IMPOZITUL PE TEREN. TERMENUL până la care TREBUIE ACHITATĂ A DOUA TRANȘĂ DE BANI!
agrointeligenta.ro -Atenție, fermieri! Nu uitați de termenul până la care puteți achita banii pentru impozitul datorat statului pentru anul în curs. Potrivit Codului fiscal, persoanele ce dețin clădiri, terenuri și mașini sunt obligate să achite anual impozit pentru acestea, în una sau două tranșe. Astfel, dacă nu au achitat integral impozitele până la 31 martie 2018, când a fost primul termen de plată, contribuabilii trebuie să achite a doua tranșă a acestora până pe 30 septembrie 2018.
În conformitate cu prevederile din Codul fiscal, impozitele locale pe clădiri, terenuri și mijloace de transport trebuie achitate anual în cel mult două rate, până la 31 martie și 30 septembrie.
În schimb, contribuabilii care au plătit anticipat impozitul pentru întregul an până la primul termen de plată s-au putut bucura de o reducere de până la 10%, stabilită prin hotărâre a consiliului local. Automat, aceste persoane scapă de obligaţia achitării unei a doua tranşe.
Totodată, impozitele de până la 50 de lei au trebuit achitate în mod integral până la primul termen de plată, 31 martie. Din 2016, odată cu modificarea sistemului fiscal, a fost introdusă prevederea conform căreia impozitele locale sunt datorate, pentru întregul an, de către persoana care avea în proprietate bunul la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior. Așadar, obligația de plată din 2018 intervine pentru bunurile pe care un contribuabil le avea în proprietate la data de 31 decembrie 2017. Mergând pe același principiu, o persoană ce cumpăra un bun în septembrie 2018 va datora impozitul aferent începând cu 1 ianuarie 2019.
Impozitul pe teren 2018. Cum se calculează
Calcularea impozitului pe teren se face luând în calcul suprafața terenului, rangul localităţii în care este amplasat terenul, zona şi categoria de folosinţă a terenului, conform încadrării făcute de consiliul local.
Astfel, în cazul unui teren amplasat în interiorul oraşului (intravilan), înregistrat în registrul agricol la categoria de folosinţă terenuri cu construcţii, precum și terenul înregistrat în registrul agricol la altă categorie de folosinţă decât cea de terenuri cu construcţii în suprafață de până la 400 mp, inclusiv, impozitul pe teren se stabileşte prin înmulţirea suprafeţei terenului, exprimată în hectare, cu o sumă corespunzătoare prevăzută în Codul fiscal.
În cazul unui teren amplasat în extravilan, impozitul/taxa pe teren se stabileşte prin înmulţirea suprafeţei terenului, exprimată în hectare, cu suma corespunzătoare prevăzută în următorul tabel, înmulţită cu coeficientul de corecţie, prezentat în tabelul de mai jos.
Nr. crt. | Categoria de folosinţă | Impozit (lei) |
1 | Teren cu construcţii | 22 – 31 |
2 | Teren arabil | 42 – 50 |
3 | Păşune | 20 – 28 |
4 | Fâneaţă | 20 – 28 |
5 | Vie pe rod, alta decât cea prevăzută la nr. crt. 5.1 | 48 – 55 |
5.1 | Vie până la intrarea pe rod | 0 |
6 | Livadă pe rod, alta decât cea prevăzută la nr. crt. 6.1 | 48 – 56 |
6.1 | Livadă până la intrarea pe rod | 0 |
7 | Pădure sau alt teren cu vegetaţie forestieră, cu excepţia celui prevăzut la nr. crt. 7.1 | 8 – 16 |
7.1 | Pădure în vârstă de până la 20 de ani şi pădure cu rol de protecţie | 0 |
8 | Teren cu apă, altul decît cel cu amenajări piscicole | 1 – 6 |
8.1 | Teren cu amenajări piscicole | 26 – 34 |
9 | Drumuri şi căi ferate | 0 |
10 | Teren neproductiv | 0 |
Rangul localităţii | Coeficientul de corecţie |
0 | 8,00 |
I | 5,00 |
II | 4,00 |
III | 3,00 |
IV | 1,10 |
V | 1,00 |
Precizăm că rangul localității este stabilit de legislația în vigoare astfel:
a) rangul 0 – Capitala României, municipiu de importanţă europeană;
b) rangul I – municipii de importanţă naţională, cu influenţă potenţială la nivel european;
c) rangul II – municipii de importanţă interjudeţeană, judeţeană sau cu rol de echilibru în reţeaua de localităţi;
d) rangul III – oraşe;
e) rangul IV – sate reşedinţă de comună;
f) rangul V – sate componente ale comunelor şi sate aparţinând municipiilor şi oraşelor.
Model de calcul pentru 2 hectare de teren arabil în extravilan, localizat pe raza unui sat reședință de comună (localitate cu rangul IV):
2 (hectare) X 42 (lei, conform unei presupuse hotărâri de CL) X 1,10 (rangul) = 92,4 lei
Model de calcul pentru 5 hectare de pășune localizate pe raza unui sat
5 (hectare) X 28 (lei, conform unei presupuse hotărâri de CL) X 1 (rangul localității) = 140 lei
*Notă: Puteți solicita primăriei de care aparțineți sau funcționarului de la ghișeu să vă pună la dispoziție sumele adoptate de Consiliul Local pentru fiecare categorie de folosință a terenurilor. Unele autorități locale au afișate aceste informații chiar și pe site.
