• ABONARE
  • Contact
  • Publicitate
  • Audiență
  • Rețele sociale
  • Informații
  • agrointel.ro
  • Ştiri
  • Subvenții APIA
  • Vegetal
  • Zootehnie
  • Agribusiness
  • Anunțuri
  • ARHIVA
  • CĂUTARE
  • Ce greutate maximă poate transporta un TIR încărcat cu cereale

    Ramona Dascălu -

    Greutatea maximă de cereale pe care o poate transporta un camion sau tir pe drumurile publice este reglementată de legislația din România. Mereu în criză de timp în campaniile de recoltare, fermierii trebuie să aibă însă mare grijă și să respecte masa maximă autorizată care poate fi încărcată pe un TIR, chiar dacă astfel sunt nevoiți să facă mai multe drumuri.

    Chiar dacă fermierii și-ar dori să fie cât mai eficienți la recoltat, în sensul de a-și pune cât mai repede recolta de pe câmp la adăpost, mai ales în zilele în care sunt anunțate ploi, acest lucru nu este permis de legislația în vigoare. Greutatea maximă pe care un tir sau camion poate să o aibă cu tot cu încărcătură este de 40 de tone, iar cum capul tractorului și remorca ajung să cântărească 14-15 tone împreună, diferența de 25-26 de tone este cantitatea maximă de cereale ce se poate încărca la un transport. În funcție de modelul camionului sau al semiremorcii utilizate (dacă sunt mai ușoare), cantitatea de cereale poate să urce la 28 de tone. Este important însă să cunoașteți exact specificațiile mașinii de transport pentru că, în funcție de numărul de axe și de distanța dintre ele, greutatea maximă admisă pe drumurile publice este diferită.

    Printre cei care se declară nemulțumiți de legislația din România se numără și cunoscutul fermier Stefan Muscă din județul Giurgiu. Acesta ne-a declarat că i-a cerut ministrului Petre Daea să intervină pentru a permite fermierilor să transporte mai eficient cerealele în timpul campaniei de recoltare.

    Înainte îl mai apăram pe domnul ministru că aleargă sâmbătă prin țară, că face, că drege și acum nu mai răspunde. L-am și sunat, i-am trimis și mesaj și i-am spus așa: “Omule, gândește-te bine că avem un an extraordinar de greu, ia legătura cu aștia că nu ne lasă să punem decât 25 de tone pe TIR și vin ploile din două în două ore și nu putem să recoltăm. Să ne dea o derogare să nu ne mai oblige să punem 25 de tone, să putem să punem și noi 35-40 de tone pe TIR și să putem să recoltăm. Asta cu 25 de tone pe TIR e regulă de la CNAIR. Ne vânează, îi amendează pe șoferii ăștia, firmele, de nu mai pot să îmi mai trimită nici TIR-uri pe zona de sud aici. Mă sună toți și îmi spun că nu au TIR-uri, că nu le convină să vină pentru 25 de tone. Nu știu, dar cineva e contra agriculturii, s-a întors, laudele alea pe care le-a făcut el la Uniunea Europeană că suntem pe primul loc. Peste tot în țară este problema asta cu transportul. Și i-am scris ministrului și mi-a promis că intervine și că rezolvă problema, dar nimic. Nu se vrea, vrea să ne distrugă. Chiar m-au sunat niște prieteni să-mi spună că nu putem să mai putem sub nicio formă încărcătură mai mare în TIR-uri că ne omoară ăștia la amenzi. Ei sunt plătiți la tonaj și nu le convine să se ducă de la Giurgiu la Constanța cu 25 de tone„, a declarat Ștefan Muscă pentru Agrointeligența – AGROINTEL.RO.

    De cealaltă parte, Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a declarat pentru Agrointeligența- AGROINTEL.RO că legislația actuală trebuie respectată, indiferent că este vorba de fermieri sau de alți cetățeni ai acestei țări. Oficialul CNAIR mai spune că cei care vor să transporte mai mult decât masa maximă autorizată nu trebuie să facă decât să obțină o autorizație de la CNAIR care se plătește.

