Dan Loagăr, fermierul care reînvie roșia românească la Scânteia
agrointeligenta.ro -Dan Loagăr din Scânteia, județul Ialomița, se numără printre puținii fermieri români care mai cultivă soiuri românești de tomate. Chiar dacă la ferma de 280 de hectare, dintre care 45 de hectare cu legume, agricultorul are și hibrizi de tomate de ultimă generație, cel mai bun preț îl obține pentru roșia românească Buzău 1600, un soi omologat în 1976 de Stațiunea Legumicolă din Buzău. Întreaga producție din acest soi, dar și alte legume și pepeni din fermă ajung la Lidl, Dan Loagăr fiind unul din cei peste 130 de fermieri cu care retailerul are contract în România.
Societatea Tehnoplant Farm LGR a fost înființată în 2017, dar afacerea cu legume a familiei Loagăr a pornit în anii `90, cu vânzarea produselor legumicole și apoi cu cultivarea. ”Am început în 1997 eu personal când vindeam în piețe legume și mergeam la țărani în curte și cumpăram. M-am ambiționat și am zis că pot și eu să produc. Am achiziționat de pe piață ce exista sămânță la Unisem și am testat multe soiuri de tomate și cu trecerea anilor, am prins experiență”, a declarat pentru Agrointeligența – AGROINTEL.RO Dan Loagăr, cel care continuă munca în agricultură alături de tatăl său.
Suprafață de 45 de hectare cu legume
Afacerea din Scânteia, județul Ialomița reprezintă astăzi 280 de hectare de teren agricol dintre care 45 de hectare sunt cultivate cu legume în câmp, iar jumătate de hectar este cu solarii. Legumele în spații protejate sunt un proiect nou la Technoplant Farm LGR, despre care Dan Loagăr vorbește încă rezervat. ”La solarii suntem la început, învățăm. Este o afacere grea, nu este o afacere ușoară, cu muncă de dimineața până seara, mulți oameni și stres foarte mare. Dar e foarte plăcut. Suntem îndrăgostiți de legumicultură, nu putem să ne lăsăm.
Culturile de bază: roșiile și ardeii
Sunt două culturi de bază – roșiile și ardeii. ”Tomatele prunișoare merg foarte bine, testăm și specialități -mărimi, culori diferite. A doua cultură importantă pentru noi este ardeiul – cultură ce include gogoșarul, capia, ardeiul gras și ardeiul iute”, ne-a spus legumicultorul.
Pe partea de vânzare a recoltei, familia Loagăr a început cu vânzarea în piață, după care a intrat în parteneriat cu fabricile de prelucrare. ”Apoi m-am gândit că viitorul este colaborarea cu supermarketurile – la început am fost reticenți: veneau supermarketurile la noi și ne rugau să dăm, noi nu aveam curajul să dăm din cauza zvonurilor că la recepție sunt tot felul de probleme. Era mai ușor să dăm la fabrică. Cu vreo 4-5 ani în urmă am început colaborarea cu firme care distribuiau la supermarketuri și așa am învățat ce înseamnă logistică, ambalare, pregătire, calibrare și am luat decizia să livrăm direct, să eliminăm intermediarii”, explică Dan Loagăr strategia care l-a transformat astăzi într-unul dintre cei mai mari furnizori de legume românești ai lanțului de retail Lidl.
De precizat aici și că fermierul și-a obținut certificarea Global G.A.P., un instrument cerut de retaileri și care certifică tehnologia de cultură, producția și calitatea.
Până la 30 de tone livrate pe zi către supermarket
Cantitatea pe care legumicultorul Dan Loagăr o livrează în magazinele Lidl depinde mult de perioada din an. Cele mai căutate sunt roșiile. ”Acum suntem undeva la 2-3 paleți pe zi, adică între 500 și 700 kg de roșii pe zi. În fiecare săptămână, prețurile sunt negociate. Începând cu 1 august începem recoltatul în câmp și avem comenzi destul de mari – pentru noi sunt foarte mari, undeva la 5 tone, 4 tone pe zi de roșii. Și ardei 2-3 tone pe zi. În total, marfă la Lidl pleacă între 10 și 15 tone pe zi, când livrăm și pepene, ne ducem până la 30 de tone”, vorbește ialomițeanul despre parteneriatul pe care îl are cu Lidl.
Pentru a reuși să onoreze comenzile, Dan Loagăr are circa 40 de oameni angajați în perioadele de vârf. Zilierii îi plătește așa cum spune legea: ”Noi plătim oamenii cu 10 lei pe oră și plătim 25% CAS și 10% impozit”.
Roșia Buzău 1600, singurul soi de tomate cultivat la ferma din Scânteia
Între legumele pe care le livrează către supermarket, o roșie românească se bucură de o atenție deosebită. Este vorba despre tomata Buzău 1600, singurul soi pe care îl cultivă Dan Loagăr – în rest are numai hibrizi, și care face parte din programul Lidl de reînviere a soiurilor românești de legume.
