SUBVENȚII APIA: PRAG DE 2.000 DE EURO/FERMĂ pentru PLĂȚILE FERMIERILOR!
agrointeligenta.ro -Modul în care vor fi plătite subvențiile agricole este discutat și decis în linii mari în aceste zile la Bruxelles. Ministrul agriculturii, Petre Daea, a condus astăzi, luni 18 martie, lucrările reuniunii Consiliului Uniunii Europene (Agricultură și Pescuit), al doilea Consiliu prezidat de România de la preluarea Președinției Consiliului Uniunii Europene, în cadrul căruia principală temă de discuție este pachetul de reformă a PAC post 2020.
O discuție extrem de importantă a fost legată de reintroducerea pragului de 2.000 de euro pentru punerea în aplicare a disciplinei financiare, ca măsură de protecție pentru micii fermieri și de menținere a unui sistem care este deja în vigoare. ”Pragul pentru disciplina financiară de 2.000 de euro este o povară administrativă și nu aduce beneficii fermierilor. Eliminarea acestui prag ar simplifica lucrurile. Pe viitor disciplina financiară va trebui să fie folosită doar cu caracter excepțional”, a arătat comisarul Phil Hogan în deschiderea ședinței de la Bruxelles.
Pragul pentru disciplina financiară de 2.000 de euro stă la baza plăților care vin din rezerva agricolă pentru situații de criză a UE. Anul acesta banii au fost împărțiți doar fermierilor care au încasat subvenții peste pragul de 2.000 de euro. Așadar, dacă acest prag va fi eliminat mai mulți fermieri ar putea să aibă acces la bani.
Vă reamintim că anul trecut, pentru prima dată, fermierii au încasat sume din rezerva pentru situații de criză, această procedură ridicând o serie de întrebări și nemulțumiri. Dacă inițială, ministrul agriculturii a anunțat că se va plăti un sprijin de 23 de euro pe hectar, fermierii s-au trezit în conturi, în medie, cu câteva zeci de lei pentru toată ferma.
Sugestiile de redactare revizuite cu privire la Regulamentul privind planurile strategice PAC (documentul 7007/19) au fost prezentate de președinția română la 1 martie 2019 și au fost dezbătute în cadrul reuniunii CSA la 4 și 11 martie 2019. Președinția română a luat act de faptul că:
• delegațiile au o preferință clară în ceea ce privește definiția „pajiștilor permanente” pentru a menține definiția prevăzută în Regulamentul Omnibus [articolul 4 alineatul (1) litera (b) punctul (iii)];
• delegațiile au arătat că preferă să prevadă, cu titlu facultativ, cerința unei formări adecvate și/sau calificări pentru tinerii fermieri [articolul 4 alineatul (1) litera (e)];
• statele membre și-au exprimat preferința pentru definirea pe bază voluntară a „fermierilor veritabili”, incluzând posibilitatea de a stabili un prag sub care toți fermierii pot fi considerați ca fiind „veritabili” (articolul 4 alineatul (1ab)];
• direcția trasată de către statele membre este ca obligația referitoare la instrumentul pentru sustenabilitatea fermelor în ceea ce privește utilizarea nutrienților să cadă în sarcina serviciilor de consiliere agricolă o astfel de obligație ar trebui să prevadă o perioadă de tranziție;
• statele membre și-au exprimat dorința de a continua dezbaterea cu privire la conceptul de reducere a plăților, în urma discuțiilor din cadrul CSA;
• statele membre și-au exprimat preferința ca, în ceea ce privește reducerea plăților, deducerea costurilor cu forța de muncă să fie voluntară și salută, în general, creșterea flexibilității în specificarea metodei de calcul a sumelor care trebuie deduse;
• un mare număr de delegații susțin propunerea ca sprijinul redistributiv complementar pentru venit să fie voluntar;
• statele membre sunt de acord să se prevadă explicit posibilitatea de a redefini zonele vizate de constrângerile naturale sau de alte constrângeri specifice anumitor zone;
• statele membre sprijină, în principiu, o rată de sprijin pentru investiții de până la 75 %, care poate atinge în mod excepțional 100 % pentru intervenții specifice, la care statele membre ar dori să adauge infrastructuri agricole și forestiere [articolul 68 alineatul (4)];
• delegațiile ar dori mai multă claritate cu privire la relația dintre obiectivul țintă și obiectivele de etapă, precum și cu privire la frecvența obiectivelor de etapă [articolul 97 alineatul (1) litera (a), articolul 100 alineatul (1), articolul 115 alineatul (2) litera (b)]; în schimb, pentru delegații sunt acceptabile o mărire a marjei de toleranță pentru un posibil deficit al indicatorilor de rezultat aferenți obiectivelor de etapă și o marjă de toleranță degresivă în timp (articolul 121a).