    Există o legislație care spune cu cât poate fi încărcat maxim un TIR, și sunt și specificațiile tehnice ale camionului respectiv și ale remorcii care spun cât poți să cari maximum pe o remorcă sau o semiremorcă de TIR. În legislația privind circulația pe drumurile publice spune clar care sunt tonajele și dimensiunile maxime admise. Ce depășește aceste tonaje înseamnă transport agabaritic. Pentru transporturile agabaritice este nevoie de o autorizație specială. Deci dacă există vreun tip de vehicul care transportă mai mult decât permite specificația tehnică a camionului și legislația în vigoare, atunci are nevoie de o autorizație pentru transport agabaritic, autorizație pe care noi le-o oferim fără nicio problemă. Bineînțeles că ei trebuie să plătească aceste autorizații pentru că sunt contracost. Costul unei astfel de autorizații diferă de la caz la caz, depinde cu cât depășește greutatea, cu cât depășește volumul sau pe ce distanță se circulă, deci sunt mai mulți parametri în funcție de care se calculează autorizația”, a explicat Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt al CNAIR.

    Reprezentantul CNAIR mai spune că instituția pe care o reprezintă a arătat de fiecare dată deschidere față de fermierii României, însă legea e lege și trebuie respectată: „Noi am arătat o foarte mare înțelegere pentru agricultori, spre exemplu pe drumul expres Craiova-Pitești noi suntem cei care am discutat cu primăriile și cu constructorii și am ajuns la o înțelegere ca până nu se finalizează recoltarea să nu intervenim acolo să distrugem munca oamenilor. Noi avem toată deschiderea, dar în același timp nu putem să stimulăm încălcarea legii. Dacă ne gândim la interesul cetățenilor, un camion supraîncărcat practc distruge rețeaua de drumuri, noi trebuie să o reparăm, iar dacă nu avem bani nu o putem repara. Vin ceilalți cetățeni care nu au nicio vină că un camion a distrus rețeaua și se plâng că nu au drumuri adecvate„, a declarat pentru Agrointeligența – AGROINTEL.RO purtătorul de cuvânt al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Alin Șerbănescu.

    Tonajele totale maxime admise pentru vehicule sunt următoarele, conform Ordonanței 43/1997

    Autovehicule:

    – cu două axe, având distanța dintre axe:
    ▪ mai mică de 4,0 m – 16,0 t
    ▪ egală sau mai mare de 4,0 m – 17,0 t (18,0 t)
    – cu trei axe – 22,0 t (24,0 t)
    – cu patru axe – 24,0 t (30,0 t)
    – autobuz articulat cu trei axe – 26,0 t

    Remorci:

    – cu două axe, având distanța dintre axe:
    ▪ mai mică de 4,0 m – 16,0 t
    ▪ egală sau mai mare de 4,0 m – 17,0 t
    – cu trei axe – 22,0 t

    Combinații de vehicule:

    – autotractor cu șa și semiremorcă:
    ▪ cu trei axe – 30,0 t
    ▪ cu patru axe, având distanța dintre axe:
    * sub 2,0 m – 34,0 t

    * egală sau mai mare de 2,0 m – 36,0 t

    ▪ cu cinci și șase axe (indiferent de distanțele dintre axe) – 40,0 t
    – autotren (autovehicul + remorcă = total patru axe) – 34,0 t

    ▪ combinație având cinci sau mai multe axe – 40,0 t

    Dacă greutatea maximă admisă pentru transportul cerealelor este reglementată de Ordonanța nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, cu modificările ulterioare, există și o legislație specială pentru transportul cerealelor. Legea 108/2014 privind transportul rutier de produse agricole vegetale pe drumurile publice a fost actualizată chiar anul acesta și prevede regulile pe care fermierii trebuie să le respecte când își transportă producția, inclusiv actele ce trebuie să însoțească un astfel de transport.

    Ce spune legea privind transportul cerealelor

    Iată principalele prevederi ale legislației naționale privind transportul cerealelor, conform Legii 108/2014 cu modificările aduse de /legea 84/2019:


    Te-ar mai putea interesa

    Primarul-fermier care și-a luat comuna pe persoană fizică! Refuză contractele de arendă dacă fermierii nu aduc și proprietarii la Primărie Impozitul pe arendă: cum se calculează, termen de plată Combină în flăcări la recoltat de soia

    Ultimele știri

    Organizația IPSO Irigații, lansată oficial: ”Scopul acestui departament este de e oferi soluții complet personalizate conform condițiilor din teren” Tânărul fermier Alin Luculeasa a câștigat la Bruxelles premiul pentru ”Cel mai bun proiect digital” Petre Daea: ”Nu vreau să-i pun pe fermieri într-o situație delicată dând banii înapoi”