Peste 16 milioane de lei – BANI pentru APICULTORI. Cine va încasa SPRIJINUL FINANCIAR!
Roxana Dobre -Bani pentru apicultori în 2017! Crescătorii de albine primesc 16.271.166,63 de lei pentru acest an prin Programul Național Apicol (PNA) iar Ministerul Agriculturii a lansat astăzi, 27 aprilie, în dezbatere publică acest program cât și normele de aplicare și funcționare. Apicultorii pot trimite sugestii timp de zece zile!
Valoarea sprijinului financiar de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, alocat pentru Programul naţional apicol pentru perioada 2017-2019, este de 48.813.495,36 lei potrivit prevederilor Deciziei Comisiei Europene nr. 4133 din 5 iulie 2016 de aprobare a programelor naţionale de îmbunătăţire a producţiei şi comercializării produselor apicole prezentate de statele membre în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului, denumită în continuare Decizia Comisiei Europene nr. 4133 din 5 iulie 2016, şi distribuită astfel:
- pentru anul 2017: 16.271.166,63 lei;
- pentru anul 2018: 16.271.175,71 lei;
- pentru anul 2019: 16.271.153,02 lei.
Beneficiarii Programului sunt apicultori, persoane fizice şi juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale constituite potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, cu modificările şi completările ulterioare; cooperativele agricole recunoscute, conform legislaţiei în vigoare numai pentru acţiunea de asistenţă tehnică pentru apicultori şi organizaţiile de apicultori.
Solicitanţii Programului sunt apicultorii, persoane fizice şi juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale constituite potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 pentru acţiunile: Combaterea agresorilor şi a bolilor specifice stupilor, în special a varoozei; raţionalizarea transhumanţei; măsuri de asistenţă pentru repopularea şeptelului apicol din Uniune. Mai pot beneficia de program și cooperativele agricole recunoscute, conform legislaţiei în vigoare pentru acţiunea asistenţă tehnică pentru apicultori şi organizaţiile de apicultori.
Toti solicitanţii, trebuie să deţină un cod unic de identificare atribuit de APIA central/ Centrul judeţean, respectiv municipiul Bucureşti, generat de Registrul Unic de Identificare. În acest sens, apicultorii care depun prima dată la APIA o cerere de plată în calitate de solicitanţi, trebuie să se prezinte la APIA Centrul judeţean/municipiul Bucureşti, unde vor completa şi depune, înainte de data de depunere a cererii de plată, formularul de solicitare a codului unic de identificare (RO). După înregistrare în sistemul informatic se va genera codul unic de identificare, care se va comunica în scris solicitantului. Totodată, în momentul depunerii formularului de atribuire a codului unic de identificare au obligaţia să prezinte documentul de identificare financiară care trebuie să conţină următoarele date: denumirea, adresa băncii, codul IBAN al contului bancar activ pe teritoriul României.
Modul de finanţare
Comisia Europeană participă la finanţarea acţiunilor din Program cu 50% din cheltuielile efectuate de România pentru fiecare acţiune accesată, excluzând TVA. Exerciţiile financiare ale Programului se stabilesc de la data de 16 octombrie a fiecărui an până la data de 15 octombrie a anului următor, iar acţiunile cuprinse în acesta se aplică anual de către beneficiari, de la data de 16 octombrie a anului în curs până la data de 31 august a anului următor.
Plăţile aferente se fac în timpul exerciţiului financiar. Contribuţia Uniunii Europene la Programul de îmbunătăţire a producţiei şi comercializării produselor apicole este aprobată prin Decizia Comisiei Europene nr. 4133 din 5 iulie 2016, faptul generator al cursului de schimb este stabilit la art. 34 alin. (1) din Regulamentul delegat (UE) nr. 907/2014 al Comisiei din 11 martie 2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte agenţiile de plăţi şi alte organisme, gestiunea financiară, verificarea şi închiderea conturilor, garanţiile şi utilizarea monedei euro, iar cursul euro este stabilit potrivit prevederilor art. 40 din acelaşi regulament, la valoarea de 4,5390 lei, pentru plăţile aferente anului 2017. Plăţile se efectuează în lei, la ultimul curs de schimb stabilit de Banca Centrală Europeană (BCE) înainte de data de 1 ianuarie a anului în cursul căruia este luată decizia de acordare a ajutoarelor.
