii trebuiau să dea detalii despre studiile urmate şi chiar despre planurile de afaceri în ideea că astfel inspectorii fiscali puteau determina daca o firmă este sau nu de încredere si merită să primească undă verde pentru rambursarea de TVA.
Formularul 088, ”inventat” în urmă cu aproape doi ani a dus birocraţia la un nou nivel, motiv pentru care mii de firme s-au trezit că le-a fost anulat codul de TVA deşi activităţile lor nu erau cu adevărat suspecte. Fiscul şi-a recunoscut greşeala şi a încercat de două ori la rând să simplifice documentul, însă degeaba. După 1 februarie, formularul 088 nu va fi înlocuit cu nimic, ceea ce creşte însă riscul de evaziune pe TVA, în condiţiile în care taxa pe valoare adăugată generează undeva la 60% din evaziunea fiscală din România.
Într-un comunicat remis presei, ANAF spune că din analiza procedurilor referitoare la înregistrarea în scopuri de TVA s-a constatat că, pe de o parte, contribuabilii furnizează o serie de informaţii organelor fiscale prin formularele existente. Respectiv: 010, 098 şi 099 şi că, pe de altă parte, ANAF deţine deja sau poate obţine prin schimbul de date cu alte instituţii o serie de alte informaţii care pot fi utilizate în evaluarea intenţiei şi capacităţii de a desfăşura activităţi economice. ”Astfel, ANAF are în baza de date informaţii cu privire la istoricul şi comportamentul fiscal ale contribuabililor persoane juridice şi cu privire la istoricul fiscal al persoanelor fizice care sunt administratori sau acţionari/asociaţi, cum ar fi societăţile în care au fost sau mai sunt participanţi, situaţia acestora, cazierul fiscal”, argumentează ANAF în documentul citat.
În aceste condiţii, procedura privind stabilirea criteriilor pentru condiţionarea înregistrării în scopuri de TVA, aprobată prin OPANAF nr.2393/2016, urmează să fie actualizată în acest sens, adică pentru a fi utilizate informaţiile deţinute sau obţinute de ANAF de la alte entităţi. De asemenea, vor fi modificate în mod corespunzător aplicaţiile informatice folosite în procedura de evaluare.
Sursă selectivă: Digi24.ro