• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Anunțuri
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • Știri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Bursă cereale
  • Agribusiness
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • EXCLUSIV! DUNĂREA – BLOCATĂ! Fermierii români PIERD BANI ÎN FIECARE ZI!

    Roxana Dobre -

    Dunărea blocată, autorități care dau din colț și fermieri care pierd bani în fiecare zi din cauza nepăsării. O serie de fotografii primite pe adresa de e-mail a Agrointeligența – redactia@agrointel.ro dovedesc că în acest moment, recolta agricolă din acest an nu poate fi transportată pe calea apei, ceea ce face ca producțiile să poată ajunge în Constanța doar pe căi rutiere și feroviare, mult mai scumpe. 

    Nepăsarea autorităților îi costă scump pe fermieri. Producătorii agricoli se află în plină campanie de recoltare și implicit de vânzare a cerealelelor și oleaginoaselor și pe lângă prețul și așa mic pe care îl obțin de la traderi, producătorii agricoli se lovesc și în acest an de o problemă care trenează. Este vorba despre imposibilitatea producătorilor agricoli de a transporta recolta pe canalele navigabile ale Dunării din cauză că acestea nu sunt dragate de autoritățile în măsură să dispună acest lucru.

    Agrointeligența -www.agrointel.ro vine în sprijinul fermierilor și a luat legătura cu cei implicați în zonă, dar și cu cei responsabili de situație pentru a încerca să rezolve situația pentru fermieri!

    Agrointeligența -www.agrointel.ro a primit la redacție o serie de fotografii care arată că în timp ce fermierii pierd bani importanți, draga, adică nava special amenajată cu care se sapă pe fundul unei ape și se scoate materialul săpat, este acostată în Portul Corabia fără a executa vreo lucrare. De precizat că transportul naval ar reprezenta pentru fermierii din sudul țării o alternativă extrem de avantajoasă față de varianta rutieră sau feroviară.

    Producătorii agricoli se plâng că primesc un preț și cu 10 euro pe tonă mai puțin tocmai din cauză că transportul naval este imposibil de accesat în acest moment.

    Mariana Căroi, șef siloz Uniconfex Port Corabia: ”În portul Corabia nu mai putem încărca absolut deloc. Automat trebuie să dai un preț mult mai mic la producător ca să-ți scoți cheltuiala”

    Mariana Căroi, șef siloz Uniconfex Port Corabia, recunoaște că situația este gravă iar cei care pierd sunt fermierii cu atât mai mult cu cât se apropie recoltatul la floarea-soarelui, producție pe care depozitarii nu o mai pot prelua de la fermieri pentru că ”momentan silozurile sunt blocate în zona Dunării”. 

    ”Fermierii pierd foarte mult, pentru că noi suntem blocați cu toată marfa în silozuri, vine floarea-soarelui. La floarea-soarelui o să rămână cu ea nedepozitată și poate chiar în câmp, pentru că oamenii nu au stații de depozitare, iar noi avem toate silozurile blocate în zona Dunării. Și e normal să rămână, să vândă la un preț de nimic nu știu pe unde. Șenalul navigabil, până acum vreo 10 ani, era pe partea românească, pentru că era normal. Și porturile sunt pe partea românească. Și s-a format și pe partea cealaltă (la Bulgari – n.r), din cauza faptului că la noi nu s-a mai putut circula, că a strangulat Dunărea undeva în amonte, la kilometrul 633. Pe timpuri, se draga aici și se draga în portul Corabia, iar acum, de ani de zile nu s-a mai făcut dragaj și e păcat, pentru că în portul Corabia pot să spun că aveam anumiți ani când eram ca în portul Constanța, iar acum nu mai putem încărca absolut deloc”, a precizat Mariana Căroi.

    Acesta arată cu degetul spre Compania Națională „Administrația Porturilor Dunării Fluviale” (APDF) Giurgiu care trebuie să dragheze și spre Ministerul Transporturilor care trebuie să asigure condițiile necesare.