Evitarea dublei finanţări
Solicitanţii/beneficiarii PNA pot accesa simultan sprijin prin măsurile agricole de sprijin forfetar din PNDR 2014-2020 (sub-măsurile 6.1 ”Sprijin pentru instalarea tinerilor fermieri”, 6.3”Sprijin pentru dezvoltarea fermelor mici”) cu condiţia ca acţiunile sprijinite şi/sau planificate si propuse spre finanţare de apicultori prin PNDR 2014-2020 să nu fie solicitate prin Programul Naţional Apicol aprobat şi viceversa. Condiţia se aplică de la momentul solicitării sprijinului prin PNDR 2014-2020, iar lista cheltuielilor stabilită de apicultor prin planul de afaceri depus la PNDR 2014-2020, devine neeligibilă prin PNA 2017-2019 pentru respectivul solicitant. Restricţia de mai sus nu se aplică solicitanţilor care accesează sM6.1/6.3 PNDR pentru cheltuieli care nu sunt eligibile prin PNA.
În ceea ce priveşte măsurile agricole de investiţii din PNDR 2014-2020, în cazul sM 4.1, solicitanţii care au accesat sprijin prin Programul National Apicol aprobat pentru cheltuieli eligibile comune celor două programe, vor putea accesa PNDR pentru sectorul apicol doar după finalizarea investiţiei derulate prin PNA (adică după efectuarea plăţii de către agenţia de plăţi către beneficiar), iar lista de cheltuieli decontată prin PNA va deveni neeligibilă în proiectul depus în cadrul PNDR. Pentru sM 4.2 este permisă accesarea simultană a submăsurii 4.2 cu PNA 2017-2019, demarcarea va fi făcută ex-ante, astfel cheltuielile eligibile în cadrul PNA fiind excluse de la finanţare prin intermediul sM 4.2.
Solicitanţii Programului: cooperativele agricole recunoscute, conform legislaţiei în vigoare.
Condiţii de eligibilitate:
- Cooperativa să aibă obiectul de activitate în domeniul apicol şi să fie înfiinţată de minimum 1 an si sa fi desfăşurat activitate economică înregistrată în bilanţul contabil;
- Membrii apicultori ai cooperativei trebuie să deţină în total minimum 1500 de familii de albine la data depunerii cererii de solicitare a ajutorului financiar;
- Decontarea prin Program se face pentru o cooperativă care achiziţionează utilajele: maturator, centrifugă, topitor de ceara cu abur din inox; decontarea se face o singură dată pentru fiecare dintre aceste componente;
- Menţinerea pe o perioadă de minim 3 ani de la data achiziţiei a utilajelor decontate prin program.
Cheltuieli eligibile:
- – Până la 75% din preţul fără TVA pentru decontarea achiziţiilor de maturator, centrifugă, topitor de ceara cu abur din inox, cu condiţia să menţină minimum 3 ani utilajele achiziţionate;
Documente justificative:
- copii ale actelor de constituire ale cooperativei, conform legislaţiei în vigoare;
- membrii apicultori ai cooperativei trebuie să deţină copia adeverinţei eliberată de ANZ din care să reiasă numărul familiilor de albine deţinute, emisă înainte de efectuarea achiziţiilor;
- centralizatorul întocmit de împuternicitul cooperativei cu numărul de familii deţinute care să ateste că membrii cooperativei deţin minimum 1500 familii de albine şi au stupii;
- Facturii de achiziţie a maturatorului, centrifugei, topitorului de ceara cu abur din inox;
- copia documentului de efectuare a plăţii sau extras de cont pentru achiziţia de maturator, centrifugă, topitor de ceara cu abur din inox;
- copia contractului de vânzare – cumpărare;
- proces verbal de recepţie finală a utilajului;
- declaraţia pe proprie răspundere a cooperativei că va păstra utilajele achiziţionate şi decontate prin program pe o perioada de minim 3 ani;
- documentul de identificare financiara al cooperativei; j. copie bilanţ contabil.
Documente transmise după plata ajutorului:
- depunerea anuală pe o perioadă de 3 ani de la achiziţionarea maturatorului, centrifugei, topitorului de ceară cu abur din inox, a proceselor verbale încheiate între cooperativă şi apicultorul/apicultorii care au beneficiat de utilizarea utilajelor achiziţionate.
- Se decontează: – o centrifugă inox, pe minim 6 rame, reversibilă, electrică / manuală/radială / 300 familii de albine; – un maturator de minim 500 litri; – un topitor de ceară cu abur din inox / 300 familii de albine.
