Comerţ alimentarCreșterea animalelorŞtiri agricole

Dorin Cojocaru, APRIL: Producția de lapte de oaie ar trebui sprijinită la fel ca laptele de vacă

Mulsul oilor
Foto: www.sunphoto.ro - Rumburak

Crescătorii de ovine se lovesc de o problemă majoră în valorificarea producției de lapte, astfel că mulți fermieri iau în calcul abandonarea raselor specializate pe lapte pentru a se orienta către rasele de ovine de carne. Este unul dintre semnalele de alarmă pe care Dumitru Andreșoi, președintele Asociației de Crescători de Ovine ”Dacia”, l-a transmis la Costești, duminică, 30 septembrie, la cel mai mai mare eveniment din oieritul românesc, ”Țurcana – Regina Munților” – ediția a XIV-a.

Declarația lui Dumitru Andreșoi este privită cu îngrijorare de către către Dorin Cojocaru, președintele Asociației Patronale Române din Industria Laptelui (APRIL). Un bun cunoscător al problemelor oierilor, Dorin Cojocaru a intrat marți seara în direct în cadrul emisiunii ”Forța Fermierilor cu Vlad Macovei” și a venit cu o propunere concretă de susținere a activității crescătorilor de ovine din România.

”Așa cum la vaca de lapte se primesc acei 20 de euro pe tona de lapte vândută, ar trebui să se bage un stimulent pentru laptele de oaie vândut către procesare sau către brânza vândută către anumite magazine. Bineînțeles, pe acte, ca să stimulăm și producția de lapte, și pe cea de telemea”, a venit Dorin Cojocaru cu o soluție concretă pe care autoritățile o pot aplica de mâine pentru a-i ajuta pe oieri să treacă de această perioadă dificilă.

Telemeaua de oaie are piață la export

Președintele APRIL a explicat că există o cerere mare de telemea de oaie, mai ales la export. Pentru a accesa astfel de contracte, crescătorii trebuie să fie uniți și să producă în făbricuțe, existând deja exemple de succes în acest sens. ”Noi avem cerere de telemea de oaie și spun de ce de oaie pentru că telemeaua de oaie se pretează la maturare, poți să o maturezi trei luni, șase luni. Este produs de lux. Este brânza de Horezu care merge cu maturarea de la două luni până la 12 luni și peste 80% din producția de Horezu merge în Liban, în țările arabe, în Orientul mijlociu. Este un produs cu un termen de valabilitate de un an de zile. Pe astfel de produse trebuie să facem noi o politică de susținere și de dezvoltare a oieritului. Dar cum poți să fii oier dacă nu ai pășune? E ca și cum ai avea mașină, dar nu ai avea și benzină. Trebuie gândit un program amplu de dezvoltare a sectorului de creștere a oilor în România, atât pe lapte cât și pe carne”, apreciază Cojocaru.

Unitatea oierilor le poate rezolva problemele

Dorin Cojocaru a declarat că urmărește cu amărăciune conflictele din ultima perioadă din rândul oierilor și crede că această ”râcă” nu ajută pe nimeni, crescătorii de ovine reușind să câștige bătălii importante atunci când au fost uniți. ”Eu cred că oierii ar trebui să se unească mai mult pe business. Au această reprezentare asociativă, merg la minister, împreună am sărit gardul la Parlament la acel protest care a dovedit că oierii sunt o forță. Au fost uniți și așa trebuie să rămână, cred că ar trebui în această perioadă să îngroape securea războiului între celelalte asociații, federații, cum sunt ei organizați. Am văzut că a apărut o râcă între ei pe care cred eu c o umflă un pic cu pompa și autoritățile, legat de certificarea berbecilor și așa mai departe”, a mai spus Dorin Cojocaru în intervenția sa telefonică de marți, 2 octombrie, de la emisiunea ”Forța Fermierilor cu Vlad Macovei”.

Pe Instagram-ul Agrointeligența găsiți imaginile momentului din agricultură!

CLICK AICI pentru a instala GRATUIT aplicația Agrointeligența pentru telefoane Android și iPhone!


Abonați-vă GRATUIT la Agrointeligența - www.agrointel.ro!