”Clienții din România urmăresc mereu legume și fructe proaspete, sănătoase, dar mai ales gustoase. Așa cum știm, în copilărie totul era mai gustos – uneori poate ni se pare, dar noi urmărim acest obiectiv – gustul. De multe ori nu este asociat cu retail-ul – trebuie să recunoaștem asta. Pentru acest lucru am inițiat primul proiect de revitalizare a unor soiuri românești autentice dintre care cea mai de renume este roșia Buzău 1600, un soi creat în 1976 la Institutul de la Buzău, care imediat după Revoluție a cam dispărut din piețe. Noi văzându-l, căutând ceva autentic, și cu gust, și bun, am identificat acest soi și în 2016 l-am ales, în 2017 a fost primul an în care a ajuns și pe rafturile Lidl. Chiar dacă astfel de soiuri sunt mai sensibile – nu sunt potrivite 100% nevoilor din retail pentru produse rezistente în timp, cu pierderi minime, ele totuși aduc aportul acela de gust pe care îl doresc clienții. Facem niște concesii pentru a avea gust la raft”, a vorbit despre roșia Buzău 1600 și Claudius Kisfaludy, Director Achiziții Legume-Fructe Lidl România.
Roșia cu preț de 3-4 lei/kg la preluarea din ferma lui Dan Loagăr
În ferma lui Dan Loagăr, roșia românească Buzău 1600 are alocată în acest an o suprafață de o jumătate de hectar. Cultura este în aer liber, palisată. În ciuda anului dificil, cu multe ploi și încărcătură de boli, legumicultorul spune că este tomata la care obține cel mai bun preț.
”Prețul depinde sezon, de perioadă, în fiecare săptămână se negociază. Pentru Buzău 1600, prețul la kilogram este între 3 lei și 4 lei, depinde și de prețul celorlalte roșii. Soiul acesta are prețul cel mai bun din ce cultivăm”, spune fermierul. Prețul bun vine la pachet cu o grijă mai mare pentru producția ce se culege manual, cu zilieri. ”Trebuie recoltate cu grijă, puse direct în lădiță, pe maxim două rânduri. În magazin trebuie să se vândă foarte repede, nu cred că o pot ține mult pe stoc pentru că nu rezistă. După cererea pe care o avem, se vând”, spune Dan Loagăr, arătând că producția la roșia Buzău 1600 este de circa 20-25 de tone la hectar, însă nu toate ajung în supermarket pentru că ”sunt multe care pică din cauza calității, la sortare. Și merg la procesare, la fabrică”.
Vedeta programului Lidl dedicat legumelor românești
Succesul roșiei românești Buzău 1600 i-a determinat pe cei de la Lidl să extindă programul în cadrul proiectului ”Piața Lidl”. ”Sunt căutate, în fiecare an trebuie să vorbim cu mai mulți producători pentru a-i convinge să se bage în această aventură. Sunt reticenți la început când e vorba de soiuri noi”, explică șeful de Achiziții Legume-Fructe, Claudius Kisfaludy.
Procent în creștere de legume românești la raft
Cu ferme precum a lui Dan Loagăr, de unde se preiau roșii, ardei, castraveți și pepeni, Lidl a reușit să își ridice procentul de legume și fructe românești la raft. ”Proporția de produse românești în magazinul Lidl, pe rafturile noastre, este în continuă creștere. În luna de vârf, luna august, avem până la 70% din produse de origine românească. Evident că trebuie să excludem tot timpul anului produse precum banane, ananas sau alte produse similare. În rest, tot ce se poate cultiva în România – asta încercăm să facem și cu furnizorii noștri, cât permite climatul, evident, pentru că sunt exemple precum broccoli, o cultură mai degrabă rece ce nu se pretează în sezonul de vară, și mai avem exemple-, dar tot ce se poate cultiva, ce permite climatul, tehnologia, noi atragem producătorii noștri, îi împingem practic, îi încurajăm să se dezvolte ca să acoperim totul, să fie totul românesc dacă s-ar putea, dar evident că nu se va putea”, spune oficialul Lidl.
Plata producătorilor care livrează către Lidl se face conform legislației în vigoare, Legea Supermarketurilor, care prevede achitarea sumelor la 7 zile în cazul produselor proaspete așa cum sunt legumele și fructele.
Ajută și subvențiila, dar tot e multă muncă!
Strategia retailerului s-a pliat foarte bine pe ce avea nevoie și Dan Loagăr. Fermierul a reușit să își modernizeze și să își consolideze afacerea cu legume. În ultimii doi ani a investit în propria linie de sortare și ambalare, are propria flotă de mașini dotate cu frig și a achiziționat utilaje moderne care să îl ajute să semene și să recolteze la momentul perfect. Fermierul spune că de mare ajutor sunt și subvențiile de la APIA, în special sprijinul cuplat pentru legumele date la fabrică, precum sprijinul la cultura de tomate în câmp – 1.715 euro pe hectar și cultura de castraveți în câmp – 530,0358 euro/ha. La acești bani, în legumicultură se adaugă și ajutorul de minimis de 3.000 de euro pe an pentru tomatele în solar, dar și sprijinul la cultura de legume în solar – 7.600 de euro/an. Iar cum ferma de legume este administrată împreună cu ferma de cultură mare, un avantaj major îl reprezintă utilajele ce se pot folosi pe toată suprafața – tractoare, remorci, semănători. La finalul zilei, însă, cu sprijin, fără sprijin, la Scânteia, afacerea merge pentru că se muncește. Și se muncește mult!