Cheltuieli eligibile:
În cazul apiculturii convenţionale: a) preţul fără TVA al medicamentelor achiziţionate înainte de data depunerii cererii de plată, de la furnizori autorizaţi conform legislaţiei în domeniu utilizate pentru tratarea varoozei pentru întreg efectivul de albine deţinut de apicultor, conform adeverinţei eliberată de ANZ din care să reiasă numărul familiilor de albine deţinute emisă înainte de efectuarea achiziţiilor; b) preţul fără TVA al medicamentelor achiziţionate înainte de data depunerii cererii de plată, de la furnizori autorizaţi conform legislaţiei în domeniu utilizate pentru tratarea nosemozei, conform adeverinţei eliberată de ANZ din care să reiasă numărul familiilor de albine deţinute emisă înainte de efectuarea achiziţiilor;
În cazul apiculturii ecologice: a) preţul fără TVA al medicamentelor achiziţionate înainte de data depunerii cererii de plată, de la furnizori autorizaţi conform legislaţiei în domeniu utilizate pentru tratarea varoozei pentru întreg efectivul de albine deţinut de apicultor, conform adeverinţei eliberată de ANZ din care să reiasă numărul familiilor de albine deţinute, emisă înainte de efectuarea achiziţiilor; b) preţul fără TVA al medicamentelor achiziţionate înainte de data depunerii cererii de plată, de la furnizori autorizaţi conform legislaţiei în domeniu utilizate pentru tratarea nosemozei, conform adeverinţei eliberată de ANZ din care să reiasă numărul familiilor de albine deţinute, emisă înainte de efectuarea achiziţiilor.
Documente justificative: a) copia actului de identitate – B.I./C.I., în cazul persoanelor fizice; b) copia certificatului de înregistrare de la oficiul registrului comerţului/a certificatului de înregistrare fiscală, după caz, iar toate documentele vor fi eliberate pe forma de organizare; c) copia adeverinţei eliberată de ANZ din care să reiasă numărul familiilor de albine deţinute, emisă înainte de efectuarea achiziţiilor; d) copia adeverinţei/atestatului/certificatului/diplomei care să confirme pregătirea apicultorului în domeniul apicol, conform legislaţiei în vigoare, eliberată/eliberat până la termenul-limită de depunere a cererii şi a documentelor, după caz; e) documentul de identificare financiară; f) copia facturii de achiziţie a medicamentelor copia documentelor de efectuare a plăţii medicamentelor pentru tratarea varoozei sau nosemozei; g) declaraţie pe proprie răspundere că medicamentele achiziţionate prin Program sunt pentru tratarea varoozei al întregului efectiv de familii de albine şi sau pentru tratarea nosemozei.
Achiziţionarea de cutii în vederea înlocuirii cutiilor uzate în urma deplasării în pastoral
Pot beneficia apicultori, persoane fizice sau persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale constituite potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, cu modificările şi completările ulterioare.
Condiţii de eligibilitate:
- apicultorul trebuie să deţină minimum 75 de stupi cu familii de albine;
- apicultorul trebuie să aibă pregătire în domeniul apiculturii;
- cutiile trebuie să fie achiziţionate de la persoane juridice sau persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale constituite potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008, cu modificările şi completările ulterioare, care produc şi/sau comercializează cutii;
- apicultorul să deţină ordin de deplasare în pastoral, avizat şi datat de către consiliul local şi achiziţia să se facă ulterior datei de deplasare în pastoral;
- achiziţionarea cutiilor se face o singură dată pe perioada derulării Programului.
Cheltuieli eligibile: – preţul fără TVA pentru achiziţia de cutii, dar nu mai mult de 25% din totalul stupilor cu familii de albine deplasaţi în pastoral de apicultor la data depunerii cererii de solicitare a ajutorului financiar.
Documente justificative:
- a) copia actului de identitate – B.I./C.I., în cazul persoanelor fizice;
- b) copia certificatului de înregistrare de la oficiul registrului comerţului/a certificatului de înregistrare fiscală, după caz, iar toate documentele vor fi eliberate pe forma de organizare;
- c) adeverinţa eliberată de ANZ din care să reiasă numărul familiilor de albine deţinute, emisă înainte de efectuarea achiziţiilor;
- d) copia adeverinţei/atestatului/certificatului/diplomei care să confirme pregătirea apicultorului în domeniul apicol, conform legislaţiei în vigoare, eliberată/eliberat până la termenul limită de depunere a cererii şi a documentelor, după caz;
- e) copia ordinului de deplasare din care să rezulte că acesta a efectuat deplasarea în pastoral, înainte de data achiziţiei;
- f) copia facturii de achiziţie şi a documentelor de efectuare a plăţii cutiilor;
- g) documentul de identificare financiară.
Atenție! Termenul-limită de depunere a cererii şi a documentelor care o însoţesc este data de 1 august a fiecărui an.
Puteți consulta proiectul complet Proiect-HG-Programul-National-Apicol-2017-2019-update-27.04.2017