În cazul unui teren amplasat în intravilan, înregistrat în registrul agricol la altă categorie de folosinţă decât cea de terenuri cu construcţii, pentru suprafaţa care depăşeşte 400 de metri pătrați , impozitul se stabileşte prin înmulţirea suprafeţei terenului, exprimată în hectare, cu suma corespunzătoare prevăzută în tabelul de mai jos iar acest rezultat se înmulţeşte cu coeficientul de corecţie (același ca și pentru terenul extravilan).
Nr. crt. | ZonaCategoria de folosinţă | A | B | C | D |
1 | Teren arabil | 28 | 21 | 19 | 15 |
2 | Păşune | 21 | 19 | 15 | 13 |
3 | Fâneaţă | 21 | 19 | 15 | 13 |
4 | Vie | 46 | 35 | 28 | 19 |
5 | Livadă | 53 | 46 | 35 | 28 |
6 | Pădure sau alt teren cu vegetaţie forestieră | 28 | 21 | 19 | 15 |
7 | Teren cu ape | 15 | 13 | 8 | 0 |
8 | Teren neproductiv | 0 | 0 | 0 | 0 |
În cazul unui contribuabil care deţine mai multe terenuri situate în intravilanul aceleiaşi unităţi/subdiviziuni administrativ-teritoriale, suprafaţa de 400 mp se calculează o singură dată, prin însumarea suprafeţelor terenurilor, în ordine descrescătoare.
Dacă terenul înregistrat în registrul agricol la altă categorie de folosinţă decât cea de terenuri cu construcţii, pentru suprafaţa care depăşeşte 400 mp, impozitul se stabileşte prin înmulţirea suprafeţei terenului, exprimată în hectare, cu suma corespunzătoare prevăzută într-un tabel din Codul fiscal.
Dacă încadrarea terenului în funcţie de rangul localităţii şi zonă se modifică în cursul unui an sau în cursul anului intervine un eveniment care conduce la modificarea impozitului pe teren, impozitul se calculează conform noii situaţii începând cu data de 1 ianuarie a anului următor.
În cazul terenului care este deţinut în comun de două sau mai multe persoane, fiecare proprietar datorează impozit pentru partea din teren aflată în proprietatea sa. În cazul în care nu se pot stabili părţile individuale ale proprietarilor în comun, fiecare proprietar în comun datorează o parte egală din impozitul pentru terenul respectiv.
Impozitul pe teren 2018. Cine este scutit de plată
Sunt scutiți de la plata impozitului doar fermierii care dețin terenuri extravilane situate în arii naturale protejate supuse unor restricţii de utilizare sau terenuri care au fost afectate de calamităţi naturale, pentru o perioadă de până la 5 ani. Începând cu data de 1 ianuarie a anului următor celui în care persoana depune documentele justificative.
Confom Codului Fiscal, nu se plătește impozitul pe teren pentru:
- terenurile aflate în proprietatea sau coproprietatea veteranilor de război, a văduvelor de război şi a văduvelor nerecăsătorite ale veteranilor de război;
- terenul aferent clădirii de domiciliu, aflat în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 1 din Decretul-lege nr. 118/1990, respectiv: persoanele care au fost private de libertate, cele care au avut stabilit domiciliu obligatoriu sau cele strămutate într-o altă localitate, dar şi a persoanelor fizice prevăzute la art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 105/1999, adică acele persoane care în perioada regimurilor instaurate cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945 au avut de suferit persecuţii din motive etnice;
- terenul aferent clădirii de domiciliu, aflat în proprietatea sau coproprietatea persoanelor cu handicap grav sau accentuat şi a persoanelor încadrate în gradul I de invaliditate, respectiv a reprezentanţilor legali ai minorilor cu handicap grav sau accentuat şi ai minorilor încadraţi în gradul I de invaliditate.
- terenurile aflate în domeniul privat al statului concesionate, închiriate, date în administrare ori în folosinţă, după caz, instituţiilor publice cu finanţare de la bugetul de stat, utilizate pentru activitatea proprie a acestora;
- terenurile aflate în proprietatea publică sau privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale;
- terenurile fundaţiilor înființate prin testament, constituite conform legii, cu scopul de a întreţine, dezvolta şi ajuta instituţii de cultură naţională, precum şi de a susţine acţiuni cu caracter umanitar, social şi cultural;
- terenurile aparţinând cultelor religioase recunoscute oficial şi asociaţiilor religioase;
- terenurile utilizate de unităţile şi instituţiile de învăţământ de stat, confesional sau particular, autorizate să funcţioneze provizoriu ori acreditate;
- terenurile unităţilor sanitare publice, cu excepţia suprafeţelor folosite pentru activităţi economice;
- terenurile folosite pentru activităţile de apărare împotriva inundaţiilor, gospodărirea apelor, hidrometeorologie etc.;
- terenurile ocupate de autostrăzi, drumuri europene, drumuri naţionale, drumuri principale administrate de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România – S.A.;
- terenurile Academiei Române și ale fundaţiilor proprii înfiinţate de Academia Română;
- terenurile instituţiilor sau unităţilor care funcţionează sub coordonarea Ministerului Educaţiei și Cercetării Științifice sau a Ministerului Tineretului şi Sportului, cu excepţia celor folosite folosite pentru activităţi economice.
În anumite situații, așa cum a fost seceta de anul trecut, consiliile locale pot stabili scutirea sau reducerea impozitului pe teren.
Sursă selectivă: www.avocatnet.ro