    ”Spuneți-i domnului Matei (Cristian Matei – directorul general de la APDF Giurgiu, n.r) că cu porturile nu e vorba de șenalul navigabil, e vorba de porturi, unde dânșii, la fiecare încărcare, încasau niște taxe și prin contracte prevede că sunt obligați să le asigure nivel de încărcare. Deci APDF Giurgiu. Sunt anumite zone în care nu se poate cirucla. Sunt mameloane de nisip. Dacă ei dragau, nu se întâmpla treaba asta, deci nu au dreptate. Cum se circulă pe partea bulgarilor, se putea circula foarte bine pe partea românească. Ăsta nu e motiv să spună dânsul că nu se poate. În momentul în care au încercat să facă un dragaj acum vreo 4 ani, dar au luat nisipul de unde acostează barjele și l-au pus pe mijlocul Dunării, s-a putut încărca. Normal că nisipul pe care ei l-au pus în mijlocul Dunării, după aceea a venit înapoi. Cum poate să spună că nu e nivel că a scăzut Dunărea? Nu există. În aval de noi, la Teofer au cât de cât nivel de încărcare și de ieșire din port”, a explicat Mariana Căroi.

    În privința unui buget alocat de stat pentru dragare, Mariana Căroi nu ne-a putut spune dacă acesta este prevăzut pentru 2017 dar a precizat că în perioada în care autoritățile își făceau treaba, adică prin 2012, au fost încărcate 90.000 tone de produse agricole.

    ”Nu știu, asta nu știu să vă spun, dacă există un buget alocat. Ceea ce nu cred, pentru că ei stau foarte prost financiar. În condițiile că noi avem teren închiriat de la ei, la prețuri de îți cad plombele, pe care stau silozurile. Plătim lună de lună chirie către ei. În 2012 am încărcat 90. 000 tone. În anul în care au dragat ei și au pus nisipul pe mijloc, noi am încărcat 90.000 tone numai noi, plus ceilalți care au activat în port, iar acum nu se mai poate încărca”, a mai spus Mariana Căroi.

    Privind o estimare a pierderilor înregistrate anual de fermieri, șefa silozului Uniconfex Port Corabia, spune că acestea sunt ”imense”.

    Nu știu să vă spun, dar în orice caz, sume imense pe tot anul cu problemele astea, pentru că suntem obligați să luăm, să mergem la 70 km, să aducem pe auto, să încărcăm pe CFR, CFR-ul e mult mai scump decât pe apă, și automat trebuie să dai un preț mult mai mic la producător ca să-ți scoți cheltuiala, că altfel nu ai cum”, a mai spus Marian Căroi.

    Aceasta a transmis și un mesaj Ministerului Transporturilor pentru a lua atitudine în această problemă springentă pentru fermieri.

    ”Se poate face dragaj. Deci Ministerul Transporturilor ar trebui să se gândească și la chestiile astea, și la producător și la porturile din România, pentru că sunt porturi care produc bani. Absolut toată marfa care se încarcă din porturi de aici, merge  la extern. Agricultura ne scoate din toate încurcăturile. Ar trebui să aplecăm puțin privirea către porturi și mai ales unde sunt zone agricole de se face încărcare numai pe nave. Cu domnul Matei (Cristian Matei este directorul general de la APDF Giurgiu – n.r) oricum discutăm și noi de ani de zile și nu am făcut nimic. Avem adrese făcute către ei, avem absolut tot, dar nu s-a luat nicio măsură. Dacă ar fi de față cu mine, i-aș spune în față:  domnule, ai fost director la APDF doar ca să-ți iei salariul, în rest nu te-a interesat absolut nimic. Nimic, nimic. Pentru că dacă făcea demersuri mai departe, probabil că nu eram în situația asta. Dar s-a complăcut în situația asta. Ce îl interesează pe el? Nu are pierderea el”, a mai spus Mariana Căroi.

    Compania Națională „Administrația Porturilor Dunării Fluviale” Giurgiu aruncă ”draga” în curtea Administrației Fluviale a Dunării de Jos R.A. Galați

    Cristian Matei, directorul general al Companiei Naționale „Administrația Porturilor Dunării Fluviale” (CN APDF) Giurgiu ne-a declarat că blocajul nu se află la instituția pe care o conduce.

    ”Problema nu este la noi, nu e sub autoritatea noastră. Este (sub autoritatea – n.r) Consiliului Local, sunt porturile Turnu Măgurele și Zimnicea, care nu sunt la noi. Noi ne ocupăm de administrarea porturilor. Administrația Fluvială a Dunării de Jos R.A. Galați (AFDJ) asigură serviciile de navigabilitate pe Dunăre. Știu că mereu se revine cu această problemă, anual”, a explicat în exclusivitate pentru Agrointeligența -www.agrointel.ro, Cristian Matei.

    Acesta nu este străin de situația care le aduce pagube fermierilor și spune că astfel de plângeri apar anual.

    ”Din punctul nostru de vedere, marfa trebuie să ajungă în port. După ce ajunge în port, cum se circulă pe Dunăre aia e acolo. Și dacă am avea cum, tot nu am putea interveni, nu e în jurisdicția noastră. Acolo, repet, e AFDJ Galați. E o companie care se ocupă de dragat și de asigurarea condițiilor de navigabilitate pe tot cursul Dunării, de la Baziaș și până la vărsare. Știu că se întâmplă mereu confuzia asta. Noi administrăm porturile”, a mai adus lămuriri directorul general al Companiei Naționale ”Administrația Porturilor Dunării Fluviale”.

    Mai mult, Cristian Matei spune că a încercat să intervină pentru lămurirarea situației dar schimbările le pot implementa doar cei responsabili strict cu această problemă.

    Știu că și noi suntem în discuții cu oamenii, în sensul de a asigura adâncimile, dar mai departe nu pot să vă spun ce se întâmplă în curtea dumnealor. Acum, în momentul ăsta, în toate porturile administrate de noi nu există probleme, în sensul că nu pot încărca sau nu pot descărca. Repet, vizavi de circulația pe Dunăre, asta nu mai depinde de noi. Iar porturile Zimnicea și Turnu Măgurele sunt date undeva prin 2000 dacă nu greșesc, nu știu să vă spun exact acum la telefon, sunt date de Consiliile Locale. Acolo chiar nu putem interveni nici măcar în port, că nu sunt ale noastre”, a mai spus Cristian Matei.

    Conducerea Administrației Fluviale a Dunării de Jos R.A. Galați merge pe ”bănuieli”

    Agrointeligența -www.agrointel.ro a luat legătura și cu conducerea Administrației Fluviale a Dunării de Jos R.A. Galați. Directorul general, Dorian Dumitru, era plecat într-o delegație iar în locul său ne-a oferit explicații, Cristian Șendrea, director comercial.

    ”La noi se draghează, sunt utilaje de dragat. Sunt pe zona fluvială, sunt pe zona maritimă, sunt utilaje de dragat. Se muncește momentan. Cu dragajul efectiv ne ocupăm noi. Dar noi angajăm anumite firme, prin licitație. Scoatem la licitație anumite locuri de dragaj, deci nu dragăm noi efectiv, prin alte firme, prin colaboratorii noștri”, a adus explicații Cristian Șendrea.

    Foarte important, directorul comercial spune că există și buget alocat pentru aceste lucrări.

    ”Normal, este buget, cum să nu? Cred că firma respectivă și-a terminat la momentul de față lucrarea pe care o avea și acum fac măsurători, asta e bănuiala mea. Eu știu că funcționează. Din momentul în care am atins o normă de dragat, se retrag după o zi și fac măsurători, să vadă cum a ieșit. E posibil să fie într-o fază de măsurători acum”, a mai precizat acesta.

    Mai mult, specialistul recunoaște că în acest moment cotele Dunării sunt scăzute iar navele nu pot să circule dar vina aparține în totalitate ”naturii”.

    Da, e normal când cotele sunt scăzute ca anumite nave să nu poată să circule. Dar asta este normal. Știți cum este, și de la natură, cum vine apa. Asta nu putem noi să dirijăm. Cotele sunt foarte scăzute la momentul ăsta. Noi în toate zonele unde avem punctele acestea, dragăm, se lucrează”, a mai dat asigurări Cristian Șendrea.

    Agrointeligența -www.agrointel.ro a cerut puncte de vedere și Prefectuului de Olt, Silviu Neacșu, și ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc. Ambii demnitari au arătat că au cunoștință de situația de pe Dunăre iar punctele acestora de vedere – solicitate conform procedurilor, vor fi publicate imediat ce vor fi transmise redacției noastre. Sperăm însă ca înaintea declarațiilor, să primim vești din Olt că Dunărea a fost deblocată, iar recoltele fermierilor pot să fie transportate fără probleme!


    Te-ar mai putea interesa

    Cum aflăm greutatea unui porc fără cântar. Formula de calcul numărul de kg în viu și carcasă MADR – anunț oficial despre majorarea subvențiilor APIA și hectarele care intră la plată S-a aprobat DUBLAREA subvențiilor pentru micii fermieri!

    Ultimele știri

    Patria Credit IFN – program de credite de până la 240.000 de lei pentru micii fermieri La ITC Seeds chiar găsiți hibridul sau soiul de care aveți nevoie Tăierea porcului fără asomare – pedepsită prin lege. Amenzile sunt